FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1217211011
Ders İsmi: Dahili Bilimler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 2 0 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencileri fizyoterapi rehabilitasyon alanında sık karşılaşılan nörolojik, pediatrik, romatolojik kardiyopulmoner, endokrinolojik, geriatrik ve gastrointestinal hastalıkların tanı, değerlendirme ve tedavi süreçleri hakkında gerekli bilgi düzeyine ulaştırmak, dahili tıp bilimleri alanında çalışan diğer uzman sağlık profesyonelleri ile işbirliği içerisinde ve multidisipliner çalışmanın önemini kavramalarını sağlamak ve ileri düzey fizyoterapi rehabilitasyon dersleri için alt yapı oluşturmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında fizyoterapi rehabilitasyon alanında sık karşılaşılan nörolojik, pediatrik nörolojik, romatolojik, kalp damar, göğüs hastalıkları ve iç hastalıkları anlatılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Fizyoterapi Rehabilitasyon alanında sık karşılaşılan nörolojik hastalıkları sayar, bu hastalıkların patofizyolojilerini ve tıbbi tedavilerini açıklar.
2) Fizyoterapi Rehabilitasyon alanında sık karşılaşılan pediatrik nörolojik hastalıkları sayar, bu hastalıkların patofizyolojilerini ve tıbbi tedavilerini açıklar.
3) Fizyoterapi Rehabilitasyon alanında sık karşılaşılan romatolojik hastalıkları sayar, bu hastalıkların patofizyolojilerini ve tıbbi tedavilerini açıklar.
4) Fizyoterapi Rehabilitasyon alanında sık karşılaşılan kalp damar hastalıklarını sayar, bu hastalıkların patofizyolojilerini ve tıbbi tedavilerini açıklar.
5) Fizyoterapi Rehabilitasyon alanında sık karşılaşılan göğüs hastalıklarını sayar, bu hastalıkların patofizyolojilerini ve tıbbi tedavilerini açıklar.
6) Fizyoterapi Rehabilitasyon alanında sık karşılaşılan endokrinolojik, gastrointestinal ve geriatrik hastalıkları sayar, bu hastalıkların patofizyolojilerini ve tıbbi tedavilerini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Dahili tıp bilimleri alanlarında uzman diğer sağlık profesyonelleriyle işbirliği içerisinde çalışmanın önemini ve multidisipliner çalışmanın önemini kavrar.
Öğrenme Yetkinliği
1) Dahili tıp bilimleri kapsamındaki hastalıklar ile ilgili değerlendirme, tanı ve tedavi süreçlerine dair bilgi, beceri ve tutum kazanır.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Fizyoterapi Rehabilitasyon alanında sık karşılaşılan dahili hastalıkların rehabilitasyon süreçlerinde gerekli mesleki sorumluluğu alabilecek tıbbi bilgi düzeyini edinir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dahili Tıp Bilimlerine Giriş Ders Notları
2) Nörolojik Hastalıklar : Nörolojiye Giriş ve Nörolojik Muayene, Polinöropatiler ve Tuzak Nöropatileri, Periferik Sinir Yaralanmaları, Spinal Kord Yaralanmaları ve Hastalıkları Ders Notları
3) Nörolojik Hastalıklar: Demiyelinizan Hastalıklar,Ekstrapiramidal Sistem Hastalıkları (Parkinson, Ataksi) Ders Notları
4) Nörolojik Hastalıklar: Serebrovasküler Hastalıklar, Serebellar Sistem Hastalıkları, Travmatik Beyin Yaralanması, Beyin Tümörleri, Servikal ve Lomber Disk Hernileri Ders Notları
5) Pediatrik Nörolojik Hastalıklar: Çocuklarda Nörolojik Muayene, Pediatrik Nöromusküler Hastalıklar, Spinal Musküler Atrofi, Serebral Palsi Ders Notları
6) Pediatrik Nörolojik Hastalıklar: Obstetrik Brakiyal Pleksus Yaralanmaları, Riskli Bebek, Down Sendromu, Otizm, Özel Sendromlar Ders Notları
7) İç Hastalıkları : Hipertansiyon, Diyabet, Hiperlipidemi, Endokrin Hastalıklar Ders Notları
8) Vize Ders Notları
9) İç Hastalıkları: Geriatrik Hastalıklar, Hematolojik Hastalıklar, Gastrointestinal Sistem Hastalıkları, Hepatobiliyer Sistem Hastalıkları, Renal Sistem Hastalıkları Ders Notları
10) Göğüs Hastalıkları: Göğüs Hastalıklarında Muayene ve Tetkikler, Obstrüktif Akciğer Hastalıkları, Restriktif Akciğer Hastalıkları Ders Notları
11) Göğüs Hastalıkları: Plevra hastalıkları, Akciğer Kanserleri, Akut Solunum Yetmezliği Ders Notları
12) Kalp Damar Hastalıkları: Kalp Damar Hastalıklarında Değerlendirme Yöntemleri, Kardiyovasküler Risk Faktörleri, Kalp Damar Hastalıkları (Hipertansiyon, Kalp Yetmezliği, İskemik Kalp Hastalığı, Kapakçık Hastalıkları, Anjina Pektoris, Aritmiler, Akut Koroner Sendrom ve Perkütan Koroner Girişimler, Akut MI, Kalp Pili, PAH) Ders Notları
13) Romatolojik Hastalıklar: Romatolojiye Giriş, Romatolojide Laboratuvar Tetkikleri ve Otoantikorlar, Romatolojik Hastalıklar (Osteoartrit, Romatoid Artrit, Juvenil İdiyopatik Artrit, Sistemik Lupus Eritematozus, Dermatomyozit, Ailevi Akdeniz Ateşi, Ankilozan Spndilit, Spondiloartropatiler, Sistemik skleroz, skleroderma, osteoporoz, fibromyalji, myofasyal ağrı sendromu, yumuşak doku romatizmaları) Ders Notları
14) Romatolojik HastalıklarRomatolojiye Giriş, Romatolojide Laboratuvar Tetkikleri ve Otoantikorlar, Romatolojik Hastalıklar (Osteoartrit, Romatoid Artrit, Juvenil İdiyopatik Artrit, Sistemik Lupus Eritematozus, Dermatomyozit, Ailevi Akdeniz Ateşi, Ankilozan Spndilit, Spondiloartropatiler, Sistemik skleroz, skleroderma, osteoporoz, fibromyalji, myofasyal ağrı sendromu, yumuşak doku romatizmaları) Ders Notları
15) Romatolojiye Giriş, Romatolojide Laboratuvar Tetkikleri ve Otoantikorlar, Romatolojik Hastalıklar (Osteoartrit, Romatoid Artrit, Juvenil İdiyopatik Artrit, Sistemik Lupus Eritematozus, Dermatomyozit, Ailevi Akdeniz Ateşi, Ankilozan Spndilit, Spondiloartropatiler, Sistemik skleroz, skleroderma, osteoporoz, fibromyalji, myofasyal ağrı sendromu, yumuşak doku romatizmaları) Ders Notları
16) Final Sınavı Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları
Diğer Kaynaklar: 1. Semptomdan tanıya iç hastalıklarında ayırıcı tanı / ed.: Walter Siegenthaler ; çev. ed.: Ekrem Müftüoğlu, Hakan Yaman 2007
2. Semptomlar ve klinik durumlar / ed.: Ali İhsan Taşçı 2019

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar.
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler.
3) Sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin ihtiyaçlarını sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisini kullanarak uygun ölçme ve değerlendirme yöntemleriyle tespit eder ve uygular.
4) Alana özgü değerlendirmelerle elde edilen verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik çerçevede planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar, sonlandırır ve raporlar.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle, teknoloji ve kanıta dayalı güncel yaklaşımları kullanarak toplumun ve bireyin sağlık ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik mesleki ve akademik çalışmalarda transdisipliner ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve mesleki hayatına yansıtır.
7) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında, dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve transdisipliner ekiple etkili iletişim stratejilerini kullanır ve en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar.
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler.
3) Sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin ihtiyaçlarını sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisini kullanarak uygun ölçme ve değerlendirme yöntemleriyle tespit eder ve uygular.
4) Alana özgü değerlendirmelerle elde edilen verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik çerçevede planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar, sonlandırır ve raporlar.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle, teknoloji ve kanıta dayalı güncel yaklaşımları kullanarak toplumun ve bireyin sağlık ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik mesleki ve akademik çalışmalarda transdisipliner ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve mesleki hayatına yansıtır.
7) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında, dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve transdisipliner ekiple etkili iletişim stratejilerini kullanır ve en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 56
Ara Sınavlar 1 30
Final 1 30
Toplam İş Yükü 116