İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1412111007
Ders İsmi: İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Beyza ÇERMİKLİ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Cem DOĞAN
Dr.Öğr.Üyesi Hatice Şebnem BAŞARAN
Doç. Dr. İldem AYTAR SEVER
Dr.Öğr.Üyesi Beyza ÇERMİKLİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, iç mimarlık ve çevre tasarımı mesleğinin çalışma alanı, kapsamı ve önemini, mühendislik, mimarlık, sanat, tasarım disiplinleriyle ilişkisini, çevre-mekân-insan üçlüsünün oluşturduğu bağlamın zihinsel ve fiziksel olarak kavranışını, iç mekân ve fiziksel öğelerinin tanımlanmasını, iç mimarlıkta tasarım sürecinin oluşturduğu aşamaları, iç mekan peyzaj ilişkisinin kurulmasını, iletişim ve malzeme teknolojisinin kullanımını güncel tasarım konularıyla öğrencilere temel ve yönlendirici bir çerçeve oluşturacak şekilde açıklamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Bu derste iç mimarlık meslek pratiğinde kullanılacak kavramlar, terimler ve tanımlar anlatılacak, diğer meslek disiplinleriyle ilişkisi açıklanacaktır. Biçim-işlev, ergonomi-antropometri gibi konular ile tasarım okumaları güncel örnekler üzerinden yapılacak ve tasarım süreçleri incelenecektir. Bu ders süresince öğretilecek konular arasında; tasarım düşüncesi, mesleğin tarihi, mekansal analizler, iç mimar-kullanıcı-işveren ilişkisi, tasarımda insan-çevre ilişkisi, iç mekanda peyzaj kavramı, iç mimarlıkta malzeme ve teknoloji, iletişim teknolojileri ile tasarımda sunum ve ifade tekniklerinin geliştirilmesi bulunmaktadır. Konular multi-disipliner bakış açısıyla işlenecek, seminer, film-video izletileri, müze-sergi gezileri, kitap okumaları örnekler üzerinden ders akışları sağlanacaktır.



Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İç mimarlık terminolojisini kullanarak kendisini ifade edebilir.
2) İnsan-mekan-çevre-peyzaj bağlamında entegrasyonu sağlanmış projeler yapar.
3) Projesini güncel malzemelere ve teknolojilere göre doğru sunum ve ifade tekniklerine tasarlar.
4) Tasarım okumalarıyla biçim-işlev-konsept-ergonomi kavramlarını anlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tasarım süreçlerini anlama ve yönetme becerisi kazanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına Giriş Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
2) İlgili Meslek Tanımları, Kapsamları ve İşbirlikleri Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
3) Meslek Terminolojisi ve İlgili Yönetmelikler Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
4) Mesleğin Tarihsel Temelleri ve Gerekliliği Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
5) Biçim-İşlev-Konsept-Ergonomi Kavramları Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
6) Mekansal Analizler ve Tasarım Okuması Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
7) Tasarım Süreçleri Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
8) Ara Sınav Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
9) İç Mimar-Kullanıcı-İşveren İlişkisi Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
10) Tasarımda İnsan-Çevre İlişkisi Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
11) İç Mekanda Peyzaj Kavramı Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
12) Güncel Mekan Tasarımları Araştırması Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
13) Tasarımda Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Kullanımı Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
14) Tasarımda Malzeme Ve Üretim Teknolojilerinin Kullanımı Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
15) Tasarımda Sunum ve İfade Teknikleri Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
16) Final Sınavı Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları.
Diğer Kaynaklar: • Mutluluğun Mimarisi, Alain De Botton
• Mimarlıkta Mekan Kavramı, Yrd. Doç. Dr. İlhan Altan
• Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, Doğan Hasol.
• Neufert Yapı Tasarımı, Ernst Neufert.
• İç Mimarlığın Temelleri, John Coles&Naomi House.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

5

2

Program Kazanımları
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir.
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir.
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir.
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir.
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir.
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir.
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir.
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir.
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir.
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir.
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir.
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir.
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. 5
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. 5
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. 5
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. 3
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir. 5
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. 5
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. 4
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. 5
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. 5
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. 4
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir. 3
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. 4
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 88