İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1412002012
Ders İsmi: Türk Sanat Tarihi
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Beyza ÇERMİKLİ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Türk Sanatının başlangıcından cumhuriyetin ilk yıllarına kadar olan süreci tarihsel gelişimini, kavramlarını, tasarım ve teknik özelliklerini, estetik değerlerinin öğretilmesi, sanat ürünlerinin dönemin kültür-sanat ortamı ve sanatçı ilişkisi içinde değerlendirmesini sağlama
Dersin İçeriği: İslam'dan önce Türklerde sanat, İslam'dan sonra Türklerde sanat, Karahanlı, Gazneli, Büyük Selçuklu sanatı, Anadolu'ya yerleşim ve sanattaki dönüşüm, beylikler sanatı, Osmanlı Sanatı ve cumhuriyete miras

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Türk sanatının ulusal ve evrensel yönleriyle tanımak
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Sanatta geçmiş ve gelecek ilişkisini kurabilmek
2) Sanat ürünlerinin dönemin kültür ve sanat ortamı ve sanatçı ilişkisini gözlemleyebilmek
Öğrenme Yetkinliği
1) Türk sanatının mimarlık ve diğer sanat eserlerine ilişkin temel kavramlar ile tasarım ve teknik özelliklerini, estetik değerlerini bilebilmek
Alana Özgü Yetkinlik
1) Türk sanatının cumhuriyete mirasını bilebilmek, ulusal kültürel mirasın vatan kabul edilen topraklar üzerindeki tapuları olduğunu kavrayabilmek
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Orta Asyadaki eski kültürler (Anav, Afanasiyevo, Andronovo, Tagar, Karasuk) İskit(Saka) ve Hun Sanatı, Süsleme ve estetik değerler. Kurganlar, Balballar, Göçebe hayat ve üretim Ders Notu
1) Arseven, C. E. (1983). Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Aslanapa, O. (1984). Türk Sanatı I-II, İstanbul: Kervan Yayınevi. Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi, İstanbul: Yem Yayınevi. Hasol, D. (2002). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul: Yem Yayınevi
2) Arseven, C. E. (1983). Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Aslanapa, O. (1984). Türk Sanatı I-II, İstanbul: Kervan Yayınevi. Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi, İstanbul: Yem Yayınevi. Hasol, D. (2002). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul: Yem Yayınevi
2) Köktürk Sanatı ve Uygur Sanatı: Strüktür, malzeme, süsleme, estetik değerler, Uygurlarla gelen değişim, Uygurlarda mimari, resim ve dekoratif süslemeler Ders Notu
3) İslamiyet ile gelen değişim. İslam sonrası Karahanlı ve Gazneli sanatı. Mimari eserler, özellikleri, malzeme, süsleme ve etki alanları, dekoratif sanatlar Ders Notu
3) Arseven, C. E. (1983). Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Aslanapa, O. (1984). Türk Sanatı I-II, İstanbul: Kervan Yayınevi. Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi, İstanbul: Yem Yayınevi. Hasol, D. (2002). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul: Yem Yayınevi
4) Büyük Selçuklularda sanat; mimarlık ve bezeme, dönem özellikleri, sanatta etkileşim alanları, çini, keramik, resim, minyatür, hat ve dokuma sanatlarında tasarım, biçim, desen ve estetik değerler Ders Notu
4) Arseven, C. E. (1983). Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Aslanapa, O. (1984). Türk Sanatı I-II, İstanbul: Kervan Yayınevi. Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi, İstanbul: Yem Yayınevi. Hasol, D. (2002). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul: Yem Yayınevi
5) Anadolu'nun fethi, Türk sanatının Anadolu tecrübesi; Orta Asya, çevre ve yerel kültürlerin katkıları... Anadolu Selçukluları döneminde siyasi merkezler ve sanat merkezleri, mimarlık ve mimarlığa bağlı bezeme, çinicilik, malzeme ve estetik değerler, biçim, renk ve teknik özellikler. Ders Notu
5) Arseven, C. E. (1983). Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Aslanapa, O. (1984). Türk Sanatı I-II, İstanbul: Kervan Yayınevi. Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi, İstanbul: Yem Yayınevi. Hasol, D. (2002). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul: Yem Yayınevi
6) Arseven, C. E. (1983). Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Aslanapa, O. (1984). Türk Sanatı I-II, İstanbul: Kervan Yayınevi. Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi, İstanbul: Yem Yayınevi. Hasol, D. (2002). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul: Yem Yayınevi
6) Arseven, C. E. (1983). Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Aslanapa, O. (1984). Türk Sanatı I-II, İstanbul: Kervan Yayınevi. Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi, İstanbul: Yem Yayınevi. Hasol, D. (2002). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul: Yem Yayınevi
6) Anadolu'da Beylikler dönemi sanatı, mimarlık, süsleme ve el sanatları (ahşap, halı vs), etkileşim alanları Ders Notu
7) Osmanlı sanatında erken dönem; mimarlık, süsleme ve el sanatlarında geleneksel uygulamalar ve yeni arayışlar, sentezler Ders Notu
7) Arseven, C. E. (1983). Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Aslanapa, O. (1984). Türk Sanatı I-II, İstanbul: Kervan Yayınevi. Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi, İstanbul: Yem Yayınevi. Hasol, D. (2002). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul: Yem Yayınevi
8) Ara Sınav Yok
8) Arseven, C. E. (1983). Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Aslanapa, O. (1984). Türk Sanatı I-II, İstanbul: Kervan Yayınevi. Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi, İstanbul: Yem Yayınevi. Hasol, D. (2002). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul: Yem Yayınevi
9) Arseven, C. E. (1983). Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Aslanapa, O. (1984). Türk Sanatı I-II, İstanbul: Kervan Yayınevi. Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi, İstanbul: Yem Yayınevi. Hasol, D. (2002). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul: Yem Yayınevi
9) Osmanlı'nın sanatta klasik dönemi; Mimar Sinan öncesi ve Mimar Sinan ve eserleri, Klasik dönemde mimari, süsleme ve el sanatlarında genel dönem özellikleri, etki alanları Ders Notu
10) Osmanlı Sanatında Klasik dönem sonrası, 18. yüzyıl Batı ile kültürel ve sanatsal etkileşim. 19. yy Batıya öykünme ve modernleşme çabaları, Sanatta Barok, Rokoko, Ampir ve Eklektik dönemler. Ders Notu
10) Arseven, C. E. (1983). Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Aslanapa, O. (1984). Türk Sanatı I-II, İstanbul: Kervan Yayınevi. Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi, İstanbul: Yem Yayınevi. Hasol, D. (2002). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul: Yem Yayınevi
11) Arseven, C. E. (1983). Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Aslanapa, O. (1984). Türk Sanatı I-II, İstanbul: Kervan Yayınevi. Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi, İstanbul: Yem Yayınevi. Hasol, D. (2002). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul: Yem Yayınevi
11) İmparatorluğun son yıllarında ortaya çıkan Milli Mimarlık ve cumhuriyete mirası… Cumhuriyet döneminde sanatta Batılılaşma olgusu Ders Notu
12) Kitap Sanatları (Hat, Tezhip, Minyatür, Cilt) Ders Notu
13) El Sanatları (Halı, Çini) Ders Notu
14) Ödev Sunumları Ders Notu
15) Final Sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları
Diğer Kaynaklar: Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi A.Ş., İstanbul 1999.
İlhan Özkeçeci, Zamanı Aşanlar-IX.yyıla Kadar Türk Sanatı-, İstanbul 2004.
Celal Esat Arseven, Türk Sanatı, Cem Yayınevi, Karaca Matbaası, İstanbul 1973.
Ernst Diez-Oktay Aslanapa, Edebiyat Fakültesi Yayınları, no: 627
Nejat Diyarbekirli, “Türk Sanatının Kaynaklarına doğru”, Türk Sanatı Tarihi Araştırma Ve İncelemeleri II, İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Türk Sanatı Tarihi Enstitüsü Yayını, Milli Eğitim Basımevi , İstanbul 1969.
İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, Boğaziçi Yayınları, Düzeltilmiş ve Genişletilmiş 13. Baskı, Bayrak Matbaacılık Ltd. Şti., İstanbul 1995.
Bahattin Ögel, İslâmiyet’ten Önce Türk Kültür Tarihi, II. Baskı Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara 1984, 1993.
Jozef Strzygowski, “Türkler ve Orta Asya Sanatı Meselesi” Eski Türk Sanatı ve Avrupa’ya Etkisi, İş Bankası Kültür Yayını, Birinci Baskı, Türk Tarih Kurumu Basımevi.
Jozef Strzygowski, “Türkler ve Orta Asya Sanatı Meselesi” Eski Türk Sanatı ve Avrupa’ya Etkisi, İş Bankası Kültür Yayını, Birinci Baskı, Türk Tarih Kurumu Basımevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir.
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir.
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir.
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir.
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir.
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir.
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir.
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir.
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir.
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir.
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir.
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir.
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. 3
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. 2
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. 3
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. 2
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir. 2
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. 2
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. 2
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. 2
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. 2
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. 2
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir. 2
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. 1
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 144