İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1412111001
Ders İsmi: Temel Tasarım
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 4 5 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Beyza ÇERMİKLİ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Nihan Sümeyye GÜNDOĞDU
Doç. Dr. Pınar ÖKTEM ERKARTAL
Öğr.Gör. Merve MERAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere, plastik sanatların kavramlarını kullanarak tasarımla ilgili temel kavramları ve soyut düşünmeyi öğretir.

Dersin İçeriği: Bu derste tasarım elemanları ve tasarım ilkeleri öğrencilere tanıtılacaktır. Temel tasarım elemanları ve tasarım kavramları sayesinde yaratıcılığın geliştirilmesiyle edinilen tüm temel tasarım nosyonu, tasarım problemlerine aktarılacaktır. Bu ders süresince öğretilecek konular arasında; tasarım elemanları (nokta, çizgi, düzlem), temel tasarım ilkeleri, düzlemsel ilişkiler (yatay, dikey), mekan tanımlamaları (açık, yarı açık, kapalı, iç içe geçmiş) ile birlikte renk, doku, biçim, oran-orantı, ölçek, denge, ritim, armoni, boşluk-doluluk, ışık-gölge v.b. gibi konular bulunmaktadır.





Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Temel tasarım terminolojisini anlar.
2) Tasarım sürecinde karar mekanizmalarını anlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Soyut tasarım öğelerini kullanarak tasarımlar yapar, tasarımlarını düzenleyip düzeltir.
2) Kendi başına temel tasarım prensiplerini kullanarak yaratıcı tasarımlar yapar.
3) Soyut düşünceyi somut strüktürlere dönüştürerek mekan öğeleri tasarlar.
4) Temel tasarım öğelerini kullanarak tasarım ilkeleri dahilinde mekana ait bileşenleri tasarlar.
5) Tasarımını parçalara ayırıp, örüntüleri yeniden oluşturabilir.
6) Analiz-Sentez ilişkisini irdeleyerek tasarım yapar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel Tasarıma Giriş: Dersin Amacı, Kapsamı, Yöntemi. Araç Ve Gereç Çeşitliliği Hakkında Bilgi Verilmesi. (Eskiz Defteri, Eskiz Kalemi, A3 Kesim Matı Veya Duralit, Yapıştırıcı, Makas, Silgi, Cetvel (Kesim Için Metal Cetvel), Maket Bıçağı Veya Kretuar Bıçağı) Temel Kavramlar (Tasarım, Temel Tasarım, Iç Mimarlık, Proje Stüdyosu, Pafta, Eskiz, Maket, Yaratıcılık, Kavram Oluşturma, Soyut Ve Somut, TümevarımTümdengelim) Uygulama: Çevreden Bulunabilen Unsurlarla Tasarım Francis Ching, Mimarlık Biçim - Mekan - Düzen. Ali Seylan, Temel Tasarım. Hulusi Güngör, Temel Tasar.
1) Bielefeld B., Khouli S. E. (2007). “Design Ideas”. Birkhäuser: Basel. Frascina, F. ve Harris, J. (Eds) (1992). “Art In Modern Culture: An Anthology of Critical Texts”. Phaidon Press, ISBN-10: 9780714828404 Foster H. (2013). “Sanat Mimarlık Kompleksi, Küreselleşme Çağında Sanat, Mimarlık ve Tasarımın Birliği”. İletişim Yayıncılık, ISBN: 9750511738
2) Bielefeld B., Khouli S. E. (2007). “Design Ideas”. Birkhäuser: Basel.
2) Tasarım Elemanları: Nokta, Çizgi, Tasarım İlkeleri: Ritim, Hareket, Dönüşüm, Rotasyon, Dizilimler, Devamlılık, Süreklilik, Işınsallık Uygulama: Nokta ve çizgileri kullanarak bir kompozisyon oluşturmak Ödev: Bir müzik parçasının 15 saniyesinden esinlenerek, nokta ve çizgileri kullanarak bir ritim-hareket oluşturacak şekilde üç boyutlu bir tasarım oluşturunuz Ders Notu
3) Bielefeld B., Khouli S. E. (2007). “Design Ideas”. Birkhäuser: Basel.
3) Tasarım Elemanları: Şekil ve Biçim Tasarım İlkeleri: Oran, Ölçek, Koram, Denge, Simetri-Asimetri Uygulama: Şekilleri kullanarak koram oluşturacak şekilde bir tasarım yapınız Ödev: Bir dans videosunun 15 saniyesinden esinlenerek biçimleri kullanarak bir denge oluşturacak şekilde üç boyutlu bir tasarım oluşturunuz. Ders Notu
4) Bielefeld B., Khouli S. E. (2007). “Design Ideas”. Birkhäuser: Basel.
4) Tasarım Elemanları: Renk, Değer, Ton, Doku, Desen Tasarım İlkeleri: Uyum, vurgu, baskınlık, Bütünleşme-Ayrışma Uygulama: Renk Çemberi Yapımı, Desen tasarımı Ödev: Bir heykelden esinlenerek renk ve dokuları kullanarak vurgu oluşturacak şekilde üç boyutlu bir tasarım yapınız. Ders Notu
5) Bielefeld B., Khouli S. E. (2007). “Design Ideas”. Birkhäuser: Basel.
5) Tasarım Elemanları: Işık-gölge Tasarım ilkeleri: Zıtlık Uygulama: Pikselleştirme Ödev: Bir filmin- videonun 15 saniyesinden esinlenerek ışık ve gölge üzerinden zıtlık oluşturacak şekilde üç boyutlu bir tasarım yapınız Ders Notu
6) Doluluk- Boşluk- Gestalt Uygulama: Küpün Parçalanmasıyla yeni form üretilmesi Ödev: Görsel Algı Uygulaması Mekân Üretimi: Ekleme-Çıkarma ve Geometrik Formlar Bir formu doluluk ve boşluk üzerinden dönüştürerek bir örüntü oluşturunuz Ders Notu
6) Bielefeld B., Khouli S. E. (2007). “Design Ideas”. Birkhäuser: Basel.
7) Bielefeld B., Khouli S. E. (2007). “Design Ideas”. Birkhäuser: Basel.
7) Düzlemsel İlişkiler: Yatay Düzlem, Dikey Düzlem, L-Düzlem, U-Düzlem Mekan (Açık, Yarı Açık, Kapalı) modüler kurgu Uygulama: Düzlemlerle bir modül tasarımı Ödev: Bir metinden esinlenerek düzlemlerle 3 Boyutlu Örüntü Ders Notu
8) Ara Sinav – 7 hafta boyunca verilen tüm ödev ve uygulamalardan oluşan portfolyo teslimi Ödev: Maşrabiye araştırması ve örneklenmesi
9) Foster H. (2013). “Sanat Mimarlık Kompleksi, Küreselleşme Çağında Sanat, Mimarlık ve Tasarımın Birliği”. İletişim Yayıncılık, ISBN: 9750511738
9) Soyutlama ve Mekan: Geleneksel Maşrabiye Sanatının Yorumlanması ve Mekana evrilmesi Uygulama: Maşrabiye yorumlaması Ödev: Maşrabiye yorumlaması Ders Notu
10) Foster H. (2013). “Sanat Mimarlık Kompleksi, Küreselleşme Çağında Sanat, Mimarlık ve Tasarımın Birliği”. İletişim Yayıncılık, ISBN: 9750511738
10) Soyutlama ve Mekan: Geleneksel Maşrabiye Sanatının Yorumlanması ve Mekana evrilmesi Uygulama: Maşrabiye yorumlaması ve mekana evrilmesi Ders Notu
11) Soyutlama ve Mekan: Geleneksel Maşrabiye Sanatının Yorumlanması ve Mekana evrilmesi Uygulama: Maşrabiye yorumlaması ve mekana evrilmesi Ödev: Mekanın çizimle temsili Ders Notu
11) Foster H. (2013). “Sanat Mimarlık Kompleksi, Küreselleşme Çağında Sanat, Mimarlık ve Tasarımın Birliği”. İletişim Yayıncılık, ISBN: 9750511738
12) Foster H. (2013). “Sanat Mimarlık Kompleksi, Küreselleşme Çağında Sanat, Mimarlık ve Tasarımın Birliği”. İletişim Yayıncılık, ISBN: 9750511738
12) Ödev teslimi: Gelenekselden Moderne: Geleneksel Maşrabiye Sanatının Yorumlanması ve Mekana evrilmesi Final ödevi: Tasarım Elemanlarını Ve Ilkelerini Kullanarak Mekan Tasarımı: Biomimetik Tasarım (Doğadan Esinlenilerek Malzeme, Renk Ve Form Üretme) Uygulama: Doğadan Esinlenerek Mekan Üretimi Ders Notu
13) Foster H. (2013). “Sanat Mimarlık Kompleksi, Küreselleşme Çağında Sanat, Mimarlık ve Tasarımın Birliği”. İletişim Yayıncılık, ISBN: 9750511738
13) Tasarım Elemanlarını Ve Ilkelerini Kullanarak Mekan Tasarımı: Biomimetik Tasarım (Doğadan Esinlenilerek Malzeme, Renk Ve Form Üretme) Uygulama: Doğadan Esinlenerek Mekan Üretimi Ders Notu
14) Resmi Tatil Ders Notu
15) Tasarım Elemanlarını Ve Ilkelerini Kullanarak Mekan Tasarımı: Biomimetik (Doğadan Esinlenilerek Malzeme, Renk Ve Form Üretme) Uygulama: Doğadan Esinlenerek Mekan Üretimi Francis Ching, Mimarlık Biçim - Mekan - Düzen. Ali Seylan, Temel Tasarım. Hulusi Güngör, Temel Tasar.
16) FİNAL: Biomimetik tasarım teslimi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Francis Ching, Mimarlık Biçim - Mekan - Düzen.
Ali Seylan, Temel Tasarım.
Hulusi Güngör, Temel Tasar.
Diğer Kaynaklar: Francis Ching, Architecture Form - Space - Order.
Ali Seylan, Basic Design.
Hulusi Güngör, Basic Design.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

5

2

3

4

6

7

8

Program Kazanımları
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir.
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir.
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir.
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir.
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir.
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir.
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir.
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir.
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir.
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir.
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir.
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir.
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. 5
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. 5
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. 5
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. 3
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir. 5
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. 5
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. 5
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. 3
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. 2
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. 4
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir. 5
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. 3
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Uzman / Jüri Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ara Sınavlar 1 7 7
Final 1 7 7
Toplam İş Yükü 182