BESLENME VE DİYETETİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1210002009
Ders İsmi: Besin Hijyeni ve Sanitasyon
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Bilge Nur ÇÖL ÇETİNKAYA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, güvenli besin üretimi ve hijyen uygulamaları konusunda temel bilgileri vererek öğrencileri bilinçlendirip, besin güvenliği konusunda hassas olmalarını ve bu hassasiyeti mutfakta uygulamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Besin güvenliği ve temel kavramları, beain güvenliğinin önemi, besin güvenliğini etkileyen tehlikeler, besin kaynaklı hastalıklar, besin zehirlenmeleri ve bunlara yol açan etmenler, bu tarz durumlara meydan vermemek adına gerekli korunma teknikleri, satın alma ve işletmeye kabul kuralları, hazırlık, saklama ve servis kuralları, besinleri muhafaza yöntemleri, mutfak alanında hijyen, personel hijyeni, yiyecek akış sürecinde hijyen, gıda işletmelerinde temizlik ve dezenfeksiyon yöntemleri, sanitasyon kuralları ve ekipmanlarının tanıtımı.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Güvenli Besin Üretiminin Önemini Tanımlar.
2) Personel, ortam ve ekipman hijyeninin güvenli besin üretimindeki önemini ilişkilendirebilir.
3) Besin üretiminde potansiyel riskleri belirler ve risk analizi yapar.
4) Besin güvenliğini bozan faktörleri açıklar.
5) Besinlerin bozulmasına neden olan fiziksel, kimyasal, mikrobiyolojik etmenleri tanımlar.
6) Mutfakta hijyen ve sanitasyon kurallarını tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Besin Güvenliğinin Önemi ve Temel Kavramlar Ders için hazırlanmış PPT
2) Hijyen ve Sanitasyon Ders için hazırlanmış PPT
3) Dezenfeksiyon ve Dezenfektanlar Ders için hazırlanmış PPT
4) Pastörizasyon ve Sterilizasyon Yöntemleri Ders için hazırlanmış PPT
5) Personel Hijyeni Ders için hazırlanmış PPT
6) Çalışma Ortamı Hijyeni Ders için hazırlanmış PPT
7) Ekipman Hijyeni Ders için hazırlanmış PPT
8) Ara sınav Ara sınav
9) Besin Satın Almada Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar ve Besin Depolama Sistemleri (Kuru Depo, Soğuk Depo) Ders için hazırlanmış PPT
10) Sunum ve Serviste Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Ders için hazırlanmış PPT
11) Besinlerin Bozulmasına Neden Olan Fiziksel, Kimyasal ve Mikrobiyolojik Etmenler Ders için hazırlanmış PPT
12) Besin Kaynaklı Hastalıklar ve Zehirlenmeler Ders için hazırlanmış PPT
13) Besin Muhafaza Yöntemleri Ders için hazırlanmış PPT
14) Besin Güvenliği Mevzuatı ve Kalite Güvence Sistemleri (Gıda Kodeksi, HACCP, ISO 22000) Ders için hazırlanmış PPT
15) Genel değerlendirme Ders için hazırlanmış PPT
16) Final sınavları Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders için hazırlanan PPT
Diğer Kaynaklar: Ders Notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir. 3
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 2
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar. 3
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir. 1
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. 1
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 30 3 90
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 122