BESLENME VE DİYETETİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1210211009
Ders İsmi: Besin Kontrolü ve Mevzuatı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Betül KOÇAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Besin kontrolü ve mevzuatla ilgili temel kavramlar, ülkemizde besinlerle ilgili yasal durum ve düzenlemeleri, besinlerin üretimi, işlenmesi, depolama aşamalarında uygulanması, tüketiciler ve halk sağlığı açısından önemi, besinlerin ilgili bakanlıkça kontrol denetimleri vb. konuları öğretmek.
Dersin İçeriği: Besin kontrolü ve mevzuatla ilgili temel kavramlar, ülkemizde besinlerle ilgili yasal durum ve düzenlemeler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ülkemizde besinlerle ilgili yasal durum ve düzenlemeleri inceler.
2) Besinlerin üretimi, işlenmesi, depolama aşamalarının halk sağlığı açısından önemini açıklar.
3) Besin kontrolü ve mevzuatla ilgili temel kavramları açıklar.
4) Besinlerin ilgili bakanlıkça kontrol denetim konularını ifade eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Besin Kontrolü ve Mevzuatına Giriş 1. Türk Gıda Mevzuatı 2. Codex Alimentarius 3.Yasal Düzenlemelerin Yayımlandığı Resmi Gazeteler 4. Gıda Kontrolü ve Mevzuatı. N. Artık, N. Şanlıer, Ceyhun Sezgin A. Vize Basın Yayın, 2019 Ankara.
2) Dünyada ve Türkiye’de Besin Kontrolü 1. Türk Gıda Mevzuatı 2. Codex Alimentarius 3.Yasal Düzenlemelerin Yayımlandığı Resmi Gazeteler 4. Gıda Kontrolü ve Mevzuatı. N. Artık, N. Şanlıer, Ceyhun Sezgin A. Vize Basın Yayın, 2019 Ankara.
3) Besin Kontrolü ile ilgili Yasalar-1 1. Türk Gıda Mevzuatı 2. Codex Alimentarius 3.Yasal Düzenlemelerin Yayımlandığı Resmi Gazeteler 4. Gıda Kontrolü ve Mevzuatı. N. Artık, N. Şanlıer, Ceyhun Sezgin A. Vize Basın Yayın, 2019 Ankara.
4) Besin Kontrolü ile ilgili Yasalar-2 1. Türk Gıda Mevzuatı 2. Codex Alimentarius 3.Yasal Düzenlemelerin Yayımlandığı Resmi Gazeteler 4. Gıda Kontrolü ve Mevzuatı. N. Artık, N. Şanlıer, Ceyhun Sezgin A. Vize Basın Yayın, 2019 Ankara.
5) Besin Tebliğleri-1 1. Türk Gıda Mevzuatı 2. Codex Alimentarius 3.Yasal Düzenlemelerin Yayımlandığı Resmi Gazeteler 4. Gıda Kontrolü ve Mevzuatı. N. Artık, N. Şanlıer, Ceyhun Sezgin A. Vize Basın Yayın, 2019 Ankara.
6) Besin Tebliğleri-2 1. Türk Gıda Mevzuatı 2. Codex Alimentarius 3.Yasal Düzenlemelerin Yayımlandığı Resmi Gazeteler 4. Gıda Kontrolü ve Mevzuatı. N. Artık, N. Şanlıer, Ceyhun Sezgin A. Vize Basın Yayın, 2019 Ankara.
7) Ara Sınav
8) Gözlem Laboratuvarı Gezisi-1
9) Gözlem Laboratuvarı Gezisi-2
10) Gıda Katkı Maddeleri ve İlgili Yasal Düzenlemeler 1. Türk Gıda Mevzuatı 2. Codex Alimentarius 3.Yasal Düzenlemelerin Yayımlandığı Resmi Gazeteler 4. Gıda Kontrolü ve Mevzuatı. N. Artık, N. Şanlıer, Ceyhun Sezgin A. Vize Basın Yayın, 2019 Ankara.
11) Risk Analizleri, Besinlerin Işınlanması ve İlgili Yasal Düzenlemeler 1. Türk Gıda Mevzuatı 2. Codex Alimentarius 3.Yasal Düzenlemelerin Yayımlandığı Resmi Gazeteler 4. Gıda Kontrolü ve Mevzuatı. N. Artık, N. Şanlıer, Ceyhun Sezgin A. Vize Basın Yayın, 2019 Ankara.
12) Pestisitler, Bitki Gelişimini Düzenleyiciler, Anabolizan Maddeler ve Yasal Düzenlemeler 1. Türk Gıda Mevzuatı 2. Codex Alimentarius 3.Yasal Düzenlemelerin Yayımlandığı Resmi Gazeteler 4. Gıda Kontrolü ve Mevzuatı. N. Artık, N. Şanlıer, Ceyhun Sezgin A. Vize Basın Yayın, 2019 Ankara.
13) Organik Besinler, Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar ve İlgili Yasal Düzenlemeler 1. Türk Gıda Mevzuatı 2. Codex Alimentarius 3.Yasal Düzenlemelerin Yayımlandığı Resmi Gazeteler 4. Gıda Kontrolü ve Mevzuatı. N. Artık, N. Şanlıer, Ceyhun Sezgin A. Vize Basın Yayın, 2019 Ankara.
14) Genel Değerlendirme 1. Türk Gıda Mevzuatı 2. Codex Alimentarius 3.Yasal Düzenlemelerin Yayımlandığı Resmi Gazeteler 4. Gıda Kontrolü ve Mevzuatı. N. Artık, N. Şanlıer, Ceyhun Sezgin A. Vize Basın Yayın, 2019 Ankara.
15) Genel Değerlendirme 1. Türk Gıda Mevzuatı 2. Codex Alimentarius 3.Yasal Düzenlemelerin Yayımlandığı Resmi Gazeteler 4. Gıda Kontrolü ve Mevzuatı. N. Artık, N. Şanlıer, Ceyhun Sezgin A. Vize Basın Yayın, 2019 Ankara.
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Türk Gıda Mevzuatı
2. Codex Alimentarius
3.Yasal Düzenlemelerin Yayımlandığı Resmi Gazeteler
4. Gıda Kontrolü ve Mevzuatı. N. Artık, N. Şanlıer, Ceyhun Sezgin A. Vize Basın Yayın, 2019 Ankara.
Diğer Kaynaklar: Gıda Kontrolü ve Mevzuatı. N. Artık, N. Şanlıer, Ceyhun Sezgin A. Vize Basın Yayın, 2019 Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir. 5
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır. 1
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer. 5
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 1
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 2
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar. 1
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir. 4
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. 1
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 4 48
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 80