FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1217002024
Ders İsmi: Engellilik ve Toplum
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencinin engellilik, özür ve yeti yitimi toplum içi katılım konuları hakkında bilgi sahibi olmasını amaçlar.
Dersin İçeriği: Bu ders; engellilik, özür, yeti yitimi ve katılımcılık, empati, kabullenme ve toplum içinde engeli olan ve olmayan kişilerin birlikteliği hakkındaki konuları içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Engellilikle ilgili temel kavramlar, modeller, teoriler ve yasalar hakkında bilgi sahibi olur, bu kavramları analiz eder.
2) Engelli bireylerin toplumla ilişkisini, toplumsal haklarını ve bu bireylerin yaşamını etkileyen farklı engellilik türlerini değerlendirir.
3) Uluslararası Fonksiyon Sınıflandırması (ICF) modelini öğrenerek engellilik değerlendirmelerinde kullanır ve bireylerin topluma entegrasyonu için stratejiler geliştirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Engelli bireylerin yaşam kalitesini artırmak amacıyla, toplumsal katılım ve istihdam olanakları üzerine çözüm odaklı stratejiler tasarlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Engellilikle ilgili toplumsal, etik ve yasal sorunlara yönelik farkındalık kazanır ve çözüm önerileri oluşturur.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Engellilik ve Toplum, dersin tanıtımı Ders Notları Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, U Cavlak (Editör), İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul, 2020. Her Yönüyle Engellilik, Ş Timur Taşhan, Nobel Tıp Kitabevi, 2018.
2) Engellilik ve Toplumla İlgili Tanımlar ve Yasalar Ders Notları Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, U Cavlak (Editör), İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul, 2020. Her Yönüyle Engellilik, Ş Timur Taşhan, Nobel Tıp Kitabevi, 2018.
3) Engelli Bireylerin Toplumsal Hakları Ders Notları Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, U Cavlak (Editör), İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul, 2020. Her Yönüyle Engellilik, Ş Timur Taşhan, Nobel Tıp Kitabevi, 2018.
4) Engellilik Nedenleri ve Türleri Ders Notları Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, U Cavlak (Editör), İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul, 2020. Her Yönüyle Engellilik, Ş Timur Taşhan, Nobel Tıp Kitabevi, 2018.
5) Engellilik Modelleri ve Teoriler Ders Notları Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, U Cavlak (Editör), İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul, 2020. Her Yönüyle Engellilik, Ş Timur Taşhan, Nobel Tıp Kitabevi, 2018.
6) Fiziksel Engellilik Ders Notları Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, U Cavlak (Editör), İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul, 2020. Her Yönüyle Engellilik, Ş Timur Taşhan, Nobel Tıp Kitabevi, 2018.
7) İşitme Engellilik Ders Notları Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, U Cavlak (Editör), İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul, 2020. Her Yönüyle Engellilik, Ş Timur Taşhan, Nobel Tıp Kitabevi, 2018.
8) Ara Sınav Ders Notları Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, U Cavlak (Editör), İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul, 2020. Her Yönüyle Engellilik, Ş Timur Taşhan, Nobel Tıp Kitabevi, 2018.
9) Zihinsel Engellilik Ders Notları Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, U Cavlak (Editör), İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul, 2020. Her Yönüyle Engellilik, Ş Timur Taşhan, Nobel Tıp Kitabevi, 2018.
10) Duyusal ve Ruhsal Engellilik Ders Notları Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, U Cavlak (Editör), İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul, 2020. Her Yönüyle Engellilik, Ş Timur Taşhan, Nobel Tıp Kitabevi, 2018.
11) Görme Engellilik Ders Notları Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, U Cavlak (Editör), İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul, 2020. Her Yönüyle Engellilik, Ş Timur Taşhan, Nobel Tıp Kitabevi, 2018.
12) Kronik Hastalıklar ve Engellilik Ders Notları Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, U Cavlak (Editör), İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul, 2020. Her Yönüyle Engellilik, Ş Timur Taşhan, Nobel Tıp Kitabevi, 2018.
13) Engellilik ve Özel Gereksinimli Çocuklar Ders Notları Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, U Cavlak (Editör), İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul, 2020. Her Yönüyle Engellilik, Ş Timur Taşhan, Nobel Tıp Kitabevi, 2018.
14) Uluslararası Fonksiyon Sınıflandırması (ICF) Ders Notları Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, U Cavlak (Editör), İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul, 2020. Her Yönüyle Engellilik, Ş Timur Taşhan, Nobel Tıp Kitabevi, 2018.
15) Final Sınavı Ders Notları Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, U Cavlak (Editör), İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul, 2020. Understanding of Disability Perspectives From Physiotherapy and Rehabilitation, Hipokrat Kitabevi
16) Genel Tartışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) WHO (2001) International classification of functioning, disability and health (ICF). World Health Organization, Geneva.
2)T.C. Türkiye İstatistik Kurumu, Özürlülerin sorun ve beklentileri araştırması, Ankara, 2010 (www.tuik.gov.tr).
3)Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, U Cavlak (Editör), İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul, 2020.
4) Her Yönüyle Engellilik, Ş Timur Taşhan, Nobel Tıp Kitabevi, 2018.
Diğer Kaynaklar: 1) WHO (2001) International classification of functioning, disability and health (ICF). World Health Organization, Geneva.
2)T.C. Türkiye İstatistik Kurumu, Özürlülerin sorun ve beklentileri araştırması, Ankara, 2010 (www.tuik.gov.tr).
3)Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, U Cavlak (Editör), İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul, 2020.
4) Her Yönüyle Engellilik, Ş Timur Taşhan, Nobel Tıp Kitabevi, 2018.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar.
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler.
3) Sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin ihtiyaçlarını sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisini kullanarak uygun ölçme ve değerlendirme yöntemleriyle tespit eder ve uygular.
4) Alana özgü değerlendirmelerle elde edilen verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik çerçevede planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar, sonlandırır ve raporlar.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle, teknoloji ve kanıta dayalı güncel yaklaşımları kullanarak toplumun ve bireyin sağlık ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik mesleki ve akademik çalışmalarda transdisipliner ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve mesleki hayatına yansıtır.
7) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında, dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve transdisipliner ekiple etkili iletişim stratejilerini kullanır ve en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar. 5
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler. 3
3) Sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin ihtiyaçlarını sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisini kullanarak uygun ölçme ve değerlendirme yöntemleriyle tespit eder ve uygular. 5
4) Alana özgü değerlendirmelerle elde edilen verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik çerçevede planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar, sonlandırır ve raporlar. 4
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle, teknoloji ve kanıta dayalı güncel yaklaşımları kullanarak toplumun ve bireyin sağlık ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik mesleki ve akademik çalışmalarda transdisipliner ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır. 3
6) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve mesleki hayatına yansıtır. 3
7) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında, dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve transdisipliner ekiple etkili iletişim stratejilerini kullanır ve en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 0
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 22 22
Final 1 28 28
Toplam İş Yükü 88