Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, elektrik ve manyetizmanın temel kavramlarını ve yasalarını öğretmek ve özellikle öğrencilerin fiziğin bir disiplin olarak dünyanın nasıl işlediğine dair derin bir anlayış elde etmek için nasıl kullanılabileceğini kendi kendilerine öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Elektrik yükü, Coulomb Yasası, Elektrik Alan, Elektrik Akısı, Gauss Yasası, Elektrik Potansiyel, Elektriksel Potansiyel Enerji, Kondansatörler, Elektrik akımı, direnç ve Ohm Kanunu, Güç, Devreler, Kirchhoff Kuralları, Manyetik kuvvet, Biot-Savart Yasası, İki paralel iletken arasındaki manyetik kuvvet, Akımın yarattığı manyetik alan, Ampere Yasası, Manyetik Akı, Faraday Yasası, Lenz Kuralı, Indüksiyon EMK'ları |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Bölüm 23. Elektrik Alanları
23.1 Elektrik Yüklerinin Özellikleri.
23.2 Nesneleri İndüksiyon Yoluyla yükleme.
23.3 Coulomb Yasası. |
|
2) |
Bölüm 23. Devamı
23.4 Analiz Modeli: Elektrik Alanın içindeki Parçacık.
23.5 Sürekli Bir Yük Dağılımının Elektrik Alanı.
23.6 Elektrik Alan Çizgileri.
23.7 Düzgün Elektrik Alanın içinde Yüklü Parçacıkların Hareketi. |
|
3) |
Bölüm 24. Gauss Yasası
24.1 Elektrik Akısı.
24.2 Gauss Yasası.
24.3 Gauss Yasasının Çeşitli Yük Dağılımlarına Uygulanması.
24.4 Elektrostatik Dengedeki İletkenler. |
|
4) |
Bölüm 25. Elektrik Potansiyeli
25.1 Elektrik Potansiyeli ve Potansiyel Farkı.
25.2 Düzgün Elektrik Alandaki Potansiyel Farkları.
25.3 Noktasal Yüklerin Elektrik Potansiyeli ve Potansiyel Enerjisi.
25.4 Elektrik Potansiyelinden Elektrik Alanının Değerinin Elde Edilmesi.
25.5 Sürekli Yük Dağılımlarından Kaynaklanan Elektrik Potansiyeli.
25.6 Yüklü Bir İletkenden Kaynaklanan Elektrik Potansiyeli. |
|
5) |
Bölüm 26. Kapasitans (Sığa) ve Dielektrikler
26.1 Kapasitans Tanımı.
26.2 Kapasitansın Hesaplanması.
26.3 Kapasitör Kombinasyonları.
26.4 Yüklü Bir Kapasitörde Depolanan Enerji.
26.5 Dielektrikli Kapasitörler. |
|
6) |
Bölüm 27. Akım ve Direnç
27.1 Elektrik Akımı.
27.2 Direnç.
27.4 Direnç ve Sıcaklık.
27.6 Elektrik Gücü |
|
7) |
Bölüm 28. Doğru Akım Devreleri
28.1 Elektromotor Kuvveti
28.2 Seri ve Paralel Dirençler.
28.3 Kirchhoff Kuralları. |
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Bölüm 28. Devamı
28.4 RC Devreleri.
Bölüm 29. Manyetik Alanlar
29.1 Analiz Modeli: Manyetik Alandaki Parçacık.
29.2 Düzgün Manyetik Alanda içinde Yüklü Bir Parçacığın Hareketi. |
|
10) |
Bölüm 29. Devamı
29.3 Manyetik Alanda Hareket Eden Yüklü Parçacıkları İçeren Uygulamalar
29.4 Akım Taşıyan Bir İletkene Etki Eden Manyetik Kuvvet.
29.5 Düzgün Manyetik Alandaki Akım halkası üzerindeki Tork. |
|
11) |
Bölüm 30. Manyetik Alan Kaynakları
30.1 Biot-Savart Yasası.
30.2 İki Paralel İletken Arasındaki Manyetik Kuvvet.
30.3 Ampere Yasası. |
|
12) |
Bölüm 30. Devamı
30.4 Bir Solenoidin Manyetik Alanı.
30.5 Manyetizmadaki Gauss Yasası.
34.1 Yerdeğiştirme Akımı ve Ampere Yasasının Genel Formu.
34.2 Maxwell Denklemleri. |
|
13) |
Bölüm 31. Faraday Yasası
31.1 Faraday İndüksiyon Yasası.
31.2 Hareketsel emf.
31.3 Lenz Yasası.
31.4 İndüklenen emf ve Elektrik Alanları.
31.5 Jeneratörler ve Motorlar. |
|
14) |
Bölüm 32. İndüktans
32.1 Öz-İndüksiyon ve İndüktans.
32.2 RL Devreleri.
32.3 Manyetik Alandaki Enerji.
32.4 Karşılıklı İndüktans.
32.5 Bir LC Devresindeki Salınımlar. |
|
15) |
Genel Tekrar |
|
16) |
Final Sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mühendislik Bilgisi: Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama konularında bilgi. |
|
2) |
Mühendislik Bilgisi: Endüstri mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi. |
|
3) |
Mühendislik Bilgisi: Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. |
|
4) |
Problem Analizi: Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, |
|
5) |
Mühendislik Tasarımı: Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. |
|
6) |
Mühendislik Tasarımı: Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları* gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. |
|
7) |
Teknik ve Araçların Kullanımı: Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. |
|
8) |
Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması becerisi. |
|
9) |
Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama becerisi. |
|
10) |
Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney yapma becerisi. |
|
11) |
Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için veri toplama becerisi. |
|
12) |
Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
13) |
Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. |
|
14) |
Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları* kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. |
|
15) |
Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|
16) |
Etik Davranış: Mühendislik meslek ilkelerine* uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. |
|
17) |
Etik Davranış: Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. |
|
18) |
Bireysel ve Takım Çalışması: Bireysel (yüz yüze, uzaktan veya karma) çalışabilme becerisi. |
|
19) |
Bireysel ve Takım Çalışması: Disiplin içi takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. |
|
20) |
Bireysel ve Takım Çalışması: Çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. |
|
21) |
Sözlü ve Yazılı İletişim: Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi. |
|
22) |
Proje Yönetimi: Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. |
|
23) |
Proje Yönetimi: Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. |
|
24) |
Yaşam Boyu Öğrenme: Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. |
|