İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1412121010
Ders İsmi: Tasarım Felsefesi ve Estetik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Beyza ÇERMİKLİ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Filiz DOĞAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilere, tasarım kavramının felsefi altyapısı ile birlikte estetik değerlendirmeler bağlamındaki yerini öğretir.
Dersin İçeriği: Bu ders, öğrencileri, tasarım disiplini ile felsefi bir zeminde buluşturur. Ders kapsamında öğrenciler, tasarım, sanat, mimarlık, endüstriyel tasarım ve bunların toplumsal hayata etkileri konularında kapsamlı bir anlayış edinmeye yönlendirilir. Aynı zamanda, ders, sınıf tartışmaları ve araştırma ödevleri aracılığıyla öğrencilerin tasarım kavramını tartışabilecekleri bir öğrenme ortamı yaratır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Felsefe Kuramları arasındaki farklılıkları ifade edebilir.
2) Tasarım ürünü ve tasarım düşüncesini sözel olarak ifade edebilme becerisini kazanır.
3) Estetik ve felsefi kavramları kullanarak tasarımının anlatımını yapar.
4) Tasarım ürününü felsefi düşünce sisteminin oluşturduğu sorunlar ve tartışmalara göre tasarlar.
5) Estetik kuralların tasarımdaki önemini anlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Adorno T.W. (2007). Aesthetics Teory , (Translated by A.Mitchell & V.Blomster) Oxford. Aristoteles,(1996) Metafizik, (çev. Ahmet Arslan) 2. Baskı, İstanbul: Sosyal Yayınları. Eco, U. (2006) Güzelliğin Tarihi. Translater by: Ali Cevat Akkoyunlu, İstanbul: Doğan Publishing.
1) Tasarım Felsefesi ve Estetiğe Giriş: Dersin Amacı, Kapsamı, Yöntemi, Temel Kavramlar (Tasarım, Felsefe, Estetik) Okutman Notları
2) Adorno T.W. (2007). Aesthetics Teory , (Translated by A.Mitchell & V.Blomster) Oxford.
2) Tasarım Kavramının Teorik Temelleri Okutman Notları
3) Tasarımın Felsefesi Kökeni Okutman Notları
3) Aristoteles,(1996) Metafizik, (çev. Ahmet Arslan) 2. Baskı, İstanbul: Sosyal Yayınları. Eco, U. (2006) Güzelliğin Tarihi. Translater by: Ali Cevat Akkoyunlu, İstanbul: Doğan Publishing.
4) Aristoteles,(1996) Metafizik, (çev. Ahmet Arslan) 2. Baskı, İstanbul: Sosyal Yayınları. Eco, U. (2006) Güzelliğin Tarihi. Translater by: Ali Cevat Akkoyunlu, İstanbul: Doğan Publishing.
4) Tasarım Nedir? (Teoriden Pratiğe) Okutman Notları
5) Aristoteles,(1996) Metafizik, (çev. Ahmet Arslan) 2. Baskı, İstanbul: Sosyal Yayınları. Eco, U. (2006) Güzelliğin Tarihi. Translater by: Ali Cevat Akkoyunlu, İstanbul: Doğan Publishing.
5) Biçimin işlevi Okutman Notları
5) tasarımda insan okutman notları
6) Tasarımcı Ne yapar? Okutman Notları
6) Aristoteles,(1996) Metafizik, (çev. Ahmet Arslan) 2. Baskı, İstanbul: Sosyal Yayınları. Eco, U. (2006) Güzelliğin Tarihi. Translater by: Ali Cevat Akkoyunlu, İstanbul: Doğan Publishing.
7) Tasarımın Nesnelleşme Süreci Okutman Notları
7) Aristoteles,(1996) Metafizik, (çev. Ahmet Arslan) 2. Baskı, İstanbul: Sosyal Yayınları. Eco, U. (2006) Güzelliğin Tarihi. Translater by: Ali Cevat Akkoyunlu, İstanbul: Doğan Publishing.
8) Ara Sınav yok
8) Aristoteles,(1996) Metafizik, (çev. Ahmet Arslan) 2. Baskı, İstanbul: Sosyal Yayınları. Eco, U. (2006) Güzelliğin Tarihi. Translater by: Ali Cevat Akkoyunlu, İstanbul: Doğan Publishing.
9) Aristoteles,(1996) Metafizik, (çev. Ahmet Arslan) 2. Baskı, İstanbul: Sosyal Yayınları. Eco, U. (2006) Güzelliğin Tarihi. Translater by: Ali Cevat Akkoyunlu, İstanbul: Doğan Publishing.
9) Tasarım-Problem Çözme Okutman Notları
10) Estetik Yargı ve Tarihi Süreçte Estetik Okutman Notları
10) Aristoteles,(1996) Metafizik, (çev. Ahmet Arslan) 2. Baskı, İstanbul: Sosyal Yayınları. Eco, U. (2006) Güzelliğin Tarihi. Translater by: Ali Cevat Akkoyunlu, İstanbul: Doğan Publishing.
11) Aristoteles,(1996) Metafizik, (çev. Ahmet Arslan) 2. Baskı, İstanbul: Sosyal Yayınları. Eco, U. (2006) Güzelliğin Tarihi. Translater by: Ali Cevat Akkoyunlu, İstanbul: Doğan Publishing.
11) felsefi düşünmede tasarım kuramları okutman notları
12) tasarım ve tasarımcı arasındaki ilişki\ tasarım ve kullanıcı arasındaki ilişki okutman notları
12) Aristoteles,(1996) Metafizik, (çev. Ahmet Arslan) 2. Baskı, İstanbul: Sosyal Yayınları. Eco, U. (2006) Güzelliğin Tarihi. Translater by: Ali Cevat Akkoyunlu, İstanbul: Doğan Publishing.
12) Felsefi Düşünmede Tasarım Kuramları Okutman Notları
13) Tasarım ve Tasarımcı Arasındaki İlişki/ Tasarım ve Kullanıcı Arasındaki İlişki okutman notları
13) Araştırma sunumları -5 Okutman Notları
13) tasarımda antik çağ ve ortaçağ estetik anlayışı okutman notları
13) Aristoteles,(1996) Metafizik, (çev. Ahmet Arslan) 2. Baskı, İstanbul: Sosyal Yayınları. Eco, U. (2006) Güzelliğin Tarihi. Translater by: Ali Cevat Akkoyunlu, İstanbul: Doğan Publishing.
14) tasarımda 17. ve 18. yy. estetik anlayışı okutman notları
14) Tasarımda Antik Çağ ve Ortaçağ Estetik Anlayışı Okutman Notları
15) tasarımda çağdaş estetik anlayışı okutman notları
15) Tasarımda 17. Ve 18. Yy. Estetik Anlayışı Okutman Notları
16) Tasarımda Çağdaş Estetik Anlayışı okutman notları
16) final sınavı yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Altman, I., 1976. Some Perspectives on the Study of Man-Environment Phenomena. In H.M. Proshansky, W. H. Ittelson, L. G. Rivlin (Eds.), Environmental Psychology; People and Their Physical Settings, Holt, Rinehart and Winston, Inc. Second Edition, 27-36 s.

Barnard, M. (1998). Art, design and visual culture: An introduction. Palgrave Macmillan.

Bayazıt, N. (2004). Tasarlama kuramları ve metotları. Birsen Yayınevi

Baymur,F. 1976. Genel Psikoloji, İnkılap ve Aka Kitabevi, İstanbul

Beartalanflfy,L.V.,1968. General System Theory, Penguin Books, George Braziller,Newyork

Bielefeld, B. (2021). Adım adım tasarım fikirleri. YEM Yayın.

Burnette, C., 1974. The Mental Image and Design, syf 169-170.

Cüceloğlu, D., insan ve Davranış, Remzi Kitabevi.2. Basım, istanbul, 1991.

Ergüven, A. (2022). İyi tasarım nedir? Humanist Yayınları.

Gibson, J., J., The Senses Considered as Perceptual Systems, Cornell University, Boston, USA, 1966.

Gür Ş.,Ö., (1996). Mekan Örgütlenmesi, Kare Reklam.

Hays, K. M. (2000). Architecture theory since 1968. The MIT Press

Ittelson, W., H.,1973. Environmant Perceptionand Contemparary perceptual theory, Seminer Press, syf 10.

Jormakka, K. (2021). Adım adım tasarım yöntemleri. (Çev. Z. Yazıcıoğlu Halı). YEMYayın.

Kandinsky, W. (2021). Nokta ve çizgiden yüzeye. (Çev. F. Karaküçük). Simurg ArtYayınları.

Lang, J., Burnette, C., Moleski, W., Vachon, D. (1974). Designing for Human Behavior: Architecture and The Behavior Sciences, Dowden, HutChingon and Ross Inc., Pennsylvania.

Lang, J., (1987). Creating Architectural Theory; the Role of the Behavioral Sciences in Environmental Design. Van Nostrand Reinhold, New York.

Margolin, V. & Buchanan, R. (1996). The idea of design. The MIT Press.

Moles, A., (1966), Information Theory and Esthetic Perception (University of Illinois Press,Urbana)

Norman, D. (2005). Emotional design: Why we love (or hate) everyday things. BasicBooks.

Porteous, J.D. (1996). Environmental Aesthetics: Ideas, politics and planning, s.3-36,
Routledge, London
Taylor, M. & Preston, J. (2006). INTIMUS: Interior Design Theory Reader. AcademyPress.

Tunalı, İ. (2022). Tasarım felsefesi. Fol Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Altman, I., 1976. Some Perspectives on the Study of Man-Environment Phenomena. In H.M. Proshansky, W. H. Ittelson, L. G. Rivlin (Eds.), Environmental Psychology; People and Their Physical Settings, Holt, Rinehart and Winston, Inc. Second Edition, 27-36 s.

Barnard, M. (1998). Art, design and visual culture: An introduction. Palgrave Macmillan.

Bayazıt, N. (2004). Tasarlama kuramları ve metotları. Birsen Yayınevi

Baymur,F. 1976. Genel Psikoloji, İnkılap ve Aka Kitabevi, İstanbul

Beartalanflfy,L.V.,1968. General System Theory, Penguin Books, George Braziller,Newyork

Bielefeld, B. (2021). Adım adım tasarım fikirleri. YEM Yayın.

Burnette, C., 1974. The Mental Image and Design, syf 169-170.

Cüceloğlu, D., insan ve Davranış, Remzi Kitabevi.2. Basım, istanbul, 1991.

Ergüven, A. (2022). İyi tasarım nedir? Humanist Yayınları.

Gibson, J., J., The Senses Considered as Perceptual Systems, Cornell University, Boston, USA, 1966.

Gür Ş.,Ö., (1996). Mekan Örgütlenmesi, Kare Reklam.

Hays, K. M. (2000). Architecture theory since 1968. The MIT Press

Ittelson, W., H.,1973. Environmant Perceptionand Contemparary perceptual theory, Seminer Press, syf 10.

Jormakka, K. (2021). Adım adım tasarım yöntemleri. (Çev. Z. Yazıcıoğlu Halı). YEMYayın.

Kandinsky, W. (2021). Nokta ve çizgiden yüzeye. (Çev. F. Karaküçük). Simurg ArtYayınları.

Lang, J., Burnette, C., Moleski, W., Vachon, D. (1974). Designing for Human Behavior: Architecture and The Behavior Sciences, Dowden, HutChingon and Ross Inc., Pennsylvania.

Lang, J., (1987). Creating Architectural Theory; the Role of the Behavioral Sciences in Environmental Design. Van Nostrand Reinhold, New York.

Margolin, V. & Buchanan, R. (1996). The idea of design. The MIT Press.

Moles, A., (1966), Information Theory and Esthetic Perception (University of Illinois Press,Urbana)

Norman, D. (2005). Emotional design: Why we love (or hate) everyday things. BasicBooks.

Porteous, J.D. (1996). Environmental Aesthetics: Ideas, politics and planning, s.3-36,
Routledge, London
Taylor, M. & Preston, J. (2006). INTIMUS: Interior Design Theory Reader. AcademyPress.

Tunalı, İ. (2022). Tasarım felsefesi. Fol Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir.
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir.
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir.
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir.
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir.
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir.
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir.
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir.
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir.
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir.
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir.
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir.
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. 4
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. 3
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. 5
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. 2
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir. 3
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. 3
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. 3
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. 3
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. 1
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. 2
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir. 2
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. 1
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 60