FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1200111013
Ders İsmi: Genel Fizyoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 0 4 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Aybüke ERSİN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Yaşar Gül BALTACI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Fizyoloji dersinin amacı öğrencilere vücut sistemleri ve bu sistemlerin hücresel ve sistemik düzeyde kontrolünün nasıl olduğuna yönelik bilgi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği: Hücre ve membran fizyolojisi, Kan fizyolojisi, Dolaşım sistemi fizyolojisi, Solunum sistemi fizyolojisi, Boşaltım sistemi fizyolojisi, Sindirim sistemi fizyolojisi, Kas sistemi fizyolojisi, Endokrin sistem fizyolojisi, Santral sinir sistemi fizyolojisi. .


Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Vücudun çalışma mekanizmasını öğrenir.
2) Organ ve sistemlerin bir bütün olarak denge içinde çalışmasını kavrar.
3) Sistemleri ve bu sistemler ile ilgili terminolojiyi öğrenir.
4) Organizmanın nasıl bir iç denge içerisinde çalıştığını kavrar.
5) Bir sağlık profesyoneli olarak temel uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fizyolojiye giriş, Homeostasis 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. ,Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019
2) Hücre ve yapısı 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. ,Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019
3) Hücre potansiyelleri 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. ,Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019
4) Nöromuskuler kavşak ve kas fizyolojisi 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. ,Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019
5) Kan fizyolojisi 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. ,Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019
6) Kalp ve dolaşım sistemi fizyolojisi 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. ,Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019
7) Solunum sistemi fizyolojisi 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. ,Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019
8) Ara sınav 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. ,Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019
9) Böbrek fizyolojisi 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. ,Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019
10) Sinir sistemi fizyolojisi 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. ,Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019
11) Duyu fizyolojisi 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. ,Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019
12) Endokrin sistem fizyolojisi 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. ,Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019
13) Sindirim sistemi fizyolojisi 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. ,Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019
14) Üreme sistemi fizyolojisi 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. ,Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019
15) Genel tekrar 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. ,Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019
16) Final 1. Türk Fizyolojik Bilimler Derneği, İnsan Fizyolojisi, 2020 2. Hall J.E. ,Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2021 3. Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano, Jane F. Reckelhoff, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi Sınava Hazırlık ve Tekrar, 2019

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Süzen, B., İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş, Bedray Yayıncılık, İstanbul, 2012
GUYTON&HALL TIBBİ FİZYOLOJİ
Diğer Kaynaklar: Süzen, B., İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş, Bedray Yayıncılık, İstanbul, 2012
GUYTON&HALL TIBBİ FİZYOLOJİ

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir.
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir.
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir.
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir.
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler.
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar.
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir.
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir.
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir.
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir.
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir.
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler.
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar.
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir.
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Rapor Yazma
Rol oynama
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 75
Ara Sınavlar 1 5
Final 1 5
Toplam İş Yükü 113