İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1412121002
Ders İsmi: Görsel Anlatım Teknikleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Beyza ÇERMİKLİ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Filiz DOĞAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere, tasarım kavramını görsel anlatım teknikleri üzerinden öğreterek, temel tasarım elemanlarını ve ilkelerini, tasarım süreçlerini, soruna yaklaşım ve çözümleme aşamalarını, konsept oluşturma ve konsepte uygun tasarım yapmayı, sunum hazırlama becerisini geliştirmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders; çoklu zekâ kuramını referans alan, uzamsal beceri ve yaratıcılık düzeylerinin gelişimine katkı sağlayan ve öğrencileri pasif izleyici konumundan aktif katılımcı durumuna taşımayı amaçlayan kavramsal (informel) ve biçimsel (formel) tasarım çalışmalarını içerir.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tasarım sürecinde görsel temsil yöntemlerinin önemini anlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tasarım fikrini anlar, tasarım fikirlerini iki boyutlu düzlemde ifade edebilir.
2) İleri düzeyde iki boyutlu görseller tasarlayıp, tasarımını düzenleyip düzeltir.
3) Çeşitli sunum tekniklerini kullarak etkileyici pafta tasarımları yapar.
4) Farklı malzemelerle renk, doku, desen uygulamaları yaparak paftalar tasarlar.
5) Sanatsal yaratıcılığını teknik, teorik ve uygulama bilgisiyle ifade edebilir.
6) Görüntüsel bütünlüğü görsel çözümleme teknikleri kullanarak yeniden ifade edebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Görsel Anlatım Tekniklerine Giriş: Dersin Amacı, Kapsamı, Yöntemi. Malzeme Tanımı (Eskiz Defteri, Eskiz Kalemi, Kalemler, A3 Resim Defteri, Silgi, Cetvel, T Cetveli vs.) Temel Kavramlar (Tasarım, Temel Tasarım, Tasarımda Kompozisyon, Konsept, Pafta, Sunum) Uygulama 1: Serbest El Çizimi ve Kağıt Kullanımı Okutman Notları
1) Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2013. İç Mimarlığın Temelleri, Naomi House, John Coles, Literatür yayıncılık, 2012
1) Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2013. İç Mimarlığın Temelleri, Naomi House, John Coles, Literatür yayıncılık, 2012
1) Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2013. İç Mimarlığın Temelleri, Naomi House, John Coles, Literatür yayıncılık, 2012
2) Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2013. İç Mimarlığın Temelleri, Naomi House, John Coles, Literatür yayıncılık, 2012
2) Görsel Anlatım Tekniklerinde Nokta ve Çizgi Uygulama 2: Düz Çizgi Çalışmaları (ÇALIŞMA ALANINIZIN İÇERSİNDE VERİLEN ELEMANLARI DİLEDİĞİNİZ YÖNDE GEÇİREREK O ŞEKİLDE ORGANİZE EDİNİZ Kİ BURADAKİ FORM ANLAYIŞINIZDA DOĞRU ÇİZGİLER ARASINDA YÖN BAKIMINDAN BİRBİRLERİYLE ARMONİ (UYUM) VE KONTRAST (ZIT) DURUMLAR BİRARADA BELİRLENMİŞ OLSUN). Okutman Notları
3) Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2013. İç Mimarlığın Temelleri, Naomi House, John Coles, Literatür yayıncılık, 2012
3) Görsel Anlatım Tekniklerinde Doku Uygulama 3: ÇALIŞMA ALANINIZ İÇİNDE VERİLEN ELEMANLARI (TASAR ÖĞELERİNİ) O ŞEKİLDE TASARLAYINIZ Kİ; BURADAKİ FORM ANLAYIŞINIZDA KULLANDIĞINIZ TASARIM ÖĞESİ YA DA ÖĞELERİ (ÇİZGİ, YÖN, BİÇİM, ÖLÇÜ.......), ALANINIZIN TÜMÜNDE DOKULARIN PSİKOLOJİK ÖZELLİKLERİNDEN YUMUŞAK DOKU VE SERT (KABA) DOKU ÖZELLİĞİNİ YANSITMIŞ OLSUN. Okutman Notları
4) Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2013. İç Mimarlığın Temelleri, Naomi House, John Coles, Literatür yayıncılık, 2012
4) Görsel Anlatım Tekniklerinde Biçim (Form) Uygulama 4: Koyu ve Açık Değerlerle Biçim Çalışmaları Köşeli ve Yuvarlak Formlar Okutman Notları
5) Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2013. İç Mimarlığın Temelleri, Naomi House, John Coles, Literatür yayıncılık, 2012
5) Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2013. İç Mimarlığın Temelleri, Naomi House, John Coles, Literatür yayıncılık, 2012
5) Online / Tasarımda kompozisyon (Birlik, Egemenlik, Denge, Oran-Orantı Uygulama 5: ALANINIZIN TÜMÜNÜ KAPSAYAN GEOMETRİK BİR SİSTEMİ, SEÇECEĞİNİZ ELEMANLARLA BÖLEREK BİR MEKAN ORGANİZASYONU MEYDANA GETİRİNİZ. BU SURETLE ÖYLE BİR KOMPOZİSYON OLUŞTURUNUZ Kİ; BURADAKİ FORM ANLAYIŞINIZDA BİR EGEMENLİK, DENGE VE BİRLİK SAĞLANMIŞ OLSUN. Okutman Notları
6) Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2013. İç Mimarlığın Temelleri, Naomi House, John Coles, Literatür yayıncılık, 2012
6) Kompozisyon oluşturma /Obje Çizimi (Açık-Koyu Tonlarla Gölgelendirme) Okutman Notları
7) Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2013. İç Mimarlığın Temelleri, Naomi House, John Coles, Literatür yayıncılık, 2012
7) Kompozisyonda Nesnenin Geometrik Analizi Okutman Notları
8) Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2013. İç Mimarlığın Temelleri, Naomi House, John Coles, Literatür yayıncılık, 2012
8) Ara Sınav
9) Soyutlama, Öykünme, Dönüşüm Uygulama 7: Örnekler üzerinden Eskiz Çalışmaları Okutman Notları
10) Tasarım, Kolaj Tekniği İle Kompozisyon (Konsept / ihtiyaç-Etkinlik-Mekan) Uygulama 8: Tasarım Kurgusu / Etkinlik ve Mekan Okumaları Okutman Notları
11) PowerPoint basit ayarlarının anlatımı Uygulama 9: Tasarım Kurgusu PowerPoint Sunu olarak hazırlanacak. Sunumda yer alacak başlıca başlıklar; Kapak Sayfası (Dersin Adı, Dersin Verildiği Bölümün Adı, Çalışmanın Adı, Öğrencinin Adı-Soyadı, Dersin Sorumluları), Konu (Sunumda görsellere atıf yapılarak kaynaklar oluşturulacak) ve Kaynaklar Okutman Notları
12) PowerPoint Öğrenci Sunumlarından seçilen en iyi örneklerin analizi okutman notları
13) Eskiz Çalışması /Tasarım Kurgusu Uygulama 10: Öğrenciler seçtikleri örnekler üzerinden senaryo kurgulayacak, kurguladığı senaryolar tasarlandığı örnek üzerinden okunacak. Dönem sonu sunum paftası olarak hazırlanacak. Okutman Notları
14) Eskiz Çalışması /Tasarım Kurgusu Uygulama 11: Dönem sonu sunum paftasına hazırlık Okutman Notları
15) Eskiz Çalışması /Tasarım Kurgusu Uygulama 11: Dönem sonu sunum paftasına hazırlık Okutman Notları
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Altman, I., 1976. Some Perspectives on the Study of Man-Environment Phenomena. In H.M. Proshansky, W. H. Ittelson, L. G. Rivlin (Eds.), Environmental Psychology; People and Their Physical Settings, Holt, Rinehart and Winston, Inc. Second Edition, 27-36 s.
Ching, F. D. K. (2014). Architecture: Form, space, and order. John Wiley & Sons.
Çınar, K. (1999). Temel tasar. Selçuk ÜniversitesiMimarlık Fakültesi, Ders Notları, Konya.
Denel, B. (1981). Temel tasarım ve yaratıcılık. ODTÜ Mimarlık FakültesiBasım İşliği.
Dietrich, J. (1947). Basic design. Design, 48(6), 4-6.
Faulkner, W., 1972. Architecture and Color, Wiley Interscience, New York.
Gür Ş.,Ö., (1996). Mekan Örgütlenmesi, Kare Reklam.
Gürer, L. (1970). Temel Dizayn’da görsel algı. İTÜ Teknik Okulu Yayınları Sayı: 81.
Ittelson, W., H. (1973). Environmant Perceptionand Contemparary perceptual theory, Seminer Press, syf 10.
Itten, J. (1975). Design and form: The basic course at the Bauhaus and later. John Wiley &Sons.
Lang, J., Burnette, C., Moleski, W., Vachon, D. (1974). Designing for Human Behavior: Architecture and The Behavior Sciences, Dowden, HutChingon and Ross Inc., Pennsylvania.

Maslow, A., H., (1954). Hierrarchy of needs, Motivations and Personalty, Newyork

Moussavi, F. (2011). Biçimin işlevi. YEM Yayın.
Pallasmaa, J. (2011). Tenin gözleri: Mimarlık ve duyular. (Çev. A. U. Kılıç). YEM Yayın.
Porter, T. ve Mikellides, B. (1976). Colour for Architecture, s. 78-107, Studio Vista,London.
Rapoport, A. (1977). Human Aspects of Urban Form, Towards a Man-Environment Approch to Urban Form and Design, Pergamon Press, Ltd., Oxford,England.
Schön, D. A. (1985). The design studio, London: RIBA Publications Limited.
Türkmen, A. (2020). Temel tasarımda kavram temsili ve biçim üretimi. International Designand Art Journal, 2(2), 228-247.

Diğer Kaynaklar: Altman, I., 1976. Some Perspectives on the Study of Man-Environment Phenomena. In H.M. Proshansky, W. H. Ittelson, L. G. Rivlin (Eds.), Environmental Psychology; People and Their Physical Settings, Holt, Rinehart and Winston, Inc. Second Edition, 27-36 s.
Ching, F. D. K. (2014). Architecture: Form, space, and order. John Wiley & Sons.
Çınar, K. (1999). Temel tasar. Selçuk ÜniversitesiMimarlık Fakültesi, Ders Notları, Konya.
Denel, B. (1981). Temel tasarım ve yaratıcılık. ODTÜ Mimarlık FakültesiBasım İşliği.
Dietrich, J. (1947). Basic design. Design, 48(6), 4-6.
Faulkner, W., 1972. Architecture and Color, Wiley Interscience, New York.
Gür Ş.,Ö., (1996). Mekan Örgütlenmesi, Kare Reklam.
Gürer, L. (1970). Temel Dizayn’da görsel algı. İTÜ Teknik Okulu Yayınları Sayı: 81.
Ittelson, W., H. (1973). Environmant Perceptionand Contemparary perceptual theory, Seminer Press, syf 10.
Itten, J. (1975). Design and form: The basic course at the Bauhaus and later. John Wiley &Sons.
Lang, J., Burnette, C., Moleski, W., Vachon, D. (1974). Designing for Human Behavior: Architecture and The Behavior Sciences, Dowden, HutChingon and Ross Inc., Pennsylvania.

Maslow, A., H., (1954). Hierrarchy of needs, Motivations and Personalty, Newyork

Moussavi, F. (2011). Biçimin işlevi. YEM Yayın.
Pallasmaa, J. (2011). Tenin gözleri: Mimarlık ve duyular. (Çev. A. U. Kılıç). YEM Yayın.
Porter, T. ve Mikellides, B. (1976). Colour for Architecture, s. 78-107, Studio Vista,London.
Rapoport, A. (1977). Human Aspects of Urban Form, Towards a Man-Environment Approch to Urban Form and Design, Pergamon Press, Ltd., Oxford,England.
Schön, D. A. (1985). The design studio, London: RIBA Publications Limited.
Türkmen, A. (2020). Temel tasarımda kavram temsili ve biçim üretimi. International Designand Art Journal, 2(2), 228-247.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

7

5

Program Kazanımları
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir.
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir.
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir.
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir.
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir.
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir.
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir.
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir.
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir.
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir.
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir.
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir.
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. 5
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. 3
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. 5
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. 2
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir. 3
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. 5
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. 4
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. 3
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. 2
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. 5
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir. 5
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. 2
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Sunum
Uzman / Jüri Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 118