BESLENME VE DİYETETİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1210002003
Ders İsmi: Sağlıkta İletişim
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Leman KUTLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, sosyal ve iş yaşamınızda daha iyi kişiler arası ilişkilere sahip olmanıza yardımcı olmaktır.
Dersin iki alt hedefi vardır. Birincisi farklı insanlarla iletişim ve yakınlık kurabilmek ve onların bakış açısıyla durumu anlamaktır. İkincisi ise temel iletişim becerilerinin hastane ortamında farklı hastalarda nasıl kullanılabileceğine dair farkındalık kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Kişiler arası iletişim, sözel, yazılı ve görsel iletişim, sorum çözümleme ve dinleme ve empati konularını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Etkili iletişim tekniklerini sayar.
2) Bir diyetisyen olarak danışanlarla nasıl iletişim kurmaları gerektiğini açıklar.
3) Mesleğinin gerektirdiği davranış ve aktiviteleri tanımlama ve uygulama becerileri kazanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Dersin Tanıtımı Ders için hazırlanmış PPT
2) İletişim, İletişim Süreci ve Ögeleri Besti Üstün; Satı Demir (2021). Hemşirelikte İletişim. 2. Basım, İstanbul: Akademi Yayıncılık. Acar, N.(2000) Terapötik İletişim, Kişilerarası İlişkiler, Onur Ofset, Ankara. Akkurt D (2001) Sosyal Etkileşim ve İletişim Becerileri http://www.akkurt.com/bseib.html. Business Review (2000). "Etkin İletişim" MESS Yayın No: 325, İstanbul. Özcan, A. (2006) Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitapevi,İzmir.
3) İletişim Türleri Besti Üstün; Satı Demir (2021). Hemşirelikte İletişim. 2. Basım, İstanbul: Akademi Yayıncılık. Acar, N.(2000) Terapötik İletişim, Kişilerarası İlişkiler, Onur Ofset, Ankara. Akkurt D (2001) Sosyal Etkileşim ve İletişim Becerileri http://www.akkurt.com/bseib.html. Business Review (2000). "Etkin İletişim" MESS Yayın No: 325, İstanbul. Özcan, A. (2006) Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitapevi,İzmir.
4) Etkili Dinleme ve İletişim Besti Üstün; Satı Demir (2021). Hemşirelikte İletişim. 2. Basım, İstanbul: Akademi Yayıncılık. Acar, N.(2000) Terapötik İletişim, Kişilerarası İlişkiler, Onur Ofset, Ankara. Akkurt D (2001) Sosyal Etkileşim ve İletişim Becerileri http://www.akkurt.com/bseib.html. Business Review (2000). "Etkin İletişim" MESS Yayın No: 325, İstanbul. Özcan, A. (2006) Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitapevi,İzmir.
5) Kendini Tanıma Penceresi Derse özel hazırlanmış notlar- Besti Üstün; Satı Demir (2021). Hemşirelikte İletişim. 2. Basım, İstanbul: Akademi Yayıncılık Bölüm 8 - sayfa 159-179
6) Girişkenlik-Atılganlık Besti Üstün; Satı Demir (2021). Hemşirelikte İletişim. 2. Basım, İstanbul: Akademi Yayıncılık. Acar, N.(2000) Terapötik İletişim, Kişilerarası İlişkiler, Onur Ofset, Ankara. Akkurt D (2001) Sosyal Etkileşim ve İletişim Becerileri http://www.akkurt.com/bseib.html. Business Review (2000). "Etkin İletişim" MESS Yayın No: 325, İstanbul. Özcan, A. (2006) Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitapevi,İzmir.
7) İletişimin Önündeki Engeller Besti Üstün; Satı Demir (2021). Hemşirelikte İletişim. 2. Basım, İstanbul: Akademi Yayıncılık. Acar, N.(2000) Terapötik İletişim, Kişilerarası İlişkiler, Onur Ofset, Ankara. Akkurt D (2001) Sosyal Etkileşim ve İletişim Becerileri http://www.akkurt.com/bseib.html. Business Review (2000). "Etkin İletişim" MESS Yayın No: 325, İstanbul. Özcan, A. (2006) Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitapevi,İzmir.
8) Vize Haftası -
9) Terapotik iletişim Besti Üstün; Satı Demir (2021). Hemşirelikte İletişim. 2. Basım, İstanbul: Akademi Yayıncılık. Acar, N.(2000) Terapötik İletişim, Kişilerarası İlişkiler, Onur Ofset, Ankara. Akkurt D (2001) Sosyal Etkileşim ve İletişim Becerileri http://www.akkurt.com/bseib.html. Business Review (2000). "Etkin İletişim" MESS Yayın No: 325, İstanbul. Özcan, A. (2006) Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitapevi,İzmir.
10) Nonterapotik İletişim Besti Üstün; Satı Demir (2021). Hemşirelikte İletişim. 2. Basım, İstanbul: Akademi Yayıncılık. Acar, N.(2000) Terapötik İletişim, Kişilerarası İlişkiler, Onur Ofset, Ankara. Akkurt D (2001) Sosyal Etkileşim ve İletişim Becerileri http://www.akkurt.com/bseib.html. Business Review (2000). "Etkin İletişim" MESS Yayın No: 325, İstanbul. Özcan, A. (2006) Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitapevi,İzmir.
11) Zor Hastalarla İletişim ve İlişkiler Besti Üstün; Satı Demir (2021). Hemşirelikte İletişim. 2. Basım, İstanbul: Akademi Yayıncılık. Acar, N.(2000) Terapötik İletişim, Kişilerarası İlişkiler, Onur Ofset, Ankara. Akkurt D (2001) Sosyal Etkileşim ve İletişim Becerileri http://www.akkurt.com/bseib.html. Business Review (2000). "Etkin İletişim" MESS Yayın No: 325, İstanbul. Özcan, A. (2006) Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitapevi,İzmir.
12) Stres ve Stresle Başaçıkma Besti Üstün; Satı Demir (2021). Hemşirelikte İletişim. 2. Basım, İstanbul: Akademi Yayıncılık. Acar, N.(2000) Terapötik İletişim, Kişilerarası İlişkiler, Onur Ofset, Ankara. Akkurt D (2001) Sosyal Etkileşim ve İletişim Becerileri http://www.akkurt.com/bseib.html. Business Review (2000). "Etkin İletişim" MESS Yayın No: 325, İstanbul. Özcan, A. (2006) Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitapevi,İzmir.
13) Stres ve Stresle Başaçıkma Besti Üstün; Satı Demir (2021). Hemşirelikte İletişim. 2. Basım, İstanbul: Akademi Yayıncılık. Acar, N.(2000) Terapötik İletişim, Kişilerarası İlişkiler, Onur Ofset, Ankara. Akkurt D (2001) Sosyal Etkileşim ve İletişim Becerileri http://www.akkurt.com/bseib.html. Business Review (2000). "Etkin İletişim" MESS Yayın No: 325, İstanbul. Özcan, A. (2006) Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitapevi,İzmir.
14) Özel Durumu Olan Bireylerle İletişim Besti Üstün; Satı Demir (2021). Hemşirelikte İletişim. 2. Basım, İstanbul: Akademi Yayıncılık. Acar, N.(2000) Terapötik İletişim, Kişilerarası İlişkiler, Onur Ofset, Ankara. Akkurt D (2001) Sosyal Etkileşim ve İletişim Becerileri http://www.akkurt.com/bseib.html. Business Review (2000). "Etkin İletişim" MESS Yayın No: 325, İstanbul. Özcan, A. (2006) Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitapevi,İzmir.
15) Özel Durumu Olan Bireylerle İletişim, dersin değerlendirilmesi Besti Üstün; Satı Demir (2021). Hemşirelikte İletişim. 2. Basım, İstanbul: Akademi Yayıncılık. Acar, N.(2000) Terapötik İletişim, Kişilerarası İlişkiler, Onur Ofset, Ankara. Akkurt D (2001) Sosyal Etkileşim ve İletişim Becerileri http://www.akkurt.com/bseib.html. Business Review (2000). "Etkin İletişim" MESS Yayın No: 325, İstanbul. Özcan, A. (2006) Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitapevi,İzmir.
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1-Besti Üstün; Satı Demir (2021). Hemşirelikte İletişim. 2. Basım, İstanbul: Akademi Yayıncılık
2-İletişimin temel alanlarına psikolojik bakış Telman&Uzunkoca (2018)
3-Örgütsel Davranış Stephen P. Robbins ve Timothy A. Judge 14. Baskı 2019
4-Etkili insanları yedi alışkanlığı 52. Baskı Stephen Covey- sayfa 76- 107 Kişisel vizyon ilkeleri
5-Derse özel hazırlanmış notlar
Diğer Kaynaklar: 1-Besti Üstün; Satı Demir (2021). Hemşirelikte İletişim. 2. Basım, İstanbul: Akademi Yayıncılık
2-İletişimin temel alanlarına psikolojik bakış Telman&Uzunkoca (2018)
3-Örgütsel Davranış Stephen P. Robbins ve Timothy A. Judge 14. Baskı 2019
4-Etkili insanları yedi alışkanlığı 52. Baskı Stephen Covey- sayfa 76- 107 Kişisel vizyon ilkeleri

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir. 4
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır. 4
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer. 1
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 4
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar. 5
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Sunum
Akran Değerlendirmesi
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 84
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 114