ANESTHESIA | |||||
---|---|---|---|---|---|
Qualification Awarded | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
Associate (Short Cycle) Degree | 2 | 120 | FULL TIME |
TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 5 QF-EHEA:Short Cycle TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 72 |
Course Code: | 5010003126 | ||||||||||
Ders İsmi: | Individuals with Special Needs and Participation | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Fall | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Language of instruction: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | No | ||||||||||
Other Recommended Topics for the Course: | NON | ||||||||||
Type of course: | Üniversite Seçmeli | ||||||||||
Course Level: |
|
||||||||||
Mode of Delivery: | Face to face | ||||||||||
Course Coordinator : | Öğr.Gör. Zeynep ÇORAKCI YAZICIOĞLU | ||||||||||
Course Lecturer(s): |
|
||||||||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | The aim of this course is to inform students about the difficulties experienced by individuals with special needs, barriers to participation and solution strategies. |
Course Content: | Within the scope of the course, students will gain the necessary knowledge and skills to increase the participation of individuals with special needs in society; will develop a comprehensive understanding of issues such as stigma, accessibility, social attitudes and assistive technology. |
The students who have succeeded in this course;
|
Week | Subject | Related Preparation |
1) | Introduction and Conceptual Framework | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
2) | Individuals with Special Needs and Their Challenges | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
3) | Accessibility and Accessibility | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
4) | Stigma and Social Attitudes | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
5) | Social Withdrawal | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
6) | Current Research and Awareness-1 | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
7) | Current Research and Awareness-2 | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
8) | Midterm Exam | |
9) | Technology and Assistive Devices | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
10) | Universal Design Principles | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
11) | Family Participation and Support Strategies | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
12) | Social Participation and Inclusion | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
13) | Legal Rights and Overcoming Obstacles | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
14) | Awareness and Consciousness | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
15) | Discussion | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
16) | Final Exam |
Course Notes / Textbooks: | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
References: | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
5 |
2 |
3 |
4 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Outcomes | |||||||||||||
1) Graduates have basic theoretical and applied knowledge about anesthesia. | |||||||||||||
2) Graduates have knowledge of the ethical framework related to anesthesia practices. | |||||||||||||
3) Graduates use basic theoretical and applied knowledge about anesthesia. | |||||||||||||
4) Graduates carry out a given task independently using their basic knowledge of anesthesia applications. | |||||||||||||
5) Graduates can critically evaluate their basic knowledge and skills related to anesthesia. | |||||||||||||
6) Graduates identify their needs for learning and have the competence to direct their own learning. | |||||||||||||
7) Graduates express themselves effectively by communicating both verbal and written by using information and communication technologies related to the field of anesthesia. | |||||||||||||
8) Graduates follow the developments in the agenda of the society and the world in the field of health and evaluate them with a sense of social responsibility. | |||||||||||||
9) Graduates perform pre- and post-anaesthetic evaluation, pre-application material and drug preparation, and monitoring. | |||||||||||||
10) Graduates follow the patient during the anesthesia application. | |||||||||||||
11) Graduates know the basic functioning mechanisms of the organs and systems that make up the human organism and the effects and side effects of the drugs used in anesthesia on these systems. | |||||||||||||
12) Graduates can evaluate the patient's airway at the end of the surgical intervention and ensure patient safety in all processes. | |||||||||||||
13) Graduates know the laws, regulations, legislation and professional ethical rules regarding their duties, rights and responsibilities as Anesthesiologist and act in accordance with these rules. | |||||||||||||
14) Graduates are aware of the duties and responsibilities of the anesthesia technician, have sufficient knowledge and skills, keep patient caregivers and people at the forefront, can perform active teamwork together with effective communication, and aim to constantly learn and improve the consumed information. |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | Graduates have basic theoretical and applied knowledge about anesthesia. | |
2) | Graduates have knowledge of the ethical framework related to anesthesia practices. | |
3) | Graduates use basic theoretical and applied knowledge about anesthesia. | |
4) | Graduates carry out a given task independently using their basic knowledge of anesthesia applications. | |
5) | Graduates can critically evaluate their basic knowledge and skills related to anesthesia. | |
6) | Graduates identify their needs for learning and have the competence to direct their own learning. | |
7) | Graduates express themselves effectively by communicating both verbal and written by using information and communication technologies related to the field of anesthesia. | |
8) | Graduates follow the developments in the agenda of the society and the world in the field of health and evaluate them with a sense of social responsibility. | |
9) | Graduates perform pre- and post-anaesthetic evaluation, pre-application material and drug preparation, and monitoring. | |
10) | Graduates follow the patient during the anesthesia application. | |
11) | Graduates know the basic functioning mechanisms of the organs and systems that make up the human organism and the effects and side effects of the drugs used in anesthesia on these systems. | |
12) | Graduates can evaluate the patient's airway at the end of the surgical intervention and ensure patient safety in all processes. | |
13) | Graduates know the laws, regulations, legislation and professional ethical rules regarding their duties, rights and responsibilities as Anesthesiologist and act in accordance with these rules. | |
14) | Graduates are aware of the duties and responsibilities of the anesthesia technician, have sufficient knowledge and skills, keep patient caregivers and people at the forefront, can perform active teamwork together with effective communication, and aim to constantly learn and improve the consumed information. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Course | |
Okuma | |
Homework | |
Problem Çözme | |
Rapor Yazma | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Bireysel Proje | |
Sunum | |
Raporlama |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Presentation | 1 | % 30 |
Midterms | 1 | % 30 |
Semester Final Exam | 1 | % 40 |
total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 60 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 40 | |
total | % 100 |