İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1412121008
Ders İsmi: Yapı Bilgisi ve Strüktür
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Beyza ÇERMİKLİ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Mehmet Serkan YATAĞAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere, iç mimarlık projeleri için gerekli temel yapı-strüktür bilgisini taşıyıcı sistemler dahilinde öğretir.

Dersin İçeriği: Bu derste temel yapı bilgisi konuları tanıtılacaktır. Strüktür bilgisi ve taşıyıcı sistemleri genel olarak tanıdıktan sonra yapı elemanları anlatılacaktır. Bu ders süresince öğretilecek konular arasında; taşıyıcı sistemler, yapı zemin ilişkisi, yapılarda deprem etkisi, yapı malzemeleri bulunmaktadır.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Farklı Strüktür Tiplerini ve Taşıyıcı Sistemleri ifade edebilir.
2) Teknik özellikleri üzerinden yapıları ayırt etme becerisini kazanır.
3) Farklı Taşıyıcı Sistemleri Kullanarak tasarımlar yapar.
4) Projesine uygun tasayıcı sistemi tasarlar.
5) Farklı ihitiyaçlara yönelik olarak kullanılan malzemeleri tanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) ‘Yapı Malzemeleri’ Prof. Dr. Süheyl Akman ‘Yapı Biyolojisi’ Doç. Dr. Ayşe Balanlı, Yrd. Doç. Dr. Ayşe Öztürk ‘Design for a Living World’ Ellen Lupton, Abbott Miller
1) Yapı Bilgisi ve Strüktüre Giriş Okutman Notları
1) Why Buildings Stand up? Mario Salvadori Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction, Barry Onouye, Kevin Kane Principles of Structures, Ariel Hanaor
2) Why Buildings Stand up? Mario Salvadori Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction, Barry Onouye, Kevin Kane Principles of Structures, Ariel Hanaor
2) Taşıyıcı Elemanlar Okutman Notları
3) İnşaat Yapım Teknikleri Okutman Notları
3) Why Buildings Stand up? Mario Salvadori Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction, Barry Onouye, Kevin Kane Principles of Structures, Ariel Hanaor
4) Why Buildings Stand up? Mario Salvadori Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction, Barry Onouye, Kevin Kane Principles of Structures, Ariel Hanaor
4) Duvar Okutman Notları
5) Why Buildings Stand up? Mario Salvadori Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction, Barry Onouye, Kevin Kane Principles of Structures, Ariel Hanaor
5) Döşemeler (Betonarme kirişli döşemeler, betonarme plak döşemeler, kompozit döşemeler, ahşap döşemeler Okutman Notları
6) Why Buildings Stand up? Mario Salvadori Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction, Barry Onouye, Kevin Kane Principles of Structures, Ariel Hanaor
6) Temeller Okutman Notları
7) Bölme Duvar ve Tavan
7) Why Buildings Stand up? Mario Salvadori Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction, Barry Onouye, Kevin Kane Principles of Structures, Ariel Hanaor
8) Ara Sınav
8) Why Buildings Stand up? Mario Salvadori Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction, Barry Onouye, Kevin Kane Principles of Structures, Ariel Hanaor
9) Why Buildings Stand up? Mario Salvadori Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction, Barry Onouye, Kevin Kane Principles of Structures, Ariel Hanaor
9) Merdiven Okutman Notları
10) Why Buildings Stand up? Mario Salvadori Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction, Barry Onouye, Kevin Kane Principles of Structures, Ariel Hanaor
10) Pencere ve kapılar( Duvardaki açıklıklar, pencereler, kapılar, lento, denizlik, kemer) Okutman Notları
11) Why Buildings Stand up? Mario Salvadori Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction, Barry Onouye, Kevin Kane Principles of Structures, Ariel Hanaor
11) Isı, Su ve Ses Yalıtım Okutman Notları
12) Çatı Okutman Notları
12) Why Buildings Stand up? Mario Salvadori Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction, Barry Onouye, Kevin Kane Principles of Structures, Ariel Hanaor
13) Why Buildings Stand up? Mario Salvadori Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction, Barry Onouye, Kevin Kane Principles of Structures, Ariel Hanaor
13) Cephe Sistemleri Okutman Notları
14) Kabuk Sistemler okutman notları
15) Asma- Germe Sistemler Okutman Notları
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • GÜNSOY, Orhan, “YAPI” Cilt-I, Arpaz Matbaası, İstanbul 2000
• GÜNSOY, Orhan, “YAPI” Cilt-II, Arı Kitabevi, İstanbul 2002
• ÖZCAN, Köksal, “YAPI”, Özel Basım, Ankara 1990
• Doğan Hasol, Mimarlık ve Yapı Sözlüğü İngilizce-Türkçe Türkçe-İngilizce, Yapı Endüstri (Yem) 2003
• F.D.K. Ching, Çizimlerle Bina Yapım Rehberi,Yapı Endüstri Merkezi Yayınları 2006
• KILIÇ, Ömer Faruk. Yapı Bilgisi 2. 1997.
Diğer Kaynaklar: • GÜNSOY, Orhan, “YAPI” Cilt-I, Arpaz Matbaası, İstanbul 2000
• GÜNSOY, Orhan, “YAPI” Cilt-II, Arı Kitabevi, İstanbul 2002
• ÖZCAN, Köksal, “YAPI”, Özel Basım, Ankara 1990
• Doğan Hasol, Mimarlık ve Yapı Sözlüğü İngilizce-Türkçe Türkçe-İngilizce, Yapı Endüstri (Yem) 2003
• F.D.K. Ching, Çizimlerle Bina Yapım Rehberi,Yapı Endüstri Merkezi Yayınları 2006
• KILIÇ, Ömer Faruk. Yapı Bilgisi 2. 1997.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir.
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir.
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir.
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir.
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir.
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir.
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir.
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir.
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir.
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir.
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir.
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir.
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. 5
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. 5
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. 3
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. 4
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir. 3
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. 5
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. 2
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. 1
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. 3
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. 2
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir. 2
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. 1
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 118