BESLENME VE DİYETETİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1210002002
Ders İsmi: Psikoloji ve Beslenme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Deniz TÜRK KIVANÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencileri psikolojinin genel konuları hakkında bilgilendirme ve farkındalık kazandırmak. Psikoloji ve Beslenme arasında ilişki kurabilmeleri yönünde düşünmeye sevk etmek.
Dersin İçeriği: Psikololji bilimi, sağlık alanında psikolojinin önemi, sağlık psikolojisinin beslenme alanındaki yeri, tat algısı ve besin seçimi, yeme tercihlerinin psikolojik temelleri ,duygusal açlık, iştah, ve aşırı yeme psikolojisi, beslenme psikolojisi, beden algısı, obezite ve zayıflık psikolojisi, besinlerle arınma davranışı psikolojisi, yeme bozukluklarının psikolojik temelleri, tüketici davranışları ve tüketim psikolojisi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sistem kavramını ve canlı sistemlerin özelliklerini açıklar.
2) Homeostazis ve heterostazis kavramlarını açıklar.
3) Beslenme alanında psikolojinin önemini açıklar.
4) Tüm canlıların davranış düzeylerini açıklar.
5) Psikolojiyi ve psikolojinin özelliklerini açıklar.
6) Sağlık psikolojisinin ve özelliklerini tanıtır.
7) Yeme bozukluklarının temelindeki psikoloji problemlerin gelişimini aktarır.
8) Davranışın ruhsal kökenlerini ve psikanalitik kuramı açıklar.
9) Güdülemeli davranışı ve davranışların ruhsal kökenlerini açıklar.
10) Beslenme davranışının anlamını ve önemini açıklar.
11) Beslenme ve yeme bozukluklarını açıklar.
12) Beslenme ve yeme bozukluklarını tanıtır: Anoreksiya nervoza, bulimiya nervoza.
13) Beden hoşnutsuzluğu kavramını açıklar.
14) Obezite ve özelliklerini açıklar.
15) Diyet yapmanın özelliklerini açıklar.
16) Genel değerlendirme
17) Final sınavı.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Besin seçimini ve önemini açıklar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sistem Kavramı ve Canlı Sistemler * Ders slaytları * Baysal A. Beslenme. Yirmi birinci baskı, Ankara: Hatiboğlu Yayınevi, 2021. * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Rinzler CA. Beslenme. D Dikmen (Çev. Ed.), 6. baskıdan çeviri (2016), İstanbul: Nobel Yaşam, 2021. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
2) Homeostazis ve Heterostazis, Canlılarda Davranış Düzeyleri * Ders slaytları * Baysal A. Beslenme. Yirmi birinci baskı, Ankara: Hatiboğlu Yayınevi, 2021. * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Rinzler CA. Beslenme. D Dikmen (Çev. Ed.), 6. baskıdan çeviri (2016), İstanbul: Nobel Yaşam, 2021. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
3) Psikoloji * Ders slaytları * Baysal A. Beslenme. Yirmi birinci baskı, Ankara: Hatiboğlu Yayınevi, 2021. * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Rinzler CA. Beslenme. D Dikmen (Çev. Ed.), 6. baskıdan çeviri (2016), İstanbul: Nobel Yaşam, 2021. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
4) Sağlık Psikolojisi * Ders slaytları * Baysal A. Beslenme. Yirmi birinci baskı, Ankara: Hatiboğlu Yayınevi, 2021. * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Rinzler CA. Beslenme. D Dikmen (Çev. Ed.), 6. baskıdan çeviri (2016), İstanbul: Nobel Yaşam, 2021. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
5) Davranışın Ruhsal Kökenleri-Psikanalitik Kuram * Ders slaytları * Baysal A. Beslenme. Yirmi birinci baskı, Ankara: Hatiboğlu Yayınevi, 2021. * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Rinzler CA. Beslenme. D Dikmen (Çev. Ed.), 6. baskıdan çeviri (2016), İstanbul: Nobel Yaşam, 2021. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
6) Davranışın Ruhsal Kökenleri-Güdülemeli Davranış * Ders slaytları * Baysal A. Beslenme. Yirmi birinci baskı, Ankara: Hatiboğlu Yayınevi, 2021. * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Rinzler CA. Beslenme. D Dikmen (Çev. Ed.), 6. baskıdan çeviri (2016), İstanbul: Nobel Yaşam, 2021. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
7) Ara Sınav
8) Beslenme Davranışı ve Önemi * Ders slaytları * Baysal A. Beslenme. Yirmi birinci baskı, Ankara: Hatiboğlu Yayınevi, 2021. * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Rinzler CA. Beslenme. D Dikmen (Çev. Ed.), 6. baskıdan çeviri (2016), İstanbul: Nobel Yaşam, 2021. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
9) Beslenme Davranışının Anlamı * Ders slaytları * Baysal A. Beslenme. Yirmi birinci baskı, Ankara: Hatiboğlu Yayınevi, 2021. * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Rinzler CA. Beslenme. D Dikmen (Çev. Ed.), 6. baskıdan çeviri (2016), İstanbul: Nobel Yaşam, 2021. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
10) Besin Seçimi * Ders slaytları * Baysal A. Beslenme. Yirmi birinci baskı, Ankara: Hatiboğlu Yayınevi, 2021. * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Rinzler CA. Beslenme. D Dikmen (Çev. Ed.), 6. baskıdan çeviri (2016), İstanbul: Nobel Yaşam, 2021. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
11) Beslenme ve Yeme Bozuklukları-I * Ders slaytları * Baysal A. Beslenme. Yirmi birinci baskı, Ankara: Hatiboğlu Yayınevi, 2021. * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Rinzler CA. Beslenme. D Dikmen (Çev. Ed.), 6. baskıdan çeviri (2016), İstanbul: Nobel Yaşam, 2021. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
12) Beslenme ve Yeme Bozuklukları-II * Ders slaytları * Baysal A. Beslenme. Yirmi birinci baskı, Ankara: Hatiboğlu Yayınevi, 2021. * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Rinzler CA. Beslenme. D Dikmen (Çev. Ed.), 6. baskıdan çeviri (2016), İstanbul: Nobel Yaşam, 2021. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
13) Beden Hoşnutsuzluğu * Ders slaytları * Baysal A. Beslenme. Yirmi birinci baskı, Ankara: Hatiboğlu Yayınevi, 2021. * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Rinzler CA. Beslenme. D Dikmen (Çev. Ed.), 6. baskıdan çeviri (2016), İstanbul: Nobel Yaşam, 2021. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
14) Obezite, Diyet Yapmak * Ders slaytları * Baysal A. Beslenme. Yirmi birinci baskı, Ankara: Hatiboğlu Yayınevi, 2021. * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Rinzler CA. Beslenme. D Dikmen (Çev. Ed.), 6. baskıdan çeviri (2016), İstanbul: Nobel Yaşam, 2021. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
15) Genel Değerlendirme * Ders slaytları * Baysal A. Beslenme. Yirmi birinci baskı, Ankara: Hatiboğlu Yayınevi, 2021. * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Rinzler CA. Beslenme. D Dikmen (Çev. Ed.), 6. baskıdan çeviri (2016), İstanbul: Nobel Yaşam, 2021. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: * Baysal A. Beslenme. Yirmi birinci baskı, Ankara: Hatiboğlu Yayınevi, 2021.
* Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999.
* Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara:
Nobel Akademik Yayıncılık, 2016.
* Rinzler CA. Beslenme. D Dikmen (Çev. Ed.), 6. baskıdan çeviri (2016), İstanbul:
Nobel Yaşam, 2021.
* Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri,
Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021.
* Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları.
Ankara: Golden Print, 2007.

Diğer Kaynaklar: * Baysal A. Beslenme. Yirmi birinci baskı, Ankara: Hatiboğlu Yayınevi, 2021.
* Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999.
* Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara:
Nobel Akademik Yayıncılık, 2016.
* Rinzler CA. Beslenme. D Dikmen (Çev. Ed.), 6. baskıdan çeviri (2016), İstanbul:
Nobel Yaşam, 2021.
* Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri,
Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021.
* Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları.
Ankara: Golden Print, 2007.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

2

3

4

5

6

6

7

8

10

11

12

13

14

15

16

9

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir. 4
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır. 4
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer. 1
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 3
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar. 4
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum
Akran Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ödev 12 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 84
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 116