FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1217002023
Ders İsmi: Fiziksel Aktivite
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Fiziksel aktivitenin sağlıklı yaşam üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi ve fiziksel aktivitenin sağlık açısından öneminin farkına varmaktır.
Dersin İçeriği: Düzenli fiziksel aktivitenin yararları ve yaşam kalitesini artırma yöntemlerinin öğrenilmesi, Türkiye'de ve Dünya'da fiziksel aktivite düzeylerinin incelenmesi, fiziksel aktivitenin objektif ve subjektif değerlendirme yöntemlerinin öğrenilmesi, özel gruplara özgü fiziksel aktivite çeşitlerinin öğrenilmesidir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sağlığın geliştirilmesi ve yaşam kalitesinin artırılmasında fiziksel aktivitenin yararlarını anlar ve kavrar.
2) Dünya sağlık örgütünün fiziksel aktivite önerilerini bilir.
3) Özel gruplarda (kadınlar, çocuklar, yaşlılar, hastalıklar ve gebelik gibi) düzenli fiziksel aktivitenin etkilerini anlar ve açıklayabilir.
4) Kronik hastalıklarının önlenmesi ve kontrol edilmesindeki düzenli fiziksel aktivitenin rolünü anlar ve açıklayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sağlık 1. Buket Akıncı, Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, 2022 2. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Fiziksel Aktivite, Fatma Karantay Mutluay, 2021, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul.
2) Fiziksel aktivite ve etkileri 1. Buket Akıncı, Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, 2022 2. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Fiziksel Aktivite, Fatma Karantay Mutluay, 2021, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul.
3) Egzersiz 1. Buket Akıncı, Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, 2022 2. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Fiziksel Aktivite, Fatma Karantay Mutluay, 2021, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul.
4) Egzersiz Programları 1. Buket Akıncı, Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, 2022 2. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Fiziksel Aktivite, Fatma Karantay Mutluay, 2021, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul.
5) Spor 1. Buket Akıncı, Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, 2022 2. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Fiziksel Aktivite, Fatma Karantay Mutluay, 2021, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul.
6) İnaktivite ve etkileri 1. Buket Akıncı, Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, 2022 2. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Fiziksel Aktivite, Fatma Karantay Mutluay, 2021, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul.
7) Farklı fiziksel aktiviteler (Öğrenci grup ödevleri) 1. Buket Akıncı, Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, 2022 2. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Fiziksel Aktivite, Fatma Karantay Mutluay, 2021, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul.
8) Ara Sınav 1. Buket Akıncı, Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, 2022 2. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Fiziksel Aktivite, Fatma Karantay Mutluay, 2021, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul.
9) Fiziksel Aktivitenin Değerlendirilmesi 1. Buket Akıncı, Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, 2022 2. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Fiziksel Aktivite, Fatma Karantay Mutluay, 2021, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul.
10) Egzersizin Endikasyonları ve Kontraendikasyonları 1. Buket Akıncı, Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, 2022 2. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Fiziksel Aktivite, Fatma Karantay Mutluay, 2021, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul.
11) Rekreasyonel Aktiviteler 1. Buket Akıncı, Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, 2022 2. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Fiziksel Aktivite, Fatma Karantay Mutluay, 2021, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul.
12) Dünya Sağlık Örgütü Fiziksel Aktivite Rehberi 1. Buket Akıncı, Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, 2022 2. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Fiziksel Aktivite, Fatma Karantay Mutluay, 2021, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul.
13) Farklı fiziksel aktiviteler (Öğrenci grup ödevleri) 1. Buket Akıncı, Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, 2022 2. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Fiziksel Aktivite, Fatma Karantay Mutluay, 2021, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul.
14) Farklı fiziksel aktiviteler (Öğrenci grup ödevleri) 1. Buket Akıncı, Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, 2022 2. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Fiziksel Aktivite, Fatma Karantay Mutluay, 2021, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul.
15) Farklı fiziksel aktiviteler (Öğrenci grup ödevleri) 1. Buket Akıncı, Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, 2022 2. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Fiziksel Aktivite, Fatma Karantay Mutluay, 2021, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul.
16) Final Sınavı 1. Buket Akıncı, Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, 2022 2. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Fiziksel Aktivite, Fatma Karantay Mutluay, 2021, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Buket Akıncı, Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, 2022
2. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Fiziksel Aktivite, Fatma Karantay Mutluay, 2021, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: 1. Buket Akıncı, Sağlıklı Yaşam ve Fiziksel Aktivite, 2022
2. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Fiziksel Aktivite, Fatma Karantay Mutluay, 2021, İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar.
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler.
3) Sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarını belirleyebilecek uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini tespit eder ve uygular.
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına özgü değerlendirmeler sonucunda elde ettiği verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar ve sonlandırır.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına dair bilgisiyle transdisipliner bir ekibin parçası olarak mesleki ve akademik çalışmaların planlanıp yürütülmesinde ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi sürecinde verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik ve yasal çerçeveyi benimser.
7) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve meslek hayatına dahil eder.
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi süreçlerinde biyopsikososyal bakış açısıyla dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve insan haklarına saygı göstererek etkili iletişim stratejilerini kullanır.
9) Ulusal ve uluslararası alanda kendini ve mesleğini etkin bir şekilde ifade edebilmek ve bilimsel gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.
10) Toplum ve birey sağlığının korunması ve geliştirilmesi için alana özgü bilimsel çalışmalar yapar, kanıta dayalı bilgileri klinik pratiğinde etkin bir şekilde kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar. 4
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler. 4
3) Sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarını belirleyebilecek uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini tespit eder ve uygular. 4
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına özgü değerlendirmeler sonucunda elde ettiği verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar ve sonlandırır.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına dair bilgisiyle transdisipliner bir ekibin parçası olarak mesleki ve akademik çalışmaların planlanıp yürütülmesinde ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi sürecinde verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik ve yasal çerçeveyi benimser.
7) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve meslek hayatına dahil eder.
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi süreçlerinde biyopsikososyal bakış açısıyla dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve insan haklarına saygı göstererek etkili iletişim stratejilerini kullanır. 4
9) Ulusal ve uluslararası alanda kendini ve mesleğini etkin bir şekilde ifade edebilmek ve bilimsel gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.
10) Toplum ve birey sağlığının korunması ve geliştirilmesi için alana özgü bilimsel çalışmalar yapar, kanıta dayalı bilgileri klinik pratiğinde etkin bir şekilde kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 30
Ara Sınavlar 1 25
Final 1 35
Toplam İş Yükü 118