İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1412311009
Ders İsmi: Peyzaj Tasarımı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Beyza ÇERMİKLİ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Beyza ÇERMİKLİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Peyzaj tasarımı temel ilkelerinin, süreçlerinin ve elemanlarının öğrenilip uygulanarak, iç mekan-çevre ilişkisinde peyzaj özelliklerinin dikkate alınmasıdır.
Dersin İçeriği: Bu derste konut çevresinde geliştirilen peyzaj tasarımı üzerinden iç mekan-çevre ilişkisi tanıtılacaktır. Bu ders süresince öğrenci peyzaj kavramı ile tanışarak, peyzaj tasarım düşüncelerini biçimsel olarak ifade etmek için peyzaj özelliklerini, öğelerini, ilkelerini, süreçlerini ve elemanlarını öğrenecek ve yapı çevresi ölçeğinde peyzaj tasarım çalışmalarında bulunarak projeler çizecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Peyzaj tasarım öğeleri, ilkelerini ve süreçlerini dikkate alarak projesini tasarlar.
2) Yapısal ve bitkisel peyzaj elemanlarının projede nasıl kullanıldığını anlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Peyzaj projesi okuma becerisini kazanır.
2) Doğal ve kültürel peyzaj özelliklerini dikkate alarak projesini geliştirir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) İç mekan ve çevresine ilişkin projelerde peyzajı iki ve üç boyutlu olarak ifade edebilir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Örnek projeler üzerinden çizimini geliştirip peyzaj tasarımları yapar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Peyzaj Kavramı, Tipleri ve Diğer Disiplinlerle İlişkisi "Laurie. M.1976.An Introduction to Landscape Architecture, PITMAN Publishing Limited, London, ISBN: 273 00 9672, 206 sy. Aran, S.1977.Peyzaj Mimarisi Temel Prensipleri, Ankara Üniversitesi Ziraat Fkültesi Yayınları:635, Ders Kitabı:198, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 386 sy."
2) Doğal Peyzaj Özellikleri "Laurie. M.1976.An Introduction to Landscape Architecture, PITMAN Publishing Limited, London, ISBN: 273 00 9672, 206 sy. Aran, S.1977.Peyzaj Mimarisi Temel Prensipleri, Ankara Üniversitesi Ziraat Fkültesi Yayınları:635, Ders Kitabı:198, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 386 sy."
3) Kültürel Peyzaj Özellikleri "Laurie. M.1976.An Introduction to Landscape Architecture, PITMAN Publishing Limited, London, ISBN: 273 00 9672, 206 sy. Aran, S.1977.Peyzaj Mimarisi Temel Prensipleri, Ankara Üniversitesi Ziraat Fkültesi Yayınları:635, Ders Kitabı:198, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 386 sy."
4) Peyzajda Mekan-Kullanıcı İlişkisi "Laurie. M.1976.An Introduction to Landscape Architecture, PITMAN Publishing Limited, London, ISBN: 273 00 9672, 206 sy. Aran, S.1977.Peyzaj Mimarisi Temel Prensipleri, Ankara Üniversitesi Ziraat Fkültesi Yayınları:635, Ders Kitabı:198, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 386 sy."
5) Peyzaj Tasarım Öğeleri ve İlkeleri "Laurie. M.1976.An Introduction to Landscape Architecture, PITMAN Publishing Limited, London, ISBN: 273 00 9672, 206 sy. Aran, S.1977.Peyzaj Mimarisi Temel Prensipleri, Ankara Üniversitesi Ziraat Fkültesi Yayınları:635, Ders Kitabı:198, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 386 sy."
6) Peyzaj Tasarımında İfade ve Sunum Teknikleri "Laurie. M.1976.An Introduction to Landscape Architecture, PITMAN Publishing Limited, London, ISBN: 273 00 9672, 206 sy. Aran, S.1977.Peyzaj Mimarisi Temel Prensipleri, Ankara Üniversitesi Ziraat Fkültesi Yayınları:635, Ders Kitabı:198, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 386 sy."
7) Peyzaj Tasarım Süreçleri "Laurie. M.1976.An Introduction to Landscape Architecture, PITMAN Publishing Limited, London, ISBN: 273 00 9672, 206 sy. Aran, S.1977.Peyzaj Mimarisi Temel Prensipleri, Ankara Üniversitesi Ziraat Fkültesi Yayınları:635, Ders Kitabı:198, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 386 sy."
8) Ara Sınav Yok
9) Yapısal Peyzaj Elemanları "Laurie. M.1976.An Introduction to Landscape Architecture, PITMAN Publishing Limited, London, ISBN: 273 00 9672, 206 sy. Aran, S.1977.Peyzaj Mimarisi Temel Prensipleri, Ankara Üniversitesi Ziraat Fkültesi Yayınları:635, Ders Kitabı:198, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 386 sy."
10) Bitkisel Peyzaj Elemanları "Laurie. M.1976.An Introduction to Landscape Architecture, PITMAN Publishing Limited, London, ISBN: 273 00 9672, 206 sy. Aran, S.1977.Peyzaj Mimarisi Temel Prensipleri, Ankara Üniversitesi Ziraat Fkültesi Yayınları:635, Ders Kitabı:198, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 386 sy."
11) Yapısal Peyzaj Detayları "Laurie. M.1976.An Introduction to Landscape Architecture, PITMAN Publishing Limited, London, ISBN: 273 00 9672, 206 sy. Aran, S.1977.Peyzaj Mimarisi Temel Prensipleri, Ankara Üniversitesi Ziraat Fkültesi Yayınları:635, Ders Kitabı:198, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 386 sy."
12) Bitkisel Peyzaj Detayları "Laurie. M.1976.An Introduction to Landscape Architecture, PITMAN Publishing Limited, London, ISBN: 273 00 9672, 206 sy. Aran, S.1977.Peyzaj Mimarisi Temel Prensipleri, Ankara Üniversitesi Ziraat Fkültesi Yayınları:635, Ders Kitabı:198, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 386 sy."
14) Örnek peyzaj projeleri "Laurie. M.1976.An Introduction to Landscape Architecture, PITMAN Publishing Limited, London, ISBN: 273 00 9672, 206 sy. Aran, S.1977.Peyzaj Mimarisi Temel Prensipleri, Ankara Üniversitesi Ziraat Fkültesi Yayınları:635, Ders Kitabı:198, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 386 sy."
15) "Laurie. M.1976.An Introduction to Landscape Architecture, PITMAN Publishing Limited, London, ISBN: 273 00 9672, 206 sy. Aran, S.1977.Peyzaj Mimarisi Temel Prensipleri, Ankara Üniversitesi Ziraat Fkültesi Yayınları:635, Ders Kitabı:198, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 386 sy."
15) Örnek peyzaj projeleri Ders Notu
16) Final Sınavı Yok
16)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Okutman Notları
Diğer Kaynaklar: • Peyzaj Mimarlığına Giriş (Korkut, A.B.&Kiper, T., 2021, Nobel Akademik Basım Yayın Dağıtım, 1. Basım, Ankara)
• Peyzaj Tasarımında Konseptten Forma (Fasla, G.W.R., 2023, Literatür Yayınevi, 2. Basım, İstanbul)
• Principles of Landscape Gardening (Naik B, H., Chandrashekhar, S.Y.&Jawaharla, M., 2023, AgriMoon.Com)
• Basic Principles of Landscape Design (Hansen, G., 2019, Environmental Horticulture Department, UF/IFAS Extension)
• Neufert - Yapı Tasarımı (Neufert, E, 2023, Beta yayınevi, İstanbul)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

3

4

6

Program Kazanımları
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir.
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir.
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir.
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir.
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir.
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir.
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir.
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir.
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir.
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir.
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir.
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir.
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. 5
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. 5
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. 5
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. 4
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir. 5
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. 5
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. 5
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. 4
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. 3
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. 3
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir. 4
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. 2
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Bilgisayar Destekli Sunum
Uzman / Jüri Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ara Juri 1 4 4
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 148