Dersin Amacı: |
Bu ders, iç mimarlık ve çevre tasarımı mesleğinin çalışma alanı, kapsamı ve önemini, mühendislik, mimarlık, sanat, tasarım disiplinleriyle ilişkisini, çevre-mekân-insan üçlüsünün oluşturduğu bağlamın zihinsel ve fiziksel olarak kavranışını, iç mekân ve fiziksel öğelerinin tanımlanmasını, iç mimarlıkta tasarım sürecinin oluşturduğu aşamaları, iç mekan peyzaj ilişkisinin kurulmasını, iletişim ve malzeme teknolojisinin kullanımını güncel tasarım konularıyla öğrencilere temel ve yönlendirici bir çerçeve oluşturacak şekilde açıklamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu derste iç mimarlık meslek pratiğinde kullanılacak kavramlar, terimler ve tanımlar anlatılacak, diğer meslek disiplinleriyle ilişkisi açıklanacaktır. Biçim-işlev, ergonomi-antropometri gibi konular ile tasarım okumaları güncel örnekler üzerinden yapılacak ve tasarım süreçleri incelenecektir. Bu ders süresince öğretilecek konular arasında; tasarım düşüncesi, mesleğin tarihi, mekansal analizler, iç mimar-kullanıcı-işveren ilişkisi, tasarımda insan-çevre ilişkisi, iç mekanda peyzaj kavramı, iç mimarlıkta malzeme ve teknoloji, iletişim teknolojileri ile tasarımda sunum ve ifade tekniklerinin geliştirilmesi bulunmaktadır. Konular multi-disipliner bakış açısıyla işlenecek, seminer, film-video izletileri, müze-sergi gezileri, kitap okumaları örnekler üzerinden ders akışları sağlanacaktır.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına Giriş
|
Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton
Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
|
2) |
İlgili Meslek Tanımları, Kapsamları ve İşbirlikleri |
Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton
Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
|
3) |
Meslek Terminolojisi ve İlgili Yönetmelikler |
Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton
Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
|
4) |
Mesleğin Tarihsel Temelleri ve Gerekliliği |
Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton
Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
|
5) |
Biçim-İşlev-Konsept-Ergonomi Kavramları |
Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton
Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
|
6) |
Mekansal Analizler ve Tasarım Okuması |
Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton
Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
|
7) |
Tasarım Süreçleri |
Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton
Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
|
8) |
Ara Sınav
|
Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton
Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
|
9) |
İç Mimar-Kullanıcı-İşveren İlişkisi |
Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton
Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
|
10) |
Tasarımda İnsan-Çevre İlişkisi |
Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton
Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
|
11) |
İç Mekanda Peyzaj Kavramı |
Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton
Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
|
12) |
Güncel Mekan Tasarımları Araştırması
|
Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton
Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
|
13) |
Tasarımda Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Kullanımı |
Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton
Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
|
14) |
Tasarımda Malzeme Ve Üretim Teknolojilerinin Kullanımı |
Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton
Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
|
15) |
Tasarımda Sunum ve İfade Teknikleri |
Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton
Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
|
16) |
Final Sınavı |
Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton
Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. |
5 |
2) |
Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. |
5 |
3) |
Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. |
5 |
4) |
Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. |
3 |
5) |
Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir. |
5 |
6) |
Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. |
5 |
7) |
Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. |
4 |
8) |
Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. |
5 |
9) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. |
5 |
10) |
Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. |
4 |
11) |
Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir. |
3 |
12) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. |
4 |
13) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. |
3 |