İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1412002011
Ders İsmi: Modern Yapı Malzemeleri
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Beyza ÇERMİKLİ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Handan ENGİNKALP
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimarlık eğitimi programı kapsamında, yapıda kullanılan asal malzemeler ve günümüz teknolojilerine paralel olarak artan ve gelişen yapı ürünlerinin, tasarıma ve uygulamaya yönelik özeliklerinin aktarılması ile bu ürünlerin kullanım alanlarına göre tanıtılmasıdır.
Dersin İçeriği: Yapı malzemesi; standart, yönetmelik; iç yapılar ve özelikleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Çevresel etkenler hakkında bilgi sahibi olmak ve kullanıcı gereksinmelerinin belirlenmesi
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Modern yapı malzemesi ile ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama becerisinin kazanılması.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Modern yapı malzemelerinin üretimlerinden kullanımlarına kadar, yapılarının ve özelliklerinin öğrenilmesi.
2) Modern yapı malzemelerinin doğru yerlerde kullanılma becerisinin kazanılması.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Çevresel etmenler ve kullanıcı gereksinimlerine bağlı olarak gerekli niteliklerin belirlenmesi ve modern malzeme seçiminde doğru kararların alınması.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Endüstrileşme ve Çağdaş Yapı Malzemelerine Giriş • Yapı, malzeme ve tasarım arasındaki ilişki • Endüstrileşme ihtiyacı ve çağdaş malzemelerin mimari tasarıma etkileri ve rolü • Çağdaş malzemelerin tanımı, önemi, kullanım alanları sınıflandırmalar, yapı malzemelerinin gelişimi. Ders Notu
1) "Rıba, A. E. ,1996, Materials, Longman, Harlow Bell, V. B. , Rand, P. ,2006, Materials for Architectural Design, Laurence King Publishing, London"
2) "Rıba, A. E. ,1996, Materials, Longman, Harlow Bell, V. B. , Rand, P. ,2006, Materials for Architectural Design, Laurence King Publishing, London"
2) Endüstriyel malzeme özellikleri, üretim teknolojileri ve form ilişkileri, malzemede standartlaşma • Malzemelerin genel özellikleri (görsel özellikler, yapısal özellikler, fiziksel özellikler, kimyasal özellikler, mekanik özellikler, içerdikleri zararlı maddelerin insan sağlığını etkileme özellikleri ve şartları) • Malzemede standart, yapı malzemeleri yönetmeliği Ders Notu
3) Doğal Taş Yapı Malzemeleri Doğal taşların çağdaş kullanımı ders notu
3) "Rıba, A. E. ,1996, Materials, Longman, Harlow Bell, V. B. , Rand, P. ,2006, Materials for Architectural Design, Laurence King Publishing, London"
4) Bağlayıcı Yapı Malzemeleri: Alçı, Kireç, Çimento ders notu
4) "Rıba, A. E. ,1996, Materials, Longman, Harlow Bell, V. B. , Rand, P. ,2006, Materials for Architectural Design, Laurence King Publishing, London"
5) Suni Taş Yapı Malzemeleri: Harç, Beton, Özel Beton ders notu
5) "Rıba, A. E. ,1996, Materials, Longman, Harlow Bell, V. B. , Rand, P. ,2006, Materials for Architectural Design, Laurence King Publishing, London"
6) Pişmiş Toprak Yapı Malzemeleri ders notu
6) "Rıba, A. E. ,1996, Materials, Longman, Harlow Bell, V. B. , Rand, P. ,2006, Materials for Architectural Design, Laurence King Publishing, London"
7) "Rıba, A. E. ,1996, Materials, Longman, Harlow Bell, V. B. , Rand, P. ,2006, Materials for Architectural Design, Laurence King Publishing, London"
7) Cam Malzemeler ve Cam Kompozitler ders notu
8) arasınav yok
8) "Rıba, A. E. ,1996, Materials, Longman, Harlow Bell, V. B. , Rand, P. ,2006, Materials for Architectural Design, Laurence King Publishing, London"
9) Metal Yapı Malzemeleri: • Çağdaş metal malzemeler • Çelik malzemelerin çağdaş kullanımı, çelik kompozit malzemeler ders notu
9) "Rıba, A. E. ,1996, Materials, Longman, Harlow Bell, V. B. , Rand, P. ,2006, Materials for Architectural Design, Laurence King Publishing, London"
10) Ahşap Malzemeler Çağdaş ahşap malzemeler, ahşap kompozit malzemeler ders notu
10) "Rıba, A. E. ,1996, Materials, Longman, Harlow Bell, V. B. , Rand, P. ,2006, Materials for Architectural Design, Laurence King Publishing, London"
11) Bitüm ve Katran Esaslı Yapı Malzemeleri ders notu
11) Bitüm ve Katran Esaslı Yapı Malzemeleri ders notu
12) Plastik malzemeler: • Polimer ve polimer kompozit malzemeler • Çağdaş polimer esaslı yalıtım malzemeleri, enerji verimliliğine katkıları. ders notu
13) Boya Yapı Malzemesi (Boya, Badana, Vernik, Cila) ders notu
14) Sürdürülebilir, Çevre dostu ve Geri Dönüştürülebilir Malzemeler ders notu
15) final sınavı yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları
Diğer Kaynaklar: Ders Notları / Kitaplar: Ching, F.D.K., (2001). Building Construction Illustrated, John Wiley & Sons, New York. (2) Allen, E., Iano, J., (2003). Fundamentals of Building Construction: Materials and Methods, Wiley, New York. (3) Türkçü, Ç., (2002). Yapım, Birsen Yayınevi, İstanbul. (4) Eldem, S. H., (2001). Yapı, Birsen Yayınevi, İstanbul. (5) Salvadori, M., (1990). (6) The Art of Construction; Chicago Review Press, Chicago.
Eriç, M., ‘‘Yapı Fiziği ve Malzemesi, II. Baskı”, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2007.
Ersoy, H.Y., “Kompozit Malzeme”, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2001.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

5

Program Kazanımları
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir.
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir.
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir.
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir.
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir.
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir.
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir.
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir.
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir.
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir.
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir.
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir.
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. 5
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. 5
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. 5
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. 5
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir. 5
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. 5
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. 4
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. 5
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. 4
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. 2
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir. 2
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. 3
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev
Teknik gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 144