ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 44,52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1411421010
Ders İsmi: Quality Systems and Management
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 4
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Elif TARAKÇI
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere güncel kalite yönetimi girişimleri ve kalite standartları hakkında bilgi sağlamak, rekabetçi iş ortamında kalite yönetiminin etkisini anlamalarını sağlamak ve kaliteyi ürünlere/süreçlere entegre ederek müşteri memnuniyetini ve verimliliği artırma becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders, temel kalite kavramlarını, kalite felsefesinin gelişimini ve farklı kalite yönetim yaklaşımlarını kapsamaktadır. Kalite anlayışının değerlendirilmesi, süreç yönetimi ve kontrol mekanizmaları ele alınacaktır. Kalite yönetimi alanındaki önemli teoriler (Crosby’nin Sıfır Hata Teorisi, Deming’in Teorileri, Juran’ın Felsefesi, Ishikawa Balık Kılçığı Diyagramı) incelenecektir.
Ayrıca, kalite yönetim teknikleri olarak 6 Sigma, KAIZEN gibi yaklaşımlar detaylandırılacaktır. **ISO 9001 Standardı** ve standartlaştırma süreçleri, hizmet sektöründe kalitenin önemi ve EFQM Mükemmellik Modeli ele alınacaktır. Ders kapsamında kalite yönetim sistemlerine yönelik saha çalışmaları yapılacak, örnek vaka analizleri ve öğrenci sunumları gerçekleştirilecektir.
Dönem sonunda öğrenciler, kalite yönetim sistemlerini uygulamalı olarak analiz etme ve süreç iyileştirme konusunda beceri kazanacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kalite Yönetim Sistemleri ve temel kavramları hakkında bilgi sahibi olabilme.
2) Kalite yönetim sisteminin önemini değerlendirebilme.
3) Kalite kavramını, bileşenlerini ve tarihsel gelişimini açıklayabilme.
4) Süreç yönetim sistemini ve önemini açıklayabilme.
5) Kalite iyileştirmenin önemini ve gerekliliğini değerlendirebilme.
6) Problem tanımlama, analiz ve iyileştirme için kullanılan yaklaşım ve yöntemleri ayırt edebilme.
7) Kalite Standartlarını anlayabilme ve uygulayabilme.
8) BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri kapsamında mühendislik uygulamalarının toplum, sağlık ve güvenlik, ekonomi, sürdürülebilirlik ve çevre üzerindeki etkileri konusunda bilgi sahibi olmak ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkında olmak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel Kalite Kavramı Besterfield,D.H., Michna, C.B., Besterfield, G.H., Sacre, M.B. (2003). Total Quality Management, Prentice Hall, NJ. Total quality management : text with cases / John S. Oakland Toplam kalite yönetiminin dört aşaması / Charles N. Weaver; çev. Tuncay Birkan, Osman Akınbay Kalite liderliği : dorukları düşleyenlerin kitabı / Nurallah Genç, 2006
2) Kalite Felsefesi ve Türkiye’de Kalite Anlayışı Besterfield,D.H., Michna, C.B., Besterfield, G.H., Sacre, M.B. (2003). Total Quality Management, Prentice Hall, NJ. Total quality management : text with cases / John S. Oakland Toplam kalite yönetiminin dört aşaması / Charles N. Weaver; çev. Tuncay Birkan, Osman Akınbay Kalite liderliği : dorukları düşleyenlerin kitabı / Nurallah Genç, 2006
3) Süreç Yönetimi ve Kontrol Besterfield,D.H., Michna, C.B., Besterfield, G.H., Sacre, M.B. (2003). Total Quality Management, Prentice Hall, NJ. Total quality management : text with cases / John S. Oakland Toplam kalite yönetiminin dört aşaması / Charles N. Weaver; çev. Tuncay Birkan, Osman Akınbay Kalite liderliği : dorukları düşleyenlerin kitabı / Nurallah Genç, 2006
4) Kalite Felsefesinin Gelişimi (Crosby Sıfır Hata Teorisi) Besterfield,D.H., Michna, C.B., Besterfield, G.H., Sacre, M.B. (2003). Total Quality Management, Prentice Hall, NJ. Total quality management : text with cases / John S. Oakland Toplam kalite yönetiminin dört aşaması / Charles N. Weaver; çev. Tuncay Birkan, Osman Akınbay Kalite liderliği : dorukları düşleyenlerin kitabı / Nurallah Genç, 2006
5) Kalite Felsefesinin Gelişimi (Deming’in Teorileri – Juran’ın Felsefesi) Besterfield,D.H., Michna, C.B., Besterfield, G.H., Sacre, M.B. (2003). Total Quality Management, Prentice Hall, NJ. Total quality management : text with cases / John S. Oakland Toplam kalite yönetiminin dört aşaması / Charles N. Weaver; çev. Tuncay Birkan, Osman Akınbay Kalite liderliği : dorukları düşleyenlerin kitabı / Nurallah Genç, 2006
6) Kalite Felsefesinin Gelişimi (Ishikawa / Balık Kılçığı Diyagramı) Besterfield,D.H., Michna, C.B., Besterfield, G.H., Sacre, M.B. (2003). Total Quality Management, Prentice Hall, NJ. Total quality management : text with cases / John S. Oakland Toplam kalite yönetiminin dört aşaması / Charles N. Weaver; çev. Tuncay Birkan, Osman Akınbay Kalite liderliği : dorukları düşleyenlerin kitabı / Nurallah Genç, 2006
7) Kalite Yönetim Teknikleri (6 Sigma) Besterfield,D.H., Michna, C.B., Besterfield, G.H., Sacre, M.B. (2003). Total Quality Management, Prentice Hall, NJ. Total quality management : text with cases / John S. Oakland Toplam kalite yönetiminin dört aşaması / Charles N. Weaver; çev. Tuncay Birkan, Osman Akınbay Kalite liderliği : dorukları düşleyenlerin kitabı / Nurallah Genç, 2006
8) Ara Sınav Besterfield,D.H., Michna, C.B., Besterfield, G.H., Sacre, M.B. (2003). Total Quality Management, Prentice Hall, NJ. Total quality management : text with cases / John S. Oakland Toplam kalite yönetiminin dört aşaması / Charles N. Weaver; çev. Tuncay Birkan, Osman Akınbay Kalite liderliği : dorukları düşleyenlerin kitabı / Nurallah Genç, 2006
9) Kalite Yönetim Teknikleri (KAIZEN) Besterfield,D.H., Michna, C.B., Besterfield, G.H., Sacre, M.B. (2003). Total Quality Management, Prentice Hall, NJ. Total quality management : text with cases / John S. Oakland Toplam kalite yönetiminin dört aşaması / Charles N. Weaver; çev. Tuncay Birkan, Osman Akınbay Kalite liderliği : dorukları düşleyenlerin kitabı / Nurallah Genç, 2006
10) Standart ve Standardizasyon (ISO 9001) Besterfield,D.H., Michna, C.B., Besterfield, G.H., Sacre, M.B. (2003). Total Quality Management, Prentice Hall, NJ. Total quality management : text with cases / John S. Oakland Toplam kalite yönetiminin dört aşaması / Charles N. Weaver; çev. Tuncay Birkan, Osman Akınbay Kalite liderliği : dorukları düşleyenlerin kitabı / Nurallah Genç, 2006
11) Hizmet Sektöründe Kalitenin Önemi Besterfield,D.H., Michna, C.B., Besterfield, G.H., Sacre, M.B. (2003). Total Quality Management, Prentice Hall, NJ. Total quality management : text with cases / John S. Oakland Toplam kalite yönetiminin dört aşaması / Charles N. Weaver; çev. Tuncay Birkan, Osman Akınbay Kalite liderliği : dorukları düşleyenlerin kitabı / Nurallah Genç, 2006
12) EFQM Mükemmellik Modeli Besterfield,D.H., Michna, C.B., Besterfield, G.H., Sacre, M.B. (2003). Total Quality Management, Prentice Hall, NJ. Total quality management : text with cases / John S. Oakland Toplam kalite yönetiminin dört aşaması / Charles N. Weaver; çev. Tuncay Birkan, Osman Akınbay Kalite liderliği : dorukları düşleyenlerin kitabı / Nurallah Genç, 2006
13) Kalite Yönetim Sistemi Vaka Çalışması I Besterfield,D.H., Michna, C.B., Besterfield, G.H., Sacre, M.B. (2003). Total Quality Management, Prentice Hall, NJ. Total quality management : text with cases / John S. Oakland Toplam kalite yönetiminin dört aşaması / Charles N. Weaver; çev. Tuncay Birkan, Osman Akınbay Kalite liderliği : dorukları düşleyenlerin kitabı / Nurallah Genç, 2006
14) Kalite Yönetim Sistemi Vaka Çalışması II Besterfield,D.H., Michna, C.B., Besterfield, G.H., Sacre, M.B. (2003). Total Quality Management, Prentice Hall, NJ. Total quality management : text with cases / John S. Oakland Toplam kalite yönetiminin dört aşaması / Charles N. Weaver; çev. Tuncay Birkan, Osman Akınbay Kalite liderliği : dorukları düşleyenlerin kitabı / Nurallah Genç, 2006
15) Sunumlar Besterfield,D.H., Michna, C.B., Besterfield, G.H., Sacre, M.B. (2003). Total Quality Management, Prentice Hall, NJ. Total quality management : text with cases / John S. Oakland Toplam kalite yönetiminin dört aşaması / Charles N. Weaver; çev. Tuncay Birkan, Osman Akınbay Kalite liderliği : dorukları düşleyenlerin kitabı / Nurallah Genç, 2006
16) Dönem Sonu Sınavı Besterfield,D.H., Michna, C.B., Besterfield, G.H., Sacre, M.B. (2003). Total Quality Management, Prentice Hall, NJ. Total quality management : text with cases / John S. Oakland Toplam kalite yönetiminin dört aşaması / Charles N. Weaver; çev. Tuncay Birkan, Osman Akınbay Kalite liderliği : dorukları düşleyenlerin kitabı / Nurallah Genç, 2006

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Besterfield,D.H., Michna, C.B., Besterfield, G.H., Sacre, M.B. (2003). Total Quality Management, Prentice Hall, NJ.
Total quality management : text with cases / John S. Oakland
Toplam kalite yönetiminin dört aşaması / Charles N. Weaver; çev. Tuncay Birkan, Osman Akınbay
Kalite liderliği : dorukları düşleyenlerin kitabı / Nurallah Genç, 2006
Diğer Kaynaklar: - Besterfield,D.H., Michna, C.B., Besterfield, G.H., Sacre, M.B. (2003). Total Quality Management, Prentice Hall, NJ.
- Toplam kalite yönetiminin dört aşaması / Charles N. Weaver; çev. Tuncay Birkan, Osman Akınbay
- Total quality management : text with cases / John S. Oakland
- Kalite liderliği : dorukları düşleyenlerin kitabı / Nurallah Genç, 2006
- Lecture Notes

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Mühendislik Bilgisi: Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama konularında bilgi.
2) Mühendislik Bilgisi: Endüstri mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.
3) Mühendislik Bilgisi: Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
4) Problem Analizi: Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama,
5) Mühendislik Tasarımı: Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.
6) Mühendislik Tasarımı: Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları* gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.
7) Teknik ve Araçların Kullanımı: Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.
8) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması becerisi.
9) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
10) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney yapma becerisi.
11) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için veri toplama becerisi.
12) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
13) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.
14) Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları* kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.
15) Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16) Etik Davranış: Mühendislik meslek ilkelerine* uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.
17) Etik Davranış: Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.
18) Bireysel ve Takım Çalışması: Bireysel (yüz yüze, uzaktan veya karma) çalışabilme becerisi.
19) Bireysel ve Takım Çalışması: Disiplin içi takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.
20) Bireysel ve Takım Çalışması: Çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.
21) Sözlü ve Yazılı İletişim: Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
22) Proje Yönetimi: Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.
23) Proje Yönetimi: Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.
24) Yaşam Boyu Öğrenme: Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mühendislik Bilgisi: Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama konularında bilgi.
2) Mühendislik Bilgisi: Endüstri mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.
3) Mühendislik Bilgisi: Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
4) Problem Analizi: Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama,
5) Mühendislik Tasarımı: Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.
6) Mühendislik Tasarımı: Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları* gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.
7) Teknik ve Araçların Kullanımı: Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. 5
8) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması becerisi.
9) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
10) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney yapma becerisi.
11) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için veri toplama becerisi.
12) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
13) Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.
14) Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları* kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.
15) Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16) Etik Davranış: Mühendislik meslek ilkelerine* uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.
17) Etik Davranış: Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.
18) Bireysel ve Takım Çalışması: Bireysel (yüz yüze, uzaktan veya karma) çalışabilme becerisi.
19) Bireysel ve Takım Çalışması: Disiplin içi takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.
20) Bireysel ve Takım Çalışması: Çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.
21) Sözlü ve Yazılı İletişim: Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
22) Proje Yönetimi: Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.
23) Proje Yönetimi: Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.
24) Yaşam Boyu Öğrenme: Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Sunum 3 % 15
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 80
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 80

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Sunum / Seminer 3 6 18
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 150