İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1400001001
Ders İsmi: Disiplinlerarası Tasarım Çalışmaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Mete ÖĞÜÇ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Mete ÖĞÜÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, modern mühendislik tasarım yaklaşımlarına odaklanarak öğrencilerin gerçek bir mühendislik tasarım sürecini ve yöntemlerini deneyimlemesini hedefler.
Dersin İçeriği: Mühendislik Tasarım Süreçleri: Mühendislik tasarım süreçlerini, problem tanımlama, kavramsallaştırma, analiz, prototip oluşturma, test etme ve uygulama aşamalarıyla öğrenmek.

Eleştirel Problem Çözme: Eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek karmaşık mühendislik problemlerini yöntemli ve yaratıcı bir şekilde ele almak.

Ekip Çalışması ve İletişim: Etkili ekip çalışması, iş birliği ve iletişim becerileriyle grup içinde başarılı proje yürütme pratiği yapmak.

Disiplinler Arası Yaklaşım: Mühendislik disiplinlerini ve bilgi alanlarını birleştirerek kapsamlı ve etkili tasarım çözümleri oluşturmak.

Mühendislik Etiği ve Sürdürülebilirlik: Mühendislik tasarımında etik sorumluluklar ve sürdürülebilirlik prensipleri konusunda farkındalık oluşturmak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi.
Öğrenme Yetkinliği
1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012
2) Mühendislik Tasarımı "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
3) Tasarım Süreçleri: Kavramsal, Uygulama ve Detay Tasarımlar "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
4) Ürün Geliştirme Süreçleri "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
5) Problem Tanımlama ve İhtiyaç Belirleme "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
6) Sunum: Kavramsal Tasarım Belirleme Ön Çalışma "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
7) Kavramsal Tasarım Seçiminde Kalite Evi "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
8) Ara Sınav "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
9) Sunum: Konsept Tasarım Seçiminde Kalite Evi Uygulaması "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
10) Proje Sunumu ve Raporu: Kalite Evi Uygulaması "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
11) Detay Tasarım ve Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP Yöntemi) "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
12) Sunum: Detay Tasarımlarda AHP Uygulama (Şekillenme ve Detay) "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
13) Sunum: Detay Tasarımlar AHP Uygulama (Malzeme ve Maliyet) "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
14) Proje Sunumu ve Raporu: Detay Tasarımlar "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
15) Final Çalışmaları: Son Tasarım ve Prototip "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
16) Final Çalışmaları: Üretim Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022.
2. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012
1. Güllü, E., Ulcay, Y., “Kalite fonksiyonu yayılımı ve bir uygulama”, Uludağ Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt 7, Sayı 1, 2002.
2. Haliloğlu, M., Odabaş, M.S., “Çok ölçütlü karar vermede AHP yöntemi”, Kilis 7 Aralık Üniversitesi Fen ve Mühendislik Dergisi, 2018.
Diğer Kaynaklar: 1. Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022.
2. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012
1. Güllü, E., Ulcay, Y., “Kalite fonksiyonu yayılımı ve bir uygulama”, Uludağ Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt 7, Sayı 1, 2002.
2. Haliloğlu, M., Odabaş, M.S., “Çok ölçütlü karar vermede AHP yöntemi”, Kilis 7 Aralık Üniversitesi Fen ve Mühendislik Dergisi, 2018.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

Program Kazanımları
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir.
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir.
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir.
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir.
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir.
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir.
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir.
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir.
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir.
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir.
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir.
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir.
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir.
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir.
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir.
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir.
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir.
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir.
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir.
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir.
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir.
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir.
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir.
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir.
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 2 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Sunum / Seminer 2 5 10
Ödevler 2 5 10
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 137