FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1217002012
Ders İsmi: Onkolojik Rehabilitasyon
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Onkolojik hastalarda fizyoterapik değerlendirme yöntemleri, ağrı kontrolü, aktivite modifikasyonu, yaşam kalitesinin yükseltilmesi ve muskuloskeletal sistemin iyileştirilmesi adına yapılan fizik tedavi ve rehabilitasyon girişimlerini öğretmektir.
Dersin İçeriği: Neoplazma oluşumu, patofizyolojisi, kanser türleri ve sınıflandırılması, malign ve benign tanımı, onkolojik hastalarda temel fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirmeleri, kanser hastalarında görülen fiziksel, ruhsal, sosyal problemlerin yol açtığı fonksiyonel kayıpları önlemek, varsa azaltmak için yapılabilecek rehabilitasyon girişimlerinin öğrenilmesi, kanser hastalarında fiziksel aktivite, yaşam tarzı değişiklikleri, yaşam kalitesinin yükseltilmesi için modifikasyonlar, baş boyun, muskuloskeletal sistem, kardiyopulmoner sistem, sindirim sistemi kanserleri ve rehabilitasyonu, meme kanseri ve akciğer kanseri rehabilitasyonu, lösemi rehabilitasyonu, pediatrik dönem kanserlerinde rehabilitasyon yaklaşımları, kanser ağrısını azaltmak için yapılabilecek fizyoterapi ve rehabilitasyon girişimlerinin öğrenilmesidir.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Kanserin tanımı, oluşum mekanizması, nedenleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir.
2) Kanser ağrısını azaltmaya yönelik fizik tedavi ve rehabilitasyon girişimlerini uygulayabilir.
3) Kanser hastalarında temel değerlendirme prensiplerini bilir.
4) Kanser hastalarında görülen muskuloskeletal, kardiyopulmoner vb. sekonder patolojilerin gelişmesini önler, bu patolojiler varlığında rehabilitasyon programını bizzat uygular.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Neoplazma tanımı, etyolojisi ve patofizyolojisi "Michael D. Stubblefield, MD. Cancer Rehabilitation: Principles and Practice, 2018. Joanne Lester, ‎Patricia E. Schmitt. Cancer Rehabilitation and Survivorship. 2011"
2) Malign ve benign tümörler "Michael D. Stubblefield, MD. Cancer Rehabilitation: Principles and Practice, 2018. Joanne Lester, ‎Patricia E. Schmitt. Cancer Rehabilitation and Survivorship. 2011"
3) Onkolojik Rehabilitasyona giriş "Michael D. Stubblefield, MD. Cancer Rehabilitation: Principles and Practice, 2018. Joanne Lester, ‎Patricia E. Schmitt. Cancer Rehabilitation and Survivorship. 2011"
4) Onkolojik rehabilitasyonda temel değerlendirme yöntemleri "Michael D. Stubblefield, MD. Cancer Rehabilitation: Principles and Practice, 2018. Joanne Lester, ‎Patricia E. Schmitt. Cancer Rehabilitation and Survivorship. 2011"
5) Kanser hastalarında görülen fiziksel ve ruhsal problemler "Michael D. Stubblefield, MD. Cancer Rehabilitation: Principles and Practice, 2018. Joanne Lester, ‎Patricia E. Schmitt. Cancer Rehabilitation and Survivorship. 2011"
6) Kanserde ağrı ve fizyoterapi yaklaşımları "Michael D. Stubblefield, MD. Cancer Rehabilitation: Principles and Practice, 2018. Joanne Lester, ‎Patricia E. Schmitt. Cancer Rehabilitation and Survivorship. 2011"
7) Kanserli hastalarda yaşam kalitesi "Michael D. Stubblefield, MD. Cancer Rehabilitation: Principles and Practice, 2018. Joanne Lester, ‎Patricia E. Schmitt. Cancer Rehabilitation and Survivorship. 2011"
8) Ara Sınav Ders Notları
9) Baş, boyun kanseri ve rehabilitasyonu "Michael D. Stubblefield, MD. Cancer Rehabilitation: Principles and Practice, 2018. Joanne Lester, ‎Patricia E. Schmitt. Cancer Rehabilitation and Survivorship. 2011"
10) Muskuloskeletal sistem kanserleri ve rehabilitasyonu "Michael D. Stubblefield, MD. Cancer Rehabilitation: Principles and Practice, 2018. Joanne Lester, ‎Patricia E. Schmitt. Cancer Rehabilitation and Survivorship. 2011"
11) Lösemi ve Kemik iliği transferinde rehabilitasyon "Michael D. Stubblefield, MD. Cancer Rehabilitation: Principles and Practice, 2018. Joanne Lester, ‎Patricia E. Schmitt. Cancer Rehabilitation and Survivorship. 2011"
12) Pediatrik dönem kanserleri ve rehabilitasyonu "Michael D. Stubblefield, MD. Cancer Rehabilitation: Principles and Practice, 2018. Joanne Lester, ‎Patricia E. Schmitt. Cancer Rehabilitation and Survivorship. 2011"
13) Akciğer kanseri ve rehabilitasyonu "Michael D. Stubblefield, MD. Cancer Rehabilitation: Principles and Practice, 2018. Joanne Lester, ‎Patricia E. Schmitt. Cancer Rehabilitation and Survivorship. 2011"
14) Meme Kanseri ve rehabilitasyonu "Michael D. Stubblefield, MD. Cancer Rehabilitation: Principles and Practice, 2018. Joanne Lester, ‎Patricia E. Schmitt. Cancer Rehabilitation and Survivorship. 2011"
15) Sindirim sistemi kanserleri ve rehabilitasyonu "Michael D. Stubblefield, MD. Cancer Rehabilitation: Principles and Practice, 2018. Joanne Lester, ‎Patricia E. Schmitt. Cancer Rehabilitation and Survivorship. 2011"
16) Final Sınavı Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Michael D. Stubblefield, MD. Cancer Rehabilitation: Principles and Practice, 2018.
Joanne Lester, ‎Patricia E. Schmitt. Cancer Rehabilitation and Survivorship. 2011"


Diğer Kaynaklar: "Michael D. Stubblefield, MD. Cancer Rehabilitation: Principles and Practice, 2018.
Joanne Lester, ‎Patricia E. Schmitt. Cancer Rehabilitation and Survivorship. 2011"


Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir.
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir.
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir.
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir.
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler.
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar.
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir.
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir. 5
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir. 4
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir. 5
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir. 4
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler. 4
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar. 4
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir. 4
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 84
Ara Sınavlar 1 24
Final 1 29
Toplam İş Yükü 165