BESLENME VE DİYETETİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1210002007
Ders İsmi: Besin-İlaç Etkileşimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Sema KETENCİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Besin ögesi ve besin ögesi olmayan maddeler ile ilaç etkileşimini kapsayan temel konuları ve kronik hastalığı olan bireylerde ilaç tedavisinin beslenme ile olan etkileşimlerini öğrenmek. Bu şekilde ilaç tedavisi alan bireylerde beslenme programlarının ne şekilde uygulanması gerektiği öğrenilerek uygulama becerilerinin artırmak.
Dersin İçeriği: Besin-ilaç ve besin ögesi-ilaç etkileşimleri ile kronik hastalıklarda kullanılan ilaçların beslenme ile olan etkileşimleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İlaçlar ile ilgili genel bilgileri tanımlar
2) Genel ilaç metabolizmasını ana hatlarıyla belirtir.
3) Besin-ilaç ve besin ögesi-ilaç etkileşimlerini açıklar
4) İçecekler ve ilaç etkileşimini açıklar.
5) Bitkisel ürünler ve ilaç etkileşimini öngörür.
6) Kronik hastalıklarda kullanılan ilaçların beslenme ile etkileşimini tanımlar ve ilaç tedavisi alan bireylerde beslenme programı oluşturur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İlaçlar İle İlgili Genel Tanımlamalar ve Sınıflamalar Ders için hazırlanmış PPT
2) Genel İlaç Metabolizması ve Proje Konularının Belirlenmesi Ders için hazırlanmış PPT
3) Proteinler ve İlaç Etkileşimi Ders için hazırlanmış PPT
4) Yağlar ve İlaç Etkileşimi Ders için hazırlanmış PPT
5) Karbonhidratlar ve İlaç Etkileşimi Ders için hazırlanmış PPT
6) Yağda Çözünen Vitaminler ve İlaç Etkileşimi Ders için hazırlanmış PPT
7) Suda Çözünen Vitaminler ve İlaç Etkileşimi Ders için hazırlanmış PPT
8) Ara Sınav
9) Mineraller ve İlaç Etkileşimi Ders için hazırlanmış PPT
10) İçecekler ve İlaç Etkileşimi Ders için hazırlanmış PPT
11) Bitkisel Ürünler ve İlaç Etkileşimi Ders için hazırlanmış PPT
12) Kronik Hastalıklarda Kullanılan İlaçlar ve Besin Etkileşimleri Ders için hazırlanmış PPT
13) Kronik Hastalıklarda Kullanılan İlaçlar ve Besin Etkileşimleri Ders için hazırlanmış PPT
14) Kronik Hastalıklarda Kullanılan İlaçlar ve Besin Etkileşimleri Ders için hazırlanmış PPT
15) Kronik Hastalıklarda Kullanılan İlaçlar ve Besin Etkileşimleri Ders için hazırlanmış PPT
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Beslenme ve ilaç etkileşimi / Meral Aksoy
Aksoy, Meral
2016
2. Türkiye Diyetisyenler Derneği Yayını. Besin-İlaç Etkileşimleri, Efsun Karabudak, Perim Türker (Eds). Sonsöz Gazetecilik ve Matbaacılık, 2017.
3. Food and Drug Interactions, Wunderlich SM, In: Mozayani A., Raymon L.P. (Eds) Handbook of Drug Interactions. Forensic Science and Medicine. Humana Press, 2004.
4. Handbook of Food-Drug Interactions. Beverly McCabe- Sellers, Eric H. Frankel, Jonathan J. Wolfe (Eds).CRC Press, 2003.
Diğer Kaynaklar: 1. Beslenme ve ilaç etkileşimi / Meral Aksoy
Aksoy, Meral
2016
2. Türkiye Diyetisyenler Derneği Yayını. Besin-İlaç Etkileşimleri, Efsun Karabudak, Perim Türker (Eds). Sonsöz Gazetecilik ve Matbaacılık, 2017.
3. Food and Drug Interactions, Wunderlich SM, In: Mozayani A., Raymon L.P. (Eds) Handbook of Drug Interactions. Forensic Science and Medicine. Humana Press, 2004.
4. Handbook of Food-Drug Interactions. Beverly McCabe- Sellers, Eric H. Frankel, Jonathan J. Wolfe (Eds).CRC Press, 2003.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir. 4
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır. 2
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer. 4
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 2
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 3
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. 1
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 12 24
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 48
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 76