FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
4 | 240 | FULL TIME |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72 |
Ders Kodu: | 1217311001 | ||||||||||
Ders İsmi: | Nörofizyolojik Yaklaşımlar I | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | YOK | ||||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ | ||||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, proprioseptif nöromüsküler fasilitasyon (PNF) tekniklerinin temel prensiplerini, uygulama yöntemlerini ve fizyoterapi alanındaki kullanımını öğretmeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler, PNF'nin nörofizyolojik temellerini anlayarak hareket kolaylaştırma, kas kuvvetini artırma, esnekliği geliştirme ve fonksiyonel hareket paternlerini iyileştirme konularında bilgi ve beceri kazanacaklardır. Ders kapsamında, farklı hasta gruplarına yönelik uygun PNF tekniklerini seçme ve uygulama yetkinliği kazandırılması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Bu derste, proprioseptif nöromüsküler fasilitasyon (PNF) kavramı, nörofizyolojik temelleri ve fizyoterapi alanındaki klinik uygulamaları ele alınacaktır. PNF tekniklerinin temel prensipleri, fasilitasyon ve inhibisyon mekanizmaları, hareket paternleri ve manuel tekniklerin kullanımı ayrıntılı olarak incelenecektir. Ders kapsamında, farklı hasta gruplarında PNF tekniklerinin endikasyonları, kontrendikasyonları ve uygulama alanları tartışılacak, üst ve alt ekstremite, gövde ve fonksiyonel aktiviteler üzerine pratik uygulamalar yapılacaktır. Ayrıca, PNF’nin postür, denge, koordinasyon ve motor kontrol üzerindeki etkileri değerlendirilerek, rehabilitasyon sürecindeki yeri vurgulanacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Motor Kontrol, Motor Öğrenme ve Temel Nörofizyolojik Prensipler | PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck |
2) | Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptine Giriş ve Temelleri | PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck |
3) | Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Değerlendirme | PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck |
4) | Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Üst Ekstremite Patenleri ve Ritmik Başlatma Tekniği | PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck |
5) | Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Skapula Paternleri ve Dinamik-Zıt Tekniği | PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck |
6) | Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Alt Ekstremite Patenleri ve Tekrarlayan Germeler Tekniği | PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck |
7) | Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Pelvis Paternleri ve Tut-Gevşe Tekniği | PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck |
8) | Ara Sınav | PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck |
9) | Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Boyun Paternleri ve Kas-Gevşe Tekniği | PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck |
10) | Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Üst Gövde Paternleri | PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck |
11) | Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Alt Gövde Paternleri ve Tekrarlama Tekniği | PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck |
12) | Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Met Aktiviteleri- I ve Stabilize Zıt Tekniği | PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck |
13) | Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Met Aktiviteleri- II ve Ritmik Stabilizasyon Tekniği | PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck |
14) | Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Fonksiyonel Paternler | PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck |
15) | Propriopseptif Nöromusküler Fasilitasyon Konseptinde Yürüme Eğitimi | PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck |
16) | Final Sınavı | PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck |
Ders Notları / Kitaplar: | PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Otman S, Karaduman A, Livanelioğlu A (Eds) HÜ Fizik Tedavi Rehabilitasyon YO Yayınları 25, Dizayn Ofset, Ankara 2001. |
Diğer Kaynaklar: | PNF teknikleri:Ayşe Livanelioğlu,Z.Erden,M.K.Günel PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Otman S, Karaduman A, Livanelioğlu A (Eds) HÜ Fizik Tedavi Rehabilitasyon YO Yayınları 25, Dizayn Ofset, Ankara 2001. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar. | |||||||||||
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler. | |||||||||||
3) Sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin ihtiyaçlarını sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisini kullanarak uygun ölçme ve değerlendirme yöntemleriyle tespit eder ve uygular. | |||||||||||
4) Alana özgü değerlendirmelerle elde edilen verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik çerçevede planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar, sonlandırır ve raporlar. | |||||||||||
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle, teknoloji ve kanıta dayalı güncel yaklaşımları kullanarak toplumun ve bireyin sağlık ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik mesleki ve akademik çalışmalarda transdisipliner ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır. | |||||||||||
6) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve mesleki hayatına yansıtır. | |||||||||||
7) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında, dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve transdisipliner ekiple etkili iletişim stratejilerini kullanır ve en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar. | 5 |
2) | Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler. | 2 |
3) | Sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin ihtiyaçlarını sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisini kullanarak uygun ölçme ve değerlendirme yöntemleriyle tespit eder ve uygular. | 5 |
4) | Alana özgü değerlendirmelerle elde edilen verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik çerçevede planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar, sonlandırır ve raporlar. | 5 |
5) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle, teknoloji ve kanıta dayalı güncel yaklaşımları kullanarak toplumun ve bireyin sağlık ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik mesleki ve akademik çalışmalarda transdisipliner ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır. | 3 |
6) | Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve mesleki hayatına yansıtır. | 3 |
7) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında, dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve transdisipliner ekiple etkili iletişim stratejilerini kullanır ve en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır. | 2 |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Laboratuvar | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Sunum | |
Akran Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Final Pratik | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 14 |
Uygulama | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 14 |
Ara Sınavlar | 1 | 8 |
Final | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü | 102 |