İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1412321010
Ders İsmi: Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Beyza ÇERMİKLİ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Handan ENGİNKALP
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, koruma ve restorasyon kavramlarını tarihi mekan ve çevreyi temel alarak örnekler üzerinden öğretir.

Dersin İçeriği: Bu derste tarihi çevrede bulunana yapılar, evrensel koruma ve restorasyon kurallarına göre tanıtılacaktır. Bu ders süresince öğretilecek konular arasında; kültür varlıklarının korunması, kentsel koruma stratejileri, restorasyon-restitüsyon-rekonstrüksiyon kavramları yer almaktadır.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tarihi çevrede bulunan yapıların özelliklerini anlar.
2) Tarihi çevrede bulunan yapıların bulundukları çevre bağlamında analizini yapar.
3) Tarihi yapıların yapıldıkları dönemlere ait sosyolojik-ekonomik değerlendirmeler yapar.
4) Tarihi çevrede yer alan yapıların farklılaşmasındaki nedenleri anlar.
5) Farklı yapıları tarihilik değerine göre yeniden tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tarihi Çevrede Koruma ve Restorasyona Giriş Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını) Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190 Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85.
2) Koruma düşüncesinin gelişimi ve kuramsal temeli • Üslup birliğine ulaşma kaygısı • Romantik görüş • Tarihi restorasyon • Çağdaş restorasyon kuramına doğru Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını) Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190 Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85.
3) Korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri • Taşınır ve Taşınmaz kültür ve doğa varlıkları; Koruma ölçütleri • Taşınmaz kültür varlıklarının değerlendirilmesi Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını) Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190 Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85.
4) Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler • İç ve Dış nedenler Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını) Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190 Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85.
5) Restorasyon öncesinde yapılan çalışmalar Tarihi ve arkeolojik araştırmalar, Sanat tarihi araştırmaları, Teknik araştırmalar Anıtın yasal statüsü Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını) Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190 Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85.
6) Restorasyon projesinin hazırlanması • Rölöve çalışmaları; Fotoğrafla belgeleme, Fotogrametri Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını) Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190 Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85.
7) Restorasyon projesinin hazırlanması DEVAM • Analiz çalışmaları, Restitüsyon, Restorasyon Projesi Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını) Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190 Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85.
8) Ara Sınav Yok
9) Restorasyon teknikleri • Sağlamlaştırma • Bütünleme • Yenileme, yeniden kullanım Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını) Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190 Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85.
10) Restorasyon teknikleri DEVAM Çağdaş ek, Yeniden yapım, Temizleme, Taşıma, Arkeolojik restorasyon Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını) Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190 Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85.
11) Tarihi çevre koruma: Tarihi çevrenin temel öğeleri, Tarihi çevrenin bozulmasına neden olan etkenler, Tarihi çevre koruma planlaması Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını) Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190 Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85.
12) Kültür varlıklarının korunması ile ilgili örgütlenme, yasalar ve koruma eğitimi: Koruma alanında uluslararası örgütlenmenin ana çizgileri Türkiye'de koruma ile ilgili yasal düzenlemeler Koruma konusunda etkin kamu ve sivil toplum örgütleri Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını) Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190 Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85.
13) Korumayla ilgili uluslararası tüzükler Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını) Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190 Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85.
14) Özet, Tekrar ve Tartışma Binan, C. Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğü’nden Günümüze Düşünce Gelişiminin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul, 1999 (YTÜ Yayını) Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, Güz 1977, ss. 167-190 Tanyeli, G., “Bruges’in İcadı: Tarihsel mi, Tarihselci mi?”, Arredamento Mimarlık, 246, Aralık 2009, s. 78-85.
15) Final Sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notu
Diğer Kaynaklar: Okutman Notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir.
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir.
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir.
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir.
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir.
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir.
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir.
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir.
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir.
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir.
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir.
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir.
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. 5
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. 5
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. 3
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. 3
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir. 3
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. 5
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. 3
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. 5
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. 4
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. 3
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir. 2
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. 1
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 60