ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 44,52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1411002027
Ders İsmi: Facility Design and Planning
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Elif TARAKÇI
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 1. Tesis yerleşimi ve tasarım ilkelerini anlamak.
2. Farklı düzen türleri ve bunların uygulamaları hakkında bilgi edinme.
3. Üretim ve hizmet tesisleri için verimli yerleşim planları tasarlama becerilerini geliştirmek.
4. Yerleşim planlaması ve optimizasyonu için nicel ve nitel yöntemler uygulamak.
Dersin İçeriği: Tesis Yerinin Seçimi ve Tesis Düzenleme, Tesis Yerinin Seçimi ve Tesis Düzenlemede Analiz Metotları, Yer Seçiminde Değerleme Yöntemleri, Temel Tesis Yerleştirme Problemleri, Sabit Maliyetli Yer seçimi Analizi, Atama Yapılamayan Yerleşim Bölgeleri, Sürekli Tesis Yerleştirme Problemleri, Bilgisayar Destekli Tesis Yerleştirmede Kullanılan Algoritmalar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenci bir tesis için en iyi yeri tesbit edebilir hale gelir.
2) Öğrenci tüm faaliyet ve kaynakları, üretim tipinin gereksinimlere en uygun şekilde kullanmak için gerekli kararları verme becerisini kazanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenci bir tesis tasarımına endüstri mühendisliği bakış açısını edinir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) “Tesis Planlamasına Giriş Tesis yerleşiminin tanımı ve önemi. Tesis planlama sürecine genel bakış. Tesis yerleşimi ve üretim sistemleri arasındaki ilişki. Okuyun: Bölüm 1” DERS KİTABI
2) “Ürün, Süreç ve Hibrit Düzenleri Tesis yerleşimi türleri: ürün, süreç, hücresel ve sabit konum. Her bir yerleşim tipinin avantajları ve dezavantajları. Proses gereksinimlerine göre yerleşim planı seçimi. Okuyun: Bölüm 2” DERS KİTABI
3) “Malzeme Taşıma İlkeleri Yerleşim planlamasında malzeme taşımanın tanımı ve rolü. Malzeme taşımanın temel ilkeleri. Malzeme taşıma sistemlerinin seçimi. Okuyun: Bölüm 3” DERS KİTABI
4) Alan Planlaması ve Gereksinimler Bölümler ve ekipmanlar için alan gereksinimlerinin belirlenmesi. Alan planlamasını etkileyen temel faktörler. Alan tahsisinde pratik hususlar. Okuyun: Bölüm 4 DERS KİTABI
5) Akış Analizi ve Sistematik Yerleşim Planlaması (SLP) İş akışı ve akış şemasının temelleri. SLP metodolojisine giriş. Faaliyet ilişkileri ve bitişiklik diyagramları. Okuyun: Bölüm 5 DERS KİTABI
6) Tesis Yerleşimine Kantitatif Yaklaşımlar Yerleşim tasarımı için matematiksel ve bilgisayar tabanlı modellerin kullanımı. Atama ve ulaşım modelleri. Okuyun: Bölüm 6 DERS KİTABI
7) Süreç Düzenlerinin Tasarlanması İş atölyeleri için süreç düzenleri geliştirme. Süreç akış verimliliğini artırma teknikleri. Süreç düzeni tasarımlarına ilişkin vaka çalışmaları. Okuyun: Bölüm 7 DERS KİTABI
8) Ürün Yerleşim Düzenlerinin Tasarımı - Montaj hattı düzenlerinin tasarımı. - Hat dengeleme ve takt zamanı hesaplamaları. - Boşta geçen zamanı en aza indirme ve verimliliği maksimize etme stratejileri. -Okuma: Bölüm 8.
9) Group Technology and Cellular Layouts Introduction to group technology and part families. Designing cellular layouts. Benefits of cellular manufacturing in lean production. Read: Chapter 9 DERS KİTABI
10) Depo ve Dağıtım Yerleşim Düzenleri - Depo tasarımının temel ilkeleri. - Depolama, sipariş toplama ve malzeme hareketi için düzenler. - Depo operasyonlarının optimizasyonu. - Okuma: Bölüm 10. DERS KİTABI
11) Hafta 11: Tesis Yer Seçim Kararları - Tesis yerini etkileyen faktörler. - Optimal tesis yerlerini seçme yöntemleri. - Yer planlaması için maliyet-fayda analizi. - Okuma: Bölüm 11. DERS KİTABI
12) Gelişmiş Yerleşim Planlama Araçları - Yerleşim tasarımı için simülasyon teknikleri. - Tesis yerleşimi için CAD araçları. - Tesis planlamasında Endüstri 4.0 konseptlerinin entegrasyonu. - Okuma: Bölüm 12. DERS KİTABI
13) Tesis Yerleşiminde Sürdürülebilirlik - Çevre dostu tesislerin tasarımı. - Yeşil üretim prensipleri ve enerji optimizasyonu. - Sürdürülebilir yerleşimlere yönelik vaka çalışmaları. - Okuma: Bölüm 13. DERS KİTABI
14) Değerlendirme ve Final Proje Sunumu - Tüm konuların kapsamlı bir gözden geçirilmesi. - Öğrencilerin final yerleşim tasarımı projelerini sunması. - Gerçek dünya zorlukları üzerine geri bildirim ve tartışma. DERS KİTABI
15) DERS KİTABI
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Facilities Planning, James A. Tompkins,‎ John A. White,‎ Yavuz A. Bozer,‎ J. M. A. Tanchoco, ISBN-13: 978-0471413899
Özden K, Tesis Planlaması: İşyeri, Fabrika Tasarımı ve Yerleşim Düzeni, Papatya Bilim; 2. basım (1 Ekim 2016), ISBN-10 ‏ : ‎ 6059594077, ISBN-13 ‏ : ‎ 978-6059594073 "Sule D., Manufacturing Facilities, CRC Press; 3. basım (31 Ekim 2008), ‎ İngilizce, ISBN-10 ‏ : ‎ 1420044222
ISBN-13 ‏ : ‎ 978-1420044225"
Diğer Kaynaklar: Facilities Planning, James A. Tompkins,‎ John A. White,‎ Yavuz A. Bozer,‎ J. M. A. Tanchoco, ISBN-13: 978-0471413899
Özden K, Tesis Planlaması: İşyeri, Fabrika Tasarımı ve Yerleşim Düzeni, Papatya Bilim; 2. basım (1 Ekim 2016), ISBN-10 ‏ : ‎ 6059594077, ISBN-13 ‏ : ‎ 978-6059594073
"Sule D., Manufacturing Facilities, CRC Press; 3. basım (31 Ekim 2008), ‎ İngilizce, ISBN-10 ‏ : ‎ 1420044222
ISBN-13 ‏ : ‎ 978-1420044225"

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Mühendislik Bilgisi: Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama konularında bilgi.
2) Mühendislik Bilgisi: Endüstri mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.
3) Mühendislik Bilgisi: Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
4) Problem Analizi: Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama,
5) Mühendislik Tasarımı: Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.
6) Mühendislik Tasarımı: Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları* gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.
7) Teknik ve Araçların Kullanımı: Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.
8) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması becerisi.
9) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
10) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney yapma becerisi.
11) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için veri toplama becerisi.
12) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
13) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.
14) Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları* kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.
15) Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16) Etik Davranış: Mühendislik meslek ilkelerine* uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.
17) Etik Davranış: Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.
18) Bireysel ve Takım Çalışması: Bireysel (yüz yüze, uzaktan veya karma) çalışabilme becerisi.
19) Bireysel ve Takım Çalışması: Disiplin içi takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.
20) Bireysel ve Takım Çalışması: Çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.
21) Sözlü ve Yazılı İletişim: Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
22) Proje Yönetimi: Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.
23) Proje Yönetimi: Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.
24) Yaşam Boyu Öğrenme: Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mühendislik Bilgisi: Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama konularında bilgi.
2) Mühendislik Bilgisi: Endüstri mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.
3) Mühendislik Bilgisi: Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
4) Problem Analizi: Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama,
5) Mühendislik Tasarımı: Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.
6) Mühendislik Tasarımı: Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları* gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.
7) Teknik ve Araçların Kullanımı: Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.
8) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması becerisi.
9) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
10) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney yapma becerisi.
11) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için veri toplama becerisi.
12) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
13) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.
14) Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları* kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.
15) Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16) Etik Davranış: Mühendislik meslek ilkelerine* uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.
17) Etik Davranış: Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.
18) Bireysel ve Takım Çalışması: Bireysel (yüz yüze, uzaktan veya karma) çalışabilme becerisi.
19) Bireysel ve Takım Çalışması: Disiplin içi takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.
20) Bireysel ve Takım Çalışması: Çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.
21) Sözlü ve Yazılı İletişim: Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
22) Proje Yönetimi: Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.
23) Proje Yönetimi: Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.
24) Yaşam Boyu Öğrenme: Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 15
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 35
Quiz 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 65
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 35
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ödevler 1 15 15
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 147