FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1217002007
Ders İsmi: Geriatrik Rehabilitasyon
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Gamze DEMİRCİOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Geriatrik bireylerde ortopedik, nörolojik, kardiyopulmoner vs. rahatsızlıkların, düşme riskinin, günlük yaşam aktivitelerinin, kognitif fonksiyon ve motor kayıpların fizyoterapi ve rehabilitasyon açısından değerlendirilmesinin ve bu değerlendirmelere uygun rehabilitasyon stratejilerinin öğrenilmesi.
Dersin İçeriği: Geriatrik Rehabilitasyona giriş, geriatrik hastalarda değerlendirme, düşme riski, düşme korkusu ve yaşam kalitesi, sağlıklı yaşlanma, geriatrik bireylerde fiziksel aktivite ve egzersiz, geriatride osteoporoz ve kırık rehabilitasyonu, geriatrik bireylerde MS, parkinson ve inme, Alzheimer ve Demans rehabilitasyonu, Geriatride kardiyopulmoner hastalıklar ve rehabilitasyonu.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Geriatride temel değerlendirme prensiplerine hakimdir.
2) Geriatrik bireylerde fiziksel aktivite düzenlemesi yapabilir, egzersiz reçetesi yazabilir.
3) Geriatrik bireylerin yaşam kalitesini artıracak girişim ve düzenlemelerde bulunabilir.
4) Geriatrik bireylerde ortopedik, nörolojik, kardiyopulmoner ve daha birçok alanda değerlendirme yapıp kişiye özgü fizik tedavi ve rehabilitasyon programını çizebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Geriatrik Rehabilitasyona giriş Geriatrik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Fatih Erbahçeci, Necmiye Ün Yıldırım. Hipokrat Kitabevi, 2021, Ankara.
2) Geriatrik Rehabilitasyonda temel değerlendirme yöntemleri Geriatrik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Fatih Erbahçeci, Necmiye Ün Yıldırım. Hipokrat Kitabevi, 2021, Ankara.
3) Geriatrik bireylerde düşme Geriatrik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Fatih Erbahçeci, Necmiye Ün Yıldırım. Hipokrat Kitabevi, 2021, Ankara.
4) Geriatrik bireylerde yaşam kalitesi Geriatrik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Fatih Erbahçeci, Necmiye Ün Yıldırım. Hipokrat Kitabevi, 2021, Ankara.
5) Geriatrik bireylerde fiziksel aktivite Geriatrik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Fatih Erbahçeci, Necmiye Ün Yıldırım. Hipokrat Kitabevi, 2021, Ankara.
6) Geriatrik bireylerde kognitif fonksiyonlar ve emosyonel durum Geriatrik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Fatih Erbahçeci, Necmiye Ün Yıldırım. Hipokrat Kitabevi, 2021, Ankara.
7) Sağlıklı yaşlanma Geriatrik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Fatih Erbahçeci, Necmiye Ün Yıldırım. Hipokrat Kitabevi, 2021, Ankara.
8) Ara Sınav Geriatrik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Fatih Erbahçeci, Necmiye Ün Yıldırım. Hipokrat Kitabevi, 2021, Ankara.
9) Geriatride Osteoporoz Geriatrik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Fatih Erbahçeci, Necmiye Ün Yıldırım. Hipokrat Kitabevi, 2021, Ankara.
10) Geriatride Kırık Rehabilitasyonu Geriatrik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Fatih Erbahçeci, Necmiye Ün Yıldırım. Hipokrat Kitabevi, 2021, Ankara.
11) Geriatride Serebrovasküler Olay ve Rehabilitasyonu Geriatrik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Fatih Erbahçeci, Necmiye Ün Yıldırım. Hipokrat Kitabevi, 2021, Ankara.
12) Geriatride MS, Parkinson ve Rehabilitasyonu Geriatrik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Fatih Erbahçeci, Necmiye Ün Yıldırım. Hipokrat Kitabevi, 2021, Ankara.
13) Alzheimer ve Demans Geriatrik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Fatih Erbahçeci, Necmiye Ün Yıldırım. Hipokrat Kitabevi, 2021, Ankara.
14) Geriatride Kardiyak Rehabilitasyon Geriatrik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Fatih Erbahçeci, Necmiye Ün Yıldırım. Hipokrat Kitabevi, 2021, Ankara.
15) Geriatride Pulmoner Rehabilitasyon Geriatrik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Fatih Erbahçeci, Necmiye Ün Yıldırım. Hipokrat Kitabevi, 2021, Ankara.
16) Final Sınavı Geriatrik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Fatih Erbahçeci, Necmiye Ün Yıldırım. Hipokrat Kitabevi, 2021, Ankara.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Ham RJ, Primary Care Geriatrics.: A Case –Based Approach, Mosby Year Book, St Louis, 1997.
Landefeld CS, Palmer RM, Johnson MA, Johnson CB, Lyons WL. Current Geriatric Diagnosis & Treatment. McGraw–Hill Companies, NewYork, 2004. "


Diğer Kaynaklar: "Ham RJ, Primary Care Geriatrics.: A Case –Based Approach, Mosby Year Book, St Louis, 1997.
Landefeld CS, Palmer RM, Johnson MA, Johnson CB, Lyons WL. Current Geriatric Diagnosis & Treatment. McGraw–Hill Companies, NewYork, 2004. "


Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar.
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler.
3) Sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarını belirleyebilecek uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini tespit eder ve uygular.
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına özgü değerlendirmeler sonucunda elde ettiği verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar ve sonlandırır.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına dair bilgisiyle transdisipliner bir ekibin parçası olarak mesleki ve akademik çalışmaların planlanıp yürütülmesinde ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi sürecinde verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik ve yasal çerçeveyi benimser.
7) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve meslek hayatına dahil eder.
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi süreçlerinde biyopsikososyal bakış açısıyla dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve insan haklarına saygı göstererek etkili iletişim stratejilerini kullanır.
9) Ulusal ve uluslararası alanda kendini ve mesleğini etkin bir şekilde ifade edebilmek ve bilimsel gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.
10) Toplum ve birey sağlığının korunması ve geliştirilmesi için alana özgü bilimsel çalışmalar yapar, kanıta dayalı bilgileri klinik pratiğinde etkin bir şekilde kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar. 5
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler. 5
3) Sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarını belirleyebilecek uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini tespit eder ve uygular. 5
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına özgü değerlendirmeler sonucunda elde ettiği verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar ve sonlandırır.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına dair bilgisiyle transdisipliner bir ekibin parçası olarak mesleki ve akademik çalışmaların planlanıp yürütülmesinde ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi sürecinde verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik ve yasal çerçeveyi benimser.
7) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve meslek hayatına dahil eder.
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi süreçlerinde biyopsikososyal bakış açısıyla dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve insan haklarına saygı göstererek etkili iletişim stratejilerini kullanır. 5
9) Ulusal ve uluslararası alanda kendini ve mesleğini etkin bir şekilde ifade edebilmek ve bilimsel gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.
10) Toplum ve birey sağlığının korunması ve geliştirilmesi için alana özgü bilimsel çalışmalar yapar, kanıta dayalı bilgileri klinik pratiğinde etkin bir şekilde kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ara Sınavlar 1 24 24
Final 1 29 29
Toplam İş Yükü 165