Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Tarihi Çevrede Koruma ve Restorasyona Giriş
|
Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını)
Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190
Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85. |
2) |
Koruma düşüncesinin gelişimi ve kuramsal temeli
• Üslup birliğine ulaşma kaygısı
• Romantik görüş
• Tarihi restorasyon
• Çağdaş restorasyon kuramına doğru
|
Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını)
Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190
Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85. |
3) |
Korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri
• Taşınır ve Taşınmaz kültür ve doğa varlıkları; Koruma ölçütleri
• Taşınmaz kültür varlıklarının değerlendirilmesi
|
Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını)
Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190
Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85. |
4) |
Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler
• İç ve Dış nedenler
|
Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını)
Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190
Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85. |
5) |
Restorasyon öncesinde yapılan çalışmalar
Tarihi ve arkeolojik araştırmalar,
Sanat tarihi araştırmaları,
Teknik araştırmalar Anıtın yasal statüsü
|
Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını)
Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190
Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85. |
6) |
Restorasyon projesinin hazırlanması
• Rölöve çalışmaları; Fotoğrafla belgeleme, Fotogrametri
|
Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını)
Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190
Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85. |
7) |
Restorasyon projesinin hazırlanması DEVAM
• Analiz çalışmaları, Restitüsyon, Restorasyon Projesi
|
Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını)
Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190
Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85. |
8) |
Ara Sınav |
Yok |
9) |
Restorasyon teknikleri
• Sağlamlaştırma
• Bütünleme
• Yenileme, yeniden kullanım
|
Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını)
Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190
Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85. |
10) |
Restorasyon teknikleri DEVAM
Çağdaş ek, Yeniden yapım,
Temizleme, Taşıma,
Arkeolojik restorasyon
|
Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını)
Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190
Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85. |
11) |
Tarihi çevre koruma:
Tarihi çevrenin temel öğeleri, Tarihi çevrenin bozulmasına neden olan etkenler,
Tarihi çevre koruma planlaması
|
Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını)
Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190
Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85. |
12) |
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili örgütlenme, yasalar ve koruma eğitimi:
Koruma alanında uluslararası örgütlenmenin ana çizgileri
Türkiye'de koruma ile ilgili yasal düzenlemeler
Koruma konusunda etkin kamu ve sivil toplum örgütleri
|
Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını)
Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190
Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85. |
13) |
Korumayla ilgili uluslararası tüzükler |
Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını)
Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190
Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85. |
14) |
Özet, Tekrar ve Tartışma |
Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını)
Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190
Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85. |
15) |
Final Sınavı |
Yok |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. |
5 |
2) |
Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. |
5 |
3) |
Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. |
3 |
4) |
Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. |
3 |
5) |
Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir. |
3 |
6) |
Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. |
5 |
7) |
Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. |
3 |
8) |
Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. |
5 |
9) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. |
4 |
10) |
Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. |
3 |
11) |
Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir. |
2 |
12) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. |
1 |
13) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. |
5 |