FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1217002006
Ders İsmi: Metabolik Hastalıklar ve Fiziksel Aktivite
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler): SBFstaff
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Metabolik hastalıkları tanımak, sınıflandırmak, etyopatogenezini anlamak, fiziksel aktivitenin metabolik hastalıklar üzerindeki etkisini öğrenmek ve buna uygun olarak fizik tedavi ve rehabilitasyon programı oluşturabilmektir.
Dersin İçeriği: Metabolik hastalıklara giriş, metabolik hastalıkların sınıflandırılması etyolojisi ve patofizyolojisi, fiziksel aktivitenin metabolik hastalıklar üzerindeki etkileri, endokrin sistem bozukluklarında oluşabilecek metabolik hastalıklar, diyabet, obezite, hipertansiyon, dislipidemi, metabolik sendrom, tiroid problemleri, polikistik over sendromu, osteoporoz ve osteomalazi rehabilitasyonları, menapoz döneminde fiziksel aktivite, konjenital metabolik hastalıklar ve rehabilitasyonudur.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Metabolik hastalıkları tanır, sınıflandırılması ve etyopatogenezini bilir.
2) Metabolik hastalık sahibi bir bireyi fizik tedavi ve rehabilitasyon açısından değerlendirebilir.
3) Fiziksel aktivitenin metabolik hastalıklar üzerindeki etkilerini bilir.
4) Metabolik hastalığa sahip bir bireyin rehabilitasyon programını çizebilir ve uygulayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Metabolik hastalıklara giriş "Ayça Genç, Aygül Çağlayan Tunç, Obezite: Egzersiz, Stres, Bağırsak Mikrobiyotası ve Duygusal Yeme, 2021. İlhan Odabaş, Diyabetli Hastalarda Egzersiz, 2018."
2) Metabolik hastalıklar, etyopatogenezi ve sınıflandırılması "Ayça Genç, Aygül Çağlayan Tunç, Obezite: Egzersiz, Stres, Bağırsak Mikrobiyotası ve Duygusal Yeme, 2021. İlhan Odabaş, Diyabetli Hastalarda Egzersiz, 2018."
3) Metabolik hastalıklarda fiziksel aktivite "Ayça Genç, Aygül Çağlayan Tunç, Obezite: Egzersiz, Stres, Bağırsak Mikrobiyotası ve Duygusal Yeme, 2021. İlhan Odabaş, Diyabetli Hastalarda Egzersiz, 2018."
4) Diyabet ve fiziksel aktivite "Ayça Genç, Aygül Çağlayan Tunç, Obezite: Egzersiz, Stres, Bağırsak Mikrobiyotası ve Duygusal Yeme, 2021. İlhan Odabaş, Diyabetli Hastalarda Egzersiz, 2018."
5) Diyabet ve fiziksel aktivite "Ayça Genç, Aygül Çağlayan Tunç, Obezite: Egzersiz, Stres, Bağırsak Mikrobiyotası ve Duygusal Yeme, 2021. İlhan Odabaş, Diyabetli Hastalarda Egzersiz, 2018."
6) Hipertansiyon ve fiziksel aktivite "Ayça Genç, Aygül Çağlayan Tunç, Obezite: Egzersiz, Stres, Bağırsak Mikrobiyotası ve Duygusal Yeme, 2021. İlhan Odabaş, Diyabetli Hastalarda Egzersiz, 2018."
7) Obezite ve fiziksel aktivite "Ayça Genç, Aygül Çağlayan Tunç, Obezite: Egzersiz, Stres, Bağırsak Mikrobiyotası ve Duygusal Yeme, 2021. İlhan Odabaş, Diyabetli Hastalarda Egzersiz, 2018."
8) Ara Sınav Ders Notları
9) Dislipidemi "Ayça Genç, Aygül Çağlayan Tunç, Obezite: Egzersiz, Stres, Bağırsak Mikrobiyotası ve Duygusal Yeme, 2021. İlhan Odabaş, Diyabetli Hastalarda Egzersiz, 2018."
10) Metabolik Sendrom "Ayça Genç, Aygül Çağlayan Tunç, Obezite: Egzersiz, Stres, Bağırsak Mikrobiyotası ve Duygusal Yeme, 2021. İlhan Odabaş, Diyabetli Hastalarda Egzersiz, 2018."
11) Tiroid problemleri "Ayça Genç, Aygül Çağlayan Tunç, Obezite: Egzersiz, Stres, Bağırsak Mikrobiyotası ve Duygusal Yeme, 2021. İlhan Odabaş, Diyabetli Hastalarda Egzersiz, 2018."
12) Polikistik over sendromu "Ayça Genç, Aygül Çağlayan Tunç, Obezite: Egzersiz, Stres, Bağırsak Mikrobiyotası ve Duygusal Yeme, 2021. İlhan Odabaş, Diyabetli Hastalarda Egzersiz, 2018."
13) Osteoporoz ve osteomalazi "Ayça Genç, Aygül Çağlayan Tunç, Obezite: Egzersiz, Stres, Bağırsak Mikrobiyotası ve Duygusal Yeme, 2021. İlhan Odabaş, Diyabetli Hastalarda Egzersiz, 2018."
14) Konjenital metabolik hastalıklar "Ayça Genç, Aygül Çağlayan Tunç, Obezite: Egzersiz, Stres, Bağırsak Mikrobiyotası ve Duygusal Yeme, 2021. İlhan Odabaş, Diyabetli Hastalarda Egzersiz, 2018."
15) Vaka Tartışması "Ayça Genç, Aygül Çağlayan Tunç, Obezite: Egzersiz, Stres, Bağırsak Mikrobiyotası ve Duygusal Yeme, 2021. İlhan Odabaş, Diyabetli Hastalarda Egzersiz, 2018."
16) Final Sınavı Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Ayça Genç, Aygül Çağlayan Tunç, Obezite: Egzersiz, Stres, Bağırsak Mikrobiyotası ve Duygusal Yeme, 2021.
İlhan Odabaş, Diyabetli Hastalarda Egzersiz, 2018."


Diğer Kaynaklar: "Ayça Genç, Aygül Çağlayan Tunç, Obezite: Egzersiz, Stres, Bağırsak Mikrobiyotası ve Duygusal Yeme, 2021.
İlhan Odabaş, Diyabetli Hastalarda Egzersiz, 2018."


Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar.
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler.
3) Sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarını belirleyebilecek uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini tespit eder ve uygular.
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına özgü değerlendirmeler sonucunda elde ettiği verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar ve sonlandırır.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına dair bilgisiyle transdisipliner bir ekibin parçası olarak mesleki ve akademik çalışmaların planlanıp yürütülmesinde ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi sürecinde verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik ve yasal çerçeveyi benimser.
7) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve meslek hayatına dahil eder.
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi süreçlerinde biyopsikososyal bakış açısıyla dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve insan haklarına saygı göstererek etkili iletişim stratejilerini kullanır.
9) Ulusal ve uluslararası alanda kendini ve mesleğini etkin bir şekilde ifade edebilmek ve bilimsel gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.
10) Toplum ve birey sağlığının korunması ve geliştirilmesi için alana özgü bilimsel çalışmalar yapar, kanıta dayalı bilgileri klinik pratiğinde etkin bir şekilde kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar. 5
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler. 5
3) Sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarını belirleyebilecek uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini tespit eder ve uygular. 4
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına özgü değerlendirmeler sonucunda elde ettiği verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar ve sonlandırır.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına dair bilgisiyle transdisipliner bir ekibin parçası olarak mesleki ve akademik çalışmaların planlanıp yürütülmesinde ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi sürecinde verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik ve yasal çerçeveyi benimser.
7) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve meslek hayatına dahil eder.
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi süreçlerinde biyopsikososyal bakış açısıyla dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve insan haklarına saygı göstererek etkili iletişim stratejilerini kullanır. 4
9) Ulusal ve uluslararası alanda kendini ve mesleğini etkin bir şekilde ifade edebilmek ve bilimsel gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.
10) Toplum ve birey sağlığının korunması ve geliştirilmesi için alana özgü bilimsel çalışmalar yapar, kanıta dayalı bilgileri klinik pratiğinde etkin bir şekilde kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 84
Ara Sınavlar 1 24
Final 1 29
Toplam İş Yükü 165