BESLENME VE DİYETETİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1210321002
Ders İsmi: Çocuk Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 2 4 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: 1210311001 - Çocuk Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi I
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Hülya YILMAZ ÖNAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Özel beslenme tedavisi gerektiren çocuk hastalıkları hakkında bilgi sahibi olmak, bu hastalıklarda beslenme tedavisi ilkelerini öğrenmek ve uygun tedaviyi planlayabilmek.
Dersin İçeriği: Özel beslenme tedavisi gerektiren çocuk hastalıklarında beslenme tedavisi ilkelerini ve uygun tedavinin planlanmasını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Özel beslenme tedavisi gerektiren çocuk hastalıklarını tanımlar ve açıklar.
2) Özel beslenme tedavisi gerektiren çocuk hastalıklarında beslenmeye ilişkin sorunları sıralar.
3) Çocuk hastalıklarında uygulanan tıbbi beslenme tedavisi ilkelerini sayar.
4) Hasta çocuğa özgü gereksinimleri hesaplar.
5) Çeşitli vakalara özel çözümleri yapar, gereksinimleri belirler.
6) Uygun beslenme tedavisini planlar ve uygular.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Enfeksiyon hastalıklarında beslenme tedavisi Ders için hazırlanmış PPT
2) Onkoloji hastalıkları ve beslenme tedavisi Ders için hazırlanmış PPT
3) Tip 1 Diyabet ve Beslenme Tedavisi Ders için hazırlanmış PPT
4) Tip 1 Diyabet ve Beslenme Tedavisi Ders için hazırlanmış PPT
5) Besin İntoleransları, Allerjiler ve Beslenme Tedavisi Ders için hazırlanmış PPT
6) Fenilketonüri ve Beslenme Tedavisi Ders için hazırlanmış PPT
7) Fenilketonüri ve Beslenme Tedavisi Ders için hazırlanmış PPT
8) Ara Sınav
9) Aminoasit Metabolizması Bozuklukları ve Beslenme Tedavileri Ders için hazırlanmış PPT
10) Organik Asidemiler, Üre Siklus Bozuklukları ve Beslenme Tedavileri Ders için hazırlanmış PPT
11) Karbonhidrat Metabolizması Bozuklukları ve Beslenme Tedavileri Ders için hazırlanmış PPT
12) Yağ Metabolizması Bozuklukları ve Beslenme Tedavileri Ders için hazırlanmış PPT
13) Nörolojik Hastalıklar ve Beslenme Tedavileri Ders için hazırlanmış PPT
14) genel değerlendirme Ders için hazırlanmış PPT
15) genel değerlendirme Ders için hazırlanmış PPT
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Clinical Paediatric Dietetics. Vanessa Shaw, (Ed.), John Wiley & Sons, 2014.
2. Pediatric Nutrition in Practice, Berthold Koletzko, (Ed.). Karger Medical and Scientific Publishers, 2015.
3. Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Gülden Köksal, Hülya Gökmen, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara, 2000.
Diğer Kaynaklar: Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Gülden Köksal, Hülya Gökmen, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara, 2000.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir. 5
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır. 2
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. 5
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer. 5
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 2
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 4
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar. 5
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir. 3
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. 1
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Uygulama 12 24
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 108
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 178