BESLENME VE DİYETETİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1210111005
Ders İsmi: Mesleki Oryantasyon ve Etik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Ayşe Betül DEMİRBAŞ
Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere bölüm, ana bilim dalları, mesleki eğitim ve uygulama standartları
ve mesleki etiği konusunda bilgi ve beceri kazandırmak.
Dersin İçeriği: Beslenme ve Diyetetik Bölümünün ve Anabilim dallarının tanıtımı, ulusal ve uluslararasi programlar ve uygulama standartları, ders programinda yer alan derslerin ve içeriklerinin tanıtımı, calisma olanaklan ve mevzuat, akademik yükselme olanaklari, ulusal ve uluslararasi diyetetik bilimsel kaynakların tanıtımı, meslek örgütleri, mesleğin tarihi gibi konuları içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Diyetisyenlik mesleğinin tanımı, tarihi ve gelişimini tanımlar.
2) Diyetisyenlik mesleğinin görevlerini, sorumluluklarını ve çalışma alanlarını tanımlar.
3) Beslenme ve Diyetetik bölümü ile ilgili temel bilgileri, kaynakları, mesleki yönetmelikleri ve üniversitenin lisans yönetmeliklerini açıklar.
4) Etik, ahlak ve diyetisyenlik meslek etiği ile ilgili temel bilgileri tanımlar.
5) Hasta haklarını tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders Programının Tanıtımı ve Üniversite öğrenci yönetmeliğinin anlatılması 1. Atlas Üniversitesi Yönetmeliği 2. Diyetisyenlik eğitimi ve meslek etiği / Muhittin Tayfur, Olcay Barış, Naciye Nazan Baştaş Tayfur, Muhittin 2014 3. Etik konulardan seçmeler : çağdaş etik, karar verme, belgeleme, onam alma, gerçeği söyleme, bilgi verme, etik öğretimi, etik kodlar, etik kurullar, moral, problemler, hasta hakları / Gülşen Terakye, Ayşe Ferda Ocakçı Terakye, Gülşen 2013 4. https://www.csgb.gov.tr/media/13474/diyetisyen.pdf 5. EFAD, ICDA ve IUNS web sayfaları
2) Beslenme ve Diyetetik bölümünün tarihçesi, bölümün tanıtımı, çalışma alanları 1. Atlas Üniversitesi Yönetmeliği 2. Diyetisyenlik eğitimi ve meslek etiği / Muhittin Tayfur, Olcay Barış, Naciye Nazan Baştaş Tayfur, Muhittin 2014 3. Etik konulardan seçmeler : çağdaş etik, karar verme, belgeleme, onam alma, gerçeği söyleme, bilgi verme, etik öğretimi, etik kodlar, etik kurullar, moral, problemler, hasta hakları / Gülşen Terakye, Ayşe Ferda Ocakçı Terakye, Gülşen 2013 4. https://www.csgb.gov.tr/media/13474/diyetisyen.pdf 5. EFAD, ICDA ve IUNS web sayfaları
3) Farklı çalışma alanlarında diyetisyen olmak (Toplu Beslenme Sistemlerinde Diyetisyenlik) 1. Atlas Üniversitesi Yönetmeliği 2. Diyetisyenlik eğitimi ve meslek etiği / Muhittin Tayfur, Olcay Barış, Naciye Nazan Baştaş Tayfur, Muhittin 2014 3. Etik konulardan seçmeler : çağdaş etik, karar verme, belgeleme, onam alma, gerçeği söyleme, bilgi verme, etik öğretimi, etik kodlar, etik kurullar, moral, problemler, hasta hakları / Gülşen Terakye, Ayşe Ferda Ocakçı Terakye, Gülşen 2013 4. https://www.csgb.gov.tr/media/13474/diyetisyen.pdf 5. EFAD, ICDA ve IUNS web sayfaları
4) Farklı çalışma alanlarında diyetisyen olmak (Hastanelerde Klinik Diyetisyenliği) 1. Atlas Üniversitesi Yönetmeliği 2. Diyetisyenlik eğitimi ve meslek etiği / Muhittin Tayfur, Olcay Barış, Naciye Nazan Baştaş Tayfur, Muhittin 2014 3. Etik konulardan seçmeler : çağdaş etik, karar verme, belgeleme, onam alma, gerçeği söyleme, bilgi verme, etik öğretimi, etik kodlar, etik kurullar, moral, problemler, hasta hakları / Gülşen Terakye, Ayşe Ferda Ocakçı Terakye, Gülşen 2013 4. https://www.csgb.gov.tr/media/13474/diyetisyen.pdf 5. EFAD, ICDA ve IUNS web sayfaları
5) Farklı çalışma alanlarında diyetisyen olmak (Çocuk Hastalıklarında Klinik Diyetisyenlik) 1. Atlas Üniversitesi Yönetmeliği 2. Diyetisyenlik eğitimi ve meslek etiği / Muhittin Tayfur, Olcay Barış, Naciye Nazan Baştaş Tayfur, Muhittin 2014 3. Etik konulardan seçmeler : çağdaş etik, karar verme, belgeleme, onam alma, gerçeği söyleme, bilgi verme, etik öğretimi, etik kodlar, etik kurullar, moral, problemler, hasta hakları / Gülşen Terakye, Ayşe Ferda Ocakçı Terakye, Gülşen 2013 4. https://www.csgb.gov.tr/media/13474/diyetisyen.pdf 5. EFAD, ICDA ve IUNS web sayfaları
6) Farklı çalışma alanlarında diyetisyen olmak (Toplum Sağlığı Diyetisyenliği) 1. Atlas Üniversitesi Yönetmeliği 2. Diyetisyenlik eğitimi ve meslek etiği / Muhittin Tayfur, Olcay Barış, Naciye Nazan Baştaş Tayfur, Muhittin 2014 3. Etik konulardan seçmeler : çağdaş etik, karar verme, belgeleme, onam alma, gerçeği söyleme, bilgi verme, etik öğretimi, etik kodlar, etik kurullar, moral, problemler, hasta hakları / Gülşen Terakye, Ayşe Ferda Ocakçı Terakye, Gülşen 2013 4. https://www.csgb.gov.tr/media/13474/diyetisyen.pdf 5. EFAD, ICDA ve IUNS web sayfaları
7) Farklı çalışma alanlarında diyetisyen olmak (Akademisyenlik ve Özel Kurumlarda Diyetisyenlik) 1. Atlas Üniversitesi Yönetmeliği 2. Diyetisyenlik eğitimi ve meslek etiği / Muhittin Tayfur, Olcay Barış, Naciye Nazan Baştaş Tayfur, Muhittin 2014 3. Etik konulardan seçmeler : çağdaş etik, karar verme, belgeleme, onam alma, gerçeği söyleme, bilgi verme, etik öğretimi, etik kodlar, etik kurullar, moral, problemler, hasta hakları / Gülşen Terakye, Ayşe Ferda Ocakçı Terakye, Gülşen 2013 4. https://www.csgb.gov.tr/media/13474/diyetisyen.pdf 5. EFAD, ICDA ve IUNS web sayfaları
8) Ara Sınav
9) Etik ve Ahlak Kavramları 1. Atlas Üniversitesi Yönetmeliği 2. Diyetisyenlik eğitimi ve meslek etiği / Muhittin Tayfur, Olcay Barış, Naciye Nazan Baştaş Tayfur, Muhittin 2014 3. Etik konulardan seçmeler : çağdaş etik, karar verme, belgeleme, onam alma, gerçeği söyleme, bilgi verme, etik öğretimi, etik kodlar, etik kurullar, moral, problemler, hasta hakları / Gülşen Terakye, Ayşe Ferda Ocakçı Terakye, Gülşen 2013 4. https://www.csgb.gov.tr/media/13474/diyetisyen.pdf 5. EFAD, ICDA ve IUNS web sayfaları
10) Etik Sistemleri ve Meslek Etiği 1. Atlas Üniversitesi Yönetmeliği 2. Diyetisyenlik eğitimi ve meslek etiği / Muhittin Tayfur, Olcay Barış, Naciye Nazan Baştaş Tayfur, Muhittin 2014 3. Etik konulardan seçmeler : çağdaş etik, karar verme, belgeleme, onam alma, gerçeği söyleme, bilgi verme, etik öğretimi, etik kodlar, etik kurullar, moral, problemler, hasta hakları / Gülşen Terakye, Ayşe Ferda Ocakçı Terakye, Gülşen 2013 4. https://www.csgb.gov.tr/media/13474/diyetisyen.pdf 5. EFAD, ICDA ve IUNS web sayfaları
11) Yönetimde Etik Dışı Davranışlar 1. Atlas Üniversitesi Yönetmeliği 2. Diyetisyenlik eğitimi ve meslek etiği / Muhittin Tayfur, Olcay Barış, Naciye Nazan Baştaş Tayfur, Muhittin 2014 3. Etik konulardan seçmeler : çağdaş etik, karar verme, belgeleme, onam alma, gerçeği söyleme, bilgi verme, etik öğretimi, etik kodlar, etik kurullar, moral, problemler, hasta hakları / Gülşen Terakye, Ayşe Ferda Ocakçı Terakye, Gülşen 2013 4. https://www.csgb.gov.tr/media/13474/diyetisyen.pdf 5. EFAD, ICDA ve IUNS web sayfaları
12) İş Hayatında Etik ve Etik Dışı Konular 1. Atlas Üniversitesi Yönetmeliği 2. Diyetisyenlik eğitimi ve meslek etiği / Muhittin Tayfur, Olcay Barış, Naciye Nazan Baştaş Tayfur, Muhittin 2014 3. Etik konulardan seçmeler : çağdaş etik, karar verme, belgeleme, onam alma, gerçeği söyleme, bilgi verme, etik öğretimi, etik kodlar, etik kurullar, moral, problemler, hasta hakları / Gülşen Terakye, Ayşe Ferda Ocakçı Terakye, Gülşen 2013 4. https://www.csgb.gov.tr/media/13474/diyetisyen.pdf 5. EFAD, ICDA ve IUNS web sayfaları
13) Diyetisyenlerin Görev ve Sorumlulukları 1. Atlas Üniversitesi Yönetmeliği 2. Diyetisyenlik eğitimi ve meslek etiği / Muhittin Tayfur, Olcay Barış, Naciye Nazan Baştaş Tayfur, Muhittin 2014 3. Etik konulardan seçmeler : çağdaş etik, karar verme, belgeleme, onam alma, gerçeği söyleme, bilgi verme, etik öğretimi, etik kodlar, etik kurullar, moral, problemler, hasta hakları / Gülşen Terakye, Ayşe Ferda Ocakçı Terakye, Gülşen 2013 4. https://www.csgb.gov.tr/media/13474/diyetisyen.pdf 5. EFAD, ICDA ve IUNS web sayfaları arı
14) Diyetisyenlikte Meslek Etiği ve Etik Kurallar 1. Atlas Üniversitesi Yönetmeliği 2. Diyetisyenlik eğitimi ve meslek etiği / Muhittin Tayfur, Olcay Barış, Naciye Nazan Baştaş Tayfur, Muhittin 2014 3. Etik konulardan seçmeler : çağdaş etik, karar verme, belgeleme, onam alma, gerçeği söyleme, bilgi verme, etik öğretimi, etik kodlar, etik kurullar, moral, problemler, hasta hakları / Gülşen Terakye, Ayşe Ferda Ocakçı Terakye, Gülşen 2013 4. https://www.csgb.gov.tr/media/13474/diyetisyen.pdf 5. EFAD, ICDA ve IUNS web sayfaları
15) Hasta Hakları 1. Atlas Üniversitesi Yönetmeliği 2. Diyetisyenlik eğitimi ve meslek etiği / Muhittin Tayfur, Olcay Barış, Naciye Nazan Baştaş Tayfur, Muhittin 2014 3. Etik konulardan seçmeler : çağdaş etik, karar verme, belgeleme, onam alma, gerçeği söyleme, bilgi verme, etik öğretimi, etik kodlar, etik kurullar, moral, problemler, hasta hakları / Gülşen Terakye, Ayşe Ferda Ocakçı Terakye, Gülşen 2013 4. https://www.csgb.gov.tr/media/13474/diyetisyen.pdf 5. EFAD, ICDA ve IUNS web sayfaları
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Atlas Üniversitesi Yönetmeliği
2. Diyetisyenlik eğitimi ve meslek etiği / Muhittin Tayfur, Olcay Barış, Naciye Nazan Baştaş, 2014.
3. Etik konulardan seçmeler : çağdaş etik, karar verme, belgeleme, onam alma, gerçeği söyleme, bilgi verme, etik öğretimi, etik kodlar, etik kurullar, moral, problemler, hasta hakları / Gülşen Terakye, Ayşe Ferda Ocakçı, 2013.
4. https://www.csgb.gov.tr/media/13474/diyetisyen.pdf
5. EFAD, ICDA ve IUNS web sayfaları


Diğer Kaynaklar: 1. Atlas Üniversitesi Yönetmeliği
2. Diyetisyenlik eğitimi ve meslek etiği / Muhittin Tayfur, Olcay Barış, Naciye Nazan Baştaş, 2014.
3. Etik konulardan seçmeler : çağdaş etik, karar verme, belgeleme, onam alma, gerçeği söyleme, bilgi verme, etik öğretimi, etik kodlar, etik kurullar, moral, problemler, hasta hakları / Gülşen Terakye, Ayşe Ferda Ocakçı, 2013.
4. https://www.csgb.gov.tr/media/13474/diyetisyen.pdf
5. EFAD, ICDA ve IUNS web sayfaları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir. 5
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 1
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 2
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar. 3
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir. 5
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. 1
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ödev 12 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 84
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 114