FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1200121002
Ders İsmi: Normal Motor Gelişim
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Normal motor gelişim, büyüme ve gelişme terminolojileri, kognitif ve emosyonel gelişim, embriyojenik ve fetal gelişim, refleksler, neonatal, natal, infant ve çocukluk ve adolesan dönemlerinin motor, duyusal ve diğer gelişim özellikleri, bazı anormal gelişim durumlarını incelemeyi amaçlar.
Dersin İçeriği: Normal motor, duyusal ve sistemsel gelişimin incelenmesi, gelişimsel anomalilerin belirlenmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Normal motor gelişimi açıklar ve evrelerini tanımlar.
2) Duyusal gelişimi ve motor gelişimle ilişkisini açıklar.
3) Biyopsikososyal gelişimi kavrar ve fizyoterapi açısından önemini değerlendirir.
4) Motor gelişimde kullanılan değerlendirme yöntemlerini tanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Gelişimi etkileyen risk faktörlerini ve gelişimsel anomalileri analiz eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Büyüme ve gelişmenin tanımı 1)C.Garel ve ark.-MRI of the Fetal Brain:Normal Development and Cerebral Pathologies,2004. 2)C.O’Brien-Normal and Impaired Motor Development,1994. 3)Craig GJ, Baucum D; Human Development, Prentice Hall, Pearson Education, Inc;2002. 4) Gallahue DL ve ark. Motor Gelişimi Anlamak, 2020.
2) Gelişime genel bakış 1)C.Garel ve ark.-MRI of the Fetal Brain:Normal Development and Cerebral Pathologies,2004. 2)C.O’Brien-Normal and Impaired Motor Development,1994. 3)Craig GJ, Baucum D; Human Development, Prentice Hall, Pearson Education, Inc;2002. 4) Gallahue DL ve ark. Motor Gelişimi Anlamak, 2020.
3) Hareket gelişimini etkileyen faktörler 1)C.Garel ve ark.-MRI of the Fetal Brain:Normal Development and Cerebral Pathologies,2004. 2)C.O’Brien-Normal and Impaired Motor Development,1994. 3)Craig GJ, Baucum D; Human Development, Prentice Hall, Pearson Education, Inc;2002. 4) Gallahue DL ve ark. Motor Gelişimi Anlamak, 2020.
4) Motor kontrol ve motor öğrenme 1)C.Garel ve ark.-MRI of the Fetal Brain:Normal Development and Cerebral Pathologies,2004. 2)C.O’Brien-Normal and Impaired Motor Development,1994. 3)Craig GJ, Baucum D; Human Development, Prentice Hall, Pearson Education, Inc;2002. 4) Gallahue DL ve ark. Motor Gelişimi Anlamak, 2020.
5) Gelişim ve motor kontrol teorileri 1)C.Garel ve ark.-MRI of the Fetal Brain:Normal Development and Cerebral Pathologies,2004. 2)C.O’Brien-Normal and Impaired Motor Development,1994. 3)Craig GJ, Baucum D; Human Development, Prentice Hall, Pearson Education, Inc;2002. 4) Gallahue DL ve ark. Motor Gelişimi Anlamak, 2020.
6) Refleksler 1)C.Garel ve ark.-MRI of the Fetal Brain:Normal Development and Cerebral Pathologies,2004. 2)C.O’Brien-Normal and Impaired Motor Development,1994. 3)Craig GJ, Baucum D; Human Development, Prentice Hall, Pearson Education, Inc;2002. 4) Gallahue DL ve ark. Motor Gelişimi Anlamak, 2020.
7) Ara Sınav
8) 0-2 yaş motor gelişim 1)C.Garel ve ark.-MRI of the Fetal Brain:Normal Development and Cerebral Pathologies,2004. 2)C.O’Brien-Normal and Impaired Motor Development,1994. 3)Craig GJ, Baucum D; Human Development, Prentice Hall, Pearson Education, Inc;2002. 4) Gallahue DL ve ark. Motor Gelişimi Anlamak, 2020.
9) 2-6 yaş motor gelişim 1)C.Garel ve ark.-MRI of the Fetal Brain:Normal Development and Cerebral Pathologies,2004. 2)C.O’Brien-Normal and Impaired Motor Development,1994. 3)Craig GJ, Baucum D; Human Development, Prentice Hall, Pearson Education, Inc;2002. 4) Gallahue DL ve ark. Motor Gelişimi Anlamak, 2020.
10) Üst ekstremite fonksiyonunun gelişimi 1)C.Garel ve ark.-MRI of the Fetal Brain:Normal Development and Cerebral Pathologies,2004. 2)C.O’Brien-Normal and Impaired Motor Development,1994. 3)Craig GJ, Baucum D; Human Development, Prentice Hall, Pearson Education, Inc;2002. 4) Gallahue DL ve ark. Motor Gelişimi Anlamak, 2020.
11) El fonksiyonunun gelişimi 1)C.Garel ve ark.-MRI of the Fetal Brain:Normal Development and Cerebral Pathologies,2004. 2)C.O’Brien-Normal and Impaired Motor Development,1994. 3)Craig GJ, Baucum D; Human Development, Prentice Hall, Pearson Education, Inc;2002. 4) Gallahue DL ve ark. Motor Gelişimi Anlamak, 2020.
12) Yaşlılarda hareket ve fonksiyon gelişimi 1)C.Garel ve ark.-MRI of the Fetal Brain:Normal Development and Cerebral Pathologies,2004. 2)C.O’Brien-Normal and Impaired Motor Development,1994. 3)Craig GJ, Baucum D; Human Development, Prentice Hall, Pearson Education, Inc;2002. 4) Gallahue DL ve ark. Motor Gelişimi Anlamak, 2020.
13) Çocuklarda aktivite için gerekli becerilerin gelişimi 1)C.Garel ve ark.-MRI of the Fetal Brain:Normal Development and Cerebral Pathologies,2004. 2)C.O’Brien-Normal and Impaired Motor Development,1994. 3)Craig GJ, Baucum D; Human Development, Prentice Hall, Pearson Education, Inc;2002. 4) Gallahue DL ve ark. Motor Gelişimi Anlamak, 2020.
14) Gelişimi etkileyen fiziksel ve psikososyal faktörler 1)C.Garel ve ark.-MRI of the Fetal Brain:Normal Development and Cerebral Pathologies,2004. 2)C.O’Brien-Normal and Impaired Motor Development,1994. 3)Craig GJ, Baucum D; Human Development, Prentice Hall, Pearson Education, Inc;2002. 4) Gallahue DL ve ark. Motor Gelişimi Anlamak, 2020.
15) Genel tartışma 1)C.Garel ve ark.-MRI of the Fetal Brain:Normal Development and Cerebral Pathologies,2004. 2)C.O’Brien-Normal and Impaired Motor Development,1994. 3)Craig GJ, Baucum D; Human Development, Prentice Hall, Pearson Education, Inc;2002. 4) Gallahue DL ve ark. Motor Gelişimi Anlamak, 2020.
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1)C.Garel ve ark.-MRI of the Fetal Brain:Normal Development and Cerebral Pathologies,2004.
2)C.O’Brien-Normal and Impaired Motor Development,1994.
3)Craig GJ, Baucum D; Human Development, Prentice Hall, Pearson Education, Inc;2002.
4) Gallahue DL ve ark. Motor Gelişimi Anlamak, 2020.
Diğer Kaynaklar: 1)C.Garel ve ark.-MRI of the Fetal Brain:Normal Development and Cerebral Pathologies,2004.
2)C.O’Brien-Normal and Impaired Motor Development,1994.
3)Craig GJ, Baucum D; Human Development, Prentice Hall, Pearson Education, Inc;2002.
4) Gallahue DL ve ark. Motor Gelişimi Anlamak, 2020.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar.
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler.
3) Sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin ihtiyaçlarını sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisini kullanarak uygun ölçme ve değerlendirme yöntemleriyle tespit eder ve uygular.
4) Alana özgü değerlendirmelerle elde edilen verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik çerçevede planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar, sonlandırır ve raporlar.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle, teknoloji ve kanıta dayalı güncel yaklaşımları kullanarak toplumun ve bireyin sağlık ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik mesleki ve akademik çalışmalarda transdisipliner ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve mesleki hayatına yansıtır.
7) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında, dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve transdisipliner ekiple etkili iletişim stratejilerini kullanır ve en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar. 4
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler. 1
3) Sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin ihtiyaçlarını sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisini kullanarak uygun ölçme ve değerlendirme yöntemleriyle tespit eder ve uygular. 5
4) Alana özgü değerlendirmelerle elde edilen verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik çerçevede planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar, sonlandırır ve raporlar. 5
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle, teknoloji ve kanıta dayalı güncel yaklaşımları kullanarak toplumun ve bireyin sağlık ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik mesleki ve akademik çalışmalarda transdisipliner ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır. 3
6) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve mesleki hayatına yansıtır. 2
7) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında, dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve transdisipliner ekiple etkili iletişim stratejilerini kullanır ve en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 84
Ara Sınavlar 1 17
Final 1 22
Toplam İş Yükü 165