FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1217002020
Ders İsmi: Rehabilitasyon Teknolojileri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında değerlendirme, tedavi ve günlük yaşamı kolaylaştırma amacıyla kullanılan yardımcı teknolojilerin öğretilmesi, güncel rehabilitatif teknolojik gelişmelerin incelenmesi
Dersin İçeriği: Yardımcı teknolojik araçların fonksiyonel kullanımı, çevresel ve elektronik adaptasyonlar, tekerlekli sandalyeler, bilgisayar adaptasyonları, rehabilitasyon alanında kullanılan teknolojiler

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında değerlendirme ve tedavi amaçlı kullanılan yardımcı teknolojileri bilir.
2) Fizyoterapistlerin teknolojik yetkinlik gereksinimlerini bilir.
3) Bireyin ihtiyaçlarını değerlendirip, uygun yardımcı teknolojiyi seçebilir, planlayabilir ve tasarlayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yardımcı teknolojik araçların fonksiyonel kullanımının tanımlanması 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
2) Çevresel ve elektronik adaptasyonlar 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
3) Özelleşmiş tekerlekli sandalye kontrolleri 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
4) Bilgisayar adaptasyonları 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
5) İletişim ve Telesağlık Hizmetleri 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
6) Sanal gerçeklik ve Akıllı Teknolojiler 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
7) Fiziksel Engelliler ve Duyu Bütünlemede Teknoloji 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
8) Ara sınav 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
9) Ürün Uygulaması 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
10) Fizyoterapistlerin Teknolojik Yetkinlik Gereksinimleri 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
11) Geriatride Yardımcı Teknoloji 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
12) Adaptif Yardımcı Teknolojiler ve Ulaşım Teknolojileri 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
13) Kişiye Özel Yardımcı Teknolojiler 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
14) Sağlık Teknolojisinin Yönetmeliği, Kanunu ve Uygulaması 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
15) Genel Tekrar 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
16) Final sınavı 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019
Diğer Kaynaklar: 1. Suzanne Robitaille, The Illustrated Guide to Assistive Technology and Devices Tools and Gadgets for Living Independently, 2010 2. Bodil Ravneberg, Sylvia Söderström-Disability, Society and Assistive Technology, 2017 3. Ela Tarakçı, Rehabilitasyonda Teknoloji, 2019

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar.
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler.
3) Sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarını belirleyebilecek uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini tespit eder ve uygular.
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına özgü değerlendirmeler sonucunda elde ettiği verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar ve sonlandırır.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına dair bilgisiyle transdisipliner bir ekibin parçası olarak mesleki ve akademik çalışmaların planlanıp yürütülmesinde ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi sürecinde verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik ve yasal çerçeveyi benimser.
7) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve meslek hayatına dahil eder.
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi süreçlerinde biyopsikososyal bakış açısıyla dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve insan haklarına saygı göstererek etkili iletişim stratejilerini kullanır.
9) Ulusal ve uluslararası alanda kendini ve mesleğini etkin bir şekilde ifade edebilmek ve bilimsel gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.
10) Toplum ve birey sağlığının korunması ve geliştirilmesi için alana özgü bilimsel çalışmalar yapar, kanıta dayalı bilgileri klinik pratiğinde etkin bir şekilde kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar. 3
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler. 3
3) Sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarını belirleyebilecek uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini tespit eder ve uygular. 3
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına özgü değerlendirmeler sonucunda elde ettiği verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar ve sonlandırır.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına dair bilgisiyle transdisipliner bir ekibin parçası olarak mesleki ve akademik çalışmaların planlanıp yürütülmesinde ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi sürecinde verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik ve yasal çerçeveyi benimser.
7) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve meslek hayatına dahil eder.
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi süreçlerinde biyopsikososyal bakış açısıyla dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve insan haklarına saygı göstererek etkili iletişim stratejilerini kullanır. 3
9) Ulusal ve uluslararası alanda kendini ve mesleğini etkin bir şekilde ifade edebilmek ve bilimsel gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.
10) Toplum ve birey sağlığının korunması ve geliştirilmesi için alana özgü bilimsel çalışmalar yapar, kanıta dayalı bilgileri klinik pratiğinde etkin bir şekilde kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Ödev
Problem Çözme
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 25 25
Final 1 35 35
Toplam İş Yükü 116