BESLENME VE DİYETETİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1210211013
Ders İsmi: Toplum Sağlığı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Gamze OĞUZ ERDEM
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders ile öğrencilerin, bireylerin ve toplumun sağlıklı beslenme hedefine ulaşabilmek için sağlığın korunması ve geliştirilmesi kapsamında toplumda beslenme ile ilgili yaşanılan sorunların bilimsel olarak ortaya konması, izlenmesi ve değerlendirilmesi için halk sağlığı bakış açısı kazandırılması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Halk sağlığına giriş, halk sağlığı kavramı, hastalık ve sağlık, sağlık düzeyini belirleyen ölçütleri, epidemiyolojik araştırma yöntemleri, demografi-nüfus yapısı, sağlık yönetimi, ana sağlığı, aile planlaması, sağlık eğitimi, bağışıklama, çevre sağlığı, iş sağlığı

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlık ve hastalık kavramlarını tanımlar.
2) Sağlığın korunması ilkeleri ve sağlığın korunmasında verilen hizmetleri sıralar.
3) Toplumun beslenme durumu ve beslenme alışkanlıklarını saptar.
4) Toplum sağlığının beslenmesinde önemli ilkeleri açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Grubun beslenme özelliklerini saptar ve beslenme sorunlarına yönelik çözümler geliştirir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Birey ve topluma yeterli ve dengeli beslenme konusunda eğitimler planlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Toplum Sağlığına Giriş 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. DSÖ verileri 3. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Md./ T.C. S.B. Sağlık Projesi Genel Md. / Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü. Toplumun Beslenmede Bilinçlendirilmesi Saha Personeli için Toplum Beslenmesi Programı Eğitim Materyali, Ankara, 2002. 4. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Obezite Diyabet ve Metabolik Hastalıklar Dairesi Başkanlığı. Beslenme Bilgi Serisi. 2006-2012. 5. Baysal A. Beslenme. Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2014. 6. T.C. Sağlık Bakanlığı. Türkiye Beslenme Rehberi, Ankara, 2015. 7. Halk Sağlığı Temel Bilgiler 2012, Epidemiyoloji
2) Sağlık ve Hastalık Kavramları 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. DSÖ verileri 3. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Md./ T.C. S.B. Sağlık Projesi Genel Md. / Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü. Toplumun Beslenmede Bilinçlendirilmesi Saha Personeli için Toplum Beslenmesi Programı Eğitim Materyali, Ankara, 2002. 4. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Obezite Diyabet ve Metabolik Hastalıklar Dairesi Başkanlığı. Beslenme Bilgi Serisi. 2006-2012. 5. Baysal A. Beslenme. Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2014. 6. T.C. Sağlık Bakanlığı. Türkiye Beslenme Rehberi, Ankara, 2015. 7. Halk Sağlığı Temel Bilgiler 2012, Epidemiyoloji
3) Halk Sağlığı’nın Tarihçesi 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. DSÖ verileri 3. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Md./ T.C. S.B. Sağlık Projesi Genel Md. / Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü. Toplumun Beslenmede Bilinçlendirilmesi Saha Personeli için Toplum Beslenmesi Programı Eğitim Materyali, Ankara, 2002. 4. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Obezite Diyabet ve Metabolik Hastalıklar Dairesi Başkanlığı. Beslenme Bilgi Serisi. 2006-2012. 5. Baysal A. Beslenme. Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2014. 6. T.C. Sağlık Bakanlığı. Türkiye Beslenme Rehberi, Ankara, 2015. 7. Halk Sağlığı Temel Bilgiler 2012, Epidemiyoloji
4) Beslenme Konusunda Sık Başvurulan Kavramlar ve Tanımlar 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. DSÖ verileri 3. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Md./ T.C. S.B. Sağlık Projesi Genel Md. / Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü. Toplumun Beslenmede Bilinçlendirilmesi Saha Personeli için Toplum Beslenmesi Programı Eğitim Materyali, Ankara, 2002. 4. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Obezite Diyabet ve Metabolik Hastalıklar Dairesi Başkanlığı. Beslenme Bilgi Serisi. 2006-2012. 5. Baysal A. Beslenme. Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2014. 6. T.C. Sağlık Bakanlığı. Türkiye Beslenme Rehberi, Ankara, 2015. 7. Halk Sağlığı Temel Bilgiler 2012, Epidemiyoloji
5) Dünya’da Sık Görülen Beslenme Sorunları 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. DSÖ verileri 3. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Md./ T.C. S.B. Sağlık Projesi Genel Md. / Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü. Toplumun Beslenmede Bilinçlendirilmesi Saha Personeli için Toplum Beslenmesi Programı Eğitim Materyali, Ankara, 2002. 4. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Obezite Diyabet ve Metabolik Hastalıklar Dairesi Başkanlığı. Beslenme Bilgi Serisi. 2006-2012. 5. Baysal A. Beslenme. Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2014. 6. T.C. Sağlık Bakanlığı. Türkiye Beslenme Rehberi, Ankara, 2015. 7. Halk Sağlığı Temel Bilgiler 2012, Epidemiyoloji
6) Epidemiyoloji 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. DSÖ verileri 3. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Md./ T.C. S.B. Sağlık Projesi Genel Md. / Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü. Toplumun Beslenmede Bilinçlendirilmesi Saha Personeli için Toplum Beslenmesi Programı Eğitim Materyali, Ankara, 2002. 4. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Obezite Diyabet ve Metabolik Hastalıklar Dairesi Başkanlığı. Beslenme Bilgi Serisi. 2006-2012. 5. Baysal A. Beslenme. Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2014. 6. T.C. Sağlık Bakanlığı. Türkiye Beslenme Rehberi, Ankara, 2015. 7. Halk Sağlığı Temel Bilgiler 2012, Epidemiyoloji
7) Ana-Çocuk Sağlığı 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. DSÖ verileri 3. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Md./ T.C. S.B. Sağlık Projesi Genel Md. / Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü. Toplumun Beslenmede Bilinçlendirilmesi Saha Personeli için Toplum Beslenmesi Programı Eğitim Materyali, Ankara, 2002. 4. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Obezite Diyabet ve Metabolik Hastalıklar Dairesi Başkanlığı. Beslenme Bilgi Serisi. 2006-2012. 5. Baysal A. Beslenme. Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2014. 6. T.C. Sağlık Bakanlığı. Türkiye Beslenme Rehberi, Ankara, 2015. 7. Halk Sağlığı Temel Bilgiler 2012, Epidemiyoloji
8) Vize Haftası
9) Çocuk Sağlığı 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. DSÖ verileri 3. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Md./ T.C. S.B. Sağlık Projesi Genel Md. / Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü. Toplumun Beslenmede Bilinçlendirilmesi Saha Personeli için Toplum Beslenmesi Programı Eğitim Materyali, Ankara, 2002. 4. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Obezite Diyabet ve Metabolik Hastalıklar Dairesi Başkanlığı. Beslenme Bilgi Serisi. 2006-2012. 5. Baysal A. Beslenme. Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2014. 6. T.C. Sağlık Bakanlığı. Türkiye Beslenme Rehberi, Ankara, 2015. 7. Halk Sağlığı Temel Bilgiler 2012, Epidemiyoloji
10) Yaşlı Sağlığı 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. DSÖ verileri 3. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Md./ T.C. S.B. Sağlık Projesi Genel Md. / Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü. Toplumun Beslenmede Bilinçlendirilmesi Saha Personeli için Toplum Beslenmesi Programı Eğitim Materyali, Ankara, 2002. 4. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Obezite Diyabet ve Metabolik Hastalıklar Dairesi Başkanlığı. Beslenme Bilgi Serisi. 2006-2012. 5. Baysal A. Beslenme. Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2014. 6. T.C. Sağlık Bakanlığı. Türkiye Beslenme Rehberi, Ankara, 2015. 7. Halk Sağlığı Temel Bilgiler 2012, Epidemiyoloji
11) Çevre Sağlığı 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. DSÖ verileri 3. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Md./ T.C. S.B. Sağlık Projesi Genel Md. / Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü. Toplumun Beslenmede Bilinçlendirilmesi Saha Personeli için Toplum Beslenmesi Programı Eğitim Materyali, Ankara, 2002. 4. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Obezite Diyabet ve Metabolik Hastalıklar Dairesi Başkanlığı. Beslenme Bilgi Serisi. 2006-2012. 5. Baysal A. Beslenme. Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2014. 6. T.C. Sağlık Bakanlığı. Türkiye Beslenme Rehberi, Ankara, 2015. 7. Halk Sağlığı Temel Bilgiler 2012, Epidemiyoloji
12) Bulaşıcı Hastalıklar 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. DSÖ verileri 3. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Md./ T.C. S.B. Sağlık Projesi Genel Md. / Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü. Toplumun Beslenmede Bilinçlendirilmesi Saha Personeli için Toplum Beslenmesi Programı Eğitim Materyali, Ankara, 2002. 4. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Obezite Diyabet ve Metabolik Hastalıklar Dairesi Başkanlığı. Beslenme Bilgi Serisi. 2006-2012. 5. Baysal A. Beslenme. Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2014. 6. T.C. Sağlık Bakanlığı. Türkiye Beslenme Rehberi, Ankara, 2015. 7. Halk Sağlığı Temel Bilgiler 2012, Epidemiyoloji
13) Kronik Hastalıklar 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. DSÖ verileri 3. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Md./ T.C. S.B. Sağlık Projesi Genel Md. / Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü. Toplumun Beslenmede Bilinçlendirilmesi Saha Personeli için Toplum Beslenmesi Programı Eğitim Materyali, Ankara, 2002. 4. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Obezite Diyabet ve Metabolik Hastalıklar Dairesi Başkanlığı. Beslenme Bilgi Serisi. 2006-2012. 5. Baysal A. Beslenme. Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2014. 6. T.C. Sağlık Bakanlığı. Türkiye Beslenme Rehberi, Ankara, 2015. 7. Halk Sağlığı Temel Bilgiler 2012, Epidemiyoloji
14) Özel Durumlarda Beslenme ve İlişkili Sorunlar 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. DSÖ verileri 3. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Md./ T.C. S.B. Sağlık Projesi Genel Md. / Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü. Toplumun Beslenmede Bilinçlendirilmesi Saha Personeli için Toplum Beslenmesi Programı Eğitim Materyali, Ankara, 2002. 4. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Obezite Diyabet ve Metabolik Hastalıklar Dairesi Başkanlığı. Beslenme Bilgi Serisi. 2006-2012. 5. Baysal A. Beslenme. Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2014. 6. T.C. Sağlık Bakanlığı. Türkiye Beslenme Rehberi, Ankara, 2015. 7. Halk Sağlığı Temel Bilgiler 2012, Epidemiyoloji
15) Dersin Değerlendirilmesi 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. DSÖ verileri 3. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Md./ T.C. S.B. Sağlık Projesi Genel Md. / Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü. Toplumun Beslenmede Bilinçlendirilmesi Saha Personeli için Toplum Beslenmesi Programı Eğitim Materyali, Ankara, 2002. 4. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Obezite Diyabet ve Metabolik Hastalıklar Dairesi Başkanlığı. Beslenme Bilgi Serisi. 2006-2012. 5. Baysal A. Beslenme. Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2014. 6. T.C. Sağlık Bakanlığı. Türkiye Beslenme Rehberi, Ankara, 2015. 7. Halk Sağlığı Temel Bilgiler 2012, Epidemiyoloji
16) Final Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Ders için hazırlanmış PPT
Diğer Kaynaklar: 1. Ders için hazırlanmış PPT 2. DSÖ verileri 3. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Md./ T.C. S.B. Sağlık Projesi Genel Md. / Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü. Toplumun Beslenmede Bilinçlendirilmesi Saha Personeli için Toplum Beslenmesi Programı Eğitim Materyali, Ankara, 2002. 4. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Obezite Diyabet ve Metabolik Hastalıklar Dairesi Başkanlığı. Beslenme Bilgi Serisi. 2006-2012. 5. Baysal A. Beslenme. Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2014. 6. T.C. Sağlık Bakanlığı. Türkiye Beslenme Rehberi, Ankara, 2015. 7. Halk Sağlığı Temel Bilgiler 2012, Epidemiyoloji

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir. 5
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır. 1
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. 1
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer. 2
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 2
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 3
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar. 1
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir. 1
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. 1
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 3 15
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 47