İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1412002004 | ||||||||
Ders İsmi: | İç Mekanda Ergonomik Tasarım İlkeleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Beyza ÇERMİKLİ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. Cem DOĞAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; Yarının iç mimarları olacak bugünün öğrencilerinin meslek kapsamındaki eşyaları "İnsan Kriterine" uygun olarak tasarlamalarına yardımcı olmak. Ergonomi kavramının tanımlanması, ergonomi kavramının iç mekan tasarımına yansıtılması, mevcut iç mekan tasarımlarında kullanılan ergonomik unsurların örneklendirilmesi bu dersin diğer amaçlarıdır. |
Dersin İçeriği: | Ders, konu ile ilgili görsel ve yazılı kaynaklar aracılığıyla işlenir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ergonomi Nedir | Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798 |
2) | Ergonomi ve İç Mekan | Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798 |
3) | Ergonominin Çalıştığı Disiplinler | Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798 |
4) | Ergonomi ve Antropometri | Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798 |
5) | Ergonomi ve Anatomi | Neufert, E. (2000), Yapı Tasarımı, İstanbul: Beta Basın Yayım |
6) | Ofis Koltuğunun Ergonomik İncelemesi | Neufert, E. (2000), Yapı Tasarımı, İstanbul: Beta Basın Yayım |
7) | Yemek Odasının Ergonomik İncelemesi | Neufert, E. (2000), Yapı Tasarımı, İstanbul: Beta Basın Yayım |
8) | Ara Sınav | Yok |
9) | Yatak Odasının Ergonomik İncelemesi | Neufert, E. (2000), Yapı Tasarımı, İstanbul: Beta Basın Yayım |
10) | Mutfağın Ergonomik İncelemesi | Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798 |
11) | Banyonun Ergonomik İncelenmesi | Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798 |
12) | Kamusal Alan ve Ergonomi | Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798 |
13) | Ergonomi ve İnsan Odaklı Tasarım | Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798 |
14) | Gelecekte Ergonomi | Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798 |
15) | Genel Tekrar | Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798 |
16) | Final Sınavı | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | 1-Doğan C. “Kamusal Çevreler İçin Oturma Elemanı Tasarımında Sorunlar”, MSGSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimarlık Yüksek Lisans Programı, 2005. 2-Doğan C. “Türkiye Stadyumları Oturma Elemanı Tasarımında Sorunlar ve Bir Çözüm Önerisi”, MSGSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimarlık Sanatta Yeterlik Programı, 2007. 3-Jhon Croney, “Anthropometrics for Designer”. 4-Henry Dreyfuss, “The Measure of Men”. 5-J. Ernst Mc. Gormick “Human Factors Engineering and Design”. 6-Cemil Toka “İnsan – Araç Bağıntısında Ergonomik Tasarım İlkeleri”. |
Diğer Kaynaklar: | 1-Doğan C. “Kamusal Çevreler İçin Oturma Elemanı Tasarımında Sorunlar”, MSGSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimarlık Yüksek Lisans Programı, 2005. 2-Doğan C. “Türkiye Stadyumları Oturma Elemanı Tasarımında Sorunlar ve Bir Çözüm Önerisi”, MSGSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimarlık Sanatta Yeterlik Programı, 2007. 3-Jhon Croney, “Anthropometrics for Designer”. 4-Henry Dreyfuss, “The Measure of Men”. 5-J. Ernst Mc. Gormick “Human Factors Engineering and Design”. 6-Cemil Toka “İnsan – Araç Bağıntısında Ergonomik Tasarım İlkeleri”. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
6 |
4 |
5 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. | ||||||||||||
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. | ||||||||||||
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. | ||||||||||||
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. | ||||||||||||
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir. | ||||||||||||
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. | ||||||||||||
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. | ||||||||||||
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. | ||||||||||||
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. | ||||||||||||
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. | ||||||||||||
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir. | ||||||||||||
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. | ||||||||||||
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. | 5 |
2) | Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. | 5 |
3) | Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. | 5 |
4) | Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. | 4 |
5) | Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir. | 5 |
6) | Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. | 5 |
7) | Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. | 4 |
8) | Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. | 5 |
9) | İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. | 5 |
10) | Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. | 2 |
11) | Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir. | 3 |
12) | İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. | 5 |
13) | İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. | 3 |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Bireysel Proje | |
Sunum | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | 112 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 144 |