İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1412002004
Ders İsmi: İç Mekanda Ergonomik Tasarım İlkeleri
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Beyza ÇERMİKLİ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Cem DOĞAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; Yarının iç mimarları olacak bugünün öğrencilerinin meslek kapsamındaki eşyaları "İnsan Kriterine" uygun olarak tasarlamalarına yardımcı olmak. Ergonomi kavramının tanımlanması, ergonomi kavramının iç mekan tasarımına yansıtılması, mevcut iç mekan tasarımlarında kullanılan ergonomik unsurların örneklendirilmesi bu dersin diğer amaçlarıdır.
Dersin İçeriği: Ders, konu ile ilgili görsel ve yazılı kaynaklar aracılığıyla işlenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ergonominin kapsamını ve önemini kavrar.
2) İnsan-tasarım kavramlarını bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Mekansal kurguda ergonomik modelleme becerisi kazanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Endüstri mühendisliği-iş sağlığı ve güvenliği gibi diğer disiplinlerle çalışma becerisi kazanır.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Ergonominin tasarım kurgusundaki kavramsal yerini belirler.
2) Tasarımda insan hareketlerini ve enerjiyi verimli kullanır.
3) İç mimar olarak mesleki yaşamında mekan tasarımına ergonomik açıdan yaklaşabilecektir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ergonomi Nedir Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
2) Ergonomi ve İç Mekan Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
3) Ergonominin Çalıştığı Disiplinler Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
4) Ergonomi ve Antropometri Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
5) Ergonomi ve Anatomi Neufert, E. (2000), Yapı Tasarımı, İstanbul: Beta Basın Yayım
6) Ofis Koltuğunun Ergonomik İncelemesi Neufert, E. (2000), Yapı Tasarımı, İstanbul: Beta Basın Yayım
7) Yemek Odasının Ergonomik İncelemesi Neufert, E. (2000), Yapı Tasarımı, İstanbul: Beta Basın Yayım
8) Ara Sınav Yok
9) Yatak Odasının Ergonomik İncelemesi Neufert, E. (2000), Yapı Tasarımı, İstanbul: Beta Basın Yayım
10) Mutfağın Ergonomik İncelemesi Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
11) Banyonun Ergonomik İncelenmesi Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
12) Kamusal Alan ve Ergonomi Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
13) Ergonomi ve İnsan Odaklı Tasarım Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
14) Gelecekte Ergonomi Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
15) Genel Tekrar Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
16) Final Sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1-Doğan C. “Kamusal Çevreler İçin Oturma Elemanı Tasarımında Sorunlar”, MSGSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimarlık Yüksek Lisans Programı, 2005. 2-Doğan C. “Türkiye Stadyumları Oturma Elemanı Tasarımında Sorunlar ve Bir Çözüm Önerisi”, MSGSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimarlık Sanatta Yeterlik Programı, 2007. 3-Jhon Croney, “Anthropometrics for Designer”. 4-Henry Dreyfuss, “The Measure of Men”. 5-J. Ernst Mc. Gormick “Human Factors Engineering and Design”. 6-Cemil Toka “İnsan – Araç Bağıntısında Ergonomik Tasarım İlkeleri”.
Diğer Kaynaklar: 1-Doğan C. “Kamusal Çevreler İçin Oturma Elemanı Tasarımında Sorunlar”, MSGSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimarlık Yüksek Lisans Programı, 2005. 2-Doğan C. “Türkiye Stadyumları Oturma Elemanı Tasarımında Sorunlar ve Bir Çözüm Önerisi”, MSGSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimarlık Sanatta Yeterlik Programı, 2007. 3-Jhon Croney, “Anthropometrics for Designer”. 4-Henry Dreyfuss, “The Measure of Men”. 5-J. Ernst Mc. Gormick “Human Factors Engineering and Design”. 6-Cemil Toka “İnsan – Araç Bağıntısında Ergonomik Tasarım İlkeleri”.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

4

5

Program Kazanımları
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir.
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir.
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir.
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir.
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir.
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir.
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir.
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir.
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir.
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir.
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir.
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir.
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. 5
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. 5
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. 5
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. 4
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir. 5
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. 5
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. 4
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. 5
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. 5
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. 2
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir. 3
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. 5
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 144