FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1217311001
Ders İsmi: Nörofizyolojik Yaklaşımlar I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 4 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Nörofizyolojik yaklaşımların temel prensiplerini öğrenmek, propriyoseptif nöromüsküler fasilitasyon teknikleriyle kas kuvveti, denge, propriyosepsiyon, koordinasyon, esneklik ve becerinin geliştirilmesi.
Dersin İçeriği: Nörofizyolojik yaklaşımlar, nöroplastisite kavramı, PNF teknikleri, PNF'te el teması, optimal direnç, vücut pozisyonu, hasta pozisyonu, kuvvet yayılımı prensibi, üst ekstremite, alt ekstremite, boyun, gövde, skapula ve pelvis PNF paternleri, fasilitasyon ve inhibisyon teknikleri, Mat egzersizleri, PNF'te yürüme egzersizleri.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) PNF tekniklerinin temel prensiplerini açıklayabilir.
2) Üst ve alt ekstremite, gövde, boyun, skapula ve pelvis PNF paternlerini uygulama becerisine sahiptir.
3) Fasilitasyon ve inhibisyon tekniklerini PNF paternlerinde kullanabilir.
4) Hastaların gereksinimlerine uygun PNF paternlerini seçebilir ve amacına yönelik olarak uygulayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Motor Kontrol, Motor Öğrenme ve Temel Nörofizyolojik Prensipler PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck
2) Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptine Giriş ve Temelleri PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck
3) Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Değerlendirme PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck
4) Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Üst Ekstremite Patenleri ve Ritmik Başlatma Tekniği PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck
5) Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Skapula Paternleri ve Dinamik-Zıt Tekniği PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck
6) Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Alt Ekstremite Patenleri ve Tekrarlayan Germeler Tekniği PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck
7) Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Pelvis Paternleri ve Tut-Gevşe Tekniği PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck
8) Ara Sınav PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck
9) Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Boyun Paternleri ve Kas-Gevşe Tekniği PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck
10) Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Üst Gövde Paternleri PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck
11) Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Alt Gövde Paternleri ve Tekrarlama Tekniği PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck
12) Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Met Aktiviteleri- I ve Stabilize Zıt Tekniği PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck
13) Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Met Aktiviteleri- II ve Ritmik Stabilizasyon Tekniği PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck
14) Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Fonksiyonel Paternler PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck
15) Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Yürüme Eğitimi PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck
16) Final Sınavı PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel
PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck
Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Otman S, Karaduman A, Livanelioğlu A (Eds) HÜ Fizik Tedavi Rehabilitasyon YO Yayınları 25, Dizayn Ofset, Ankara 2001.
Diğer Kaynaklar: PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel
PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck
Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Otman S, Karaduman A, Livanelioğlu A (Eds) HÜ Fizik Tedavi Rehabilitasyon YO Yayınları 25, Dizayn Ofset, Ankara 2001.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir.
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir.
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir.
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir.
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler.
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar.
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir.
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir. 5
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir. 5
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir. 4
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir. 4
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler. 3
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar. 5
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir. 4
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Laboratuvar

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Uygulama 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ara Sınavlar 1 8 8
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 102