FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1217002011
Ders İsmi: Yanık Rehabilitasyonu
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yanık oluşumunun patofizyolojisinin kavranması, yanık durumlarında acının hafifletilmesi ve iyileşmenin hızlandırılması için gerekli fizik tedavi ve rehabilitasyon yöntemlerinin öğrenilmesidir.
Dersin İçeriği: Deri anatomi ve fizyolojisi, yanık oluşum mekanizması, yanıkların sistemik ve lokal etkileri, yara bakımı, yanık çeşitleri, yanıkların derecelerine ve şiddetine göre sınıflandırılması, üst, alt ekstremite ve gövde yanıklarında kullanılan fizik tedavi ve rehabilitasyon stratejileri, yanık sonrası ekstremitelerde fonksiyon kazanımları, alt ekstremite yanıkları sonrası yürüme eğitimi.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Deri anatomi ve fizyolojisini bilir.
2) Yanık oluşum ve iyileşme mekanizmasını açıklayabilir.
3) Yanıkları şiddeti ve derinliğine göre sınıflandırabilir.
4) Yanık iyileşmesi ve rehabilitasyonunda kullanılan fizyoterapi ve rehabilitasyon girişimlerini bilir ve uygular.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Deri Anatomisi ve Fizyolojisi "Özkal, Ö., Alt Ekstremite Yanık Yaralanması Olan Bireylerde Akut Dönemde Uygulanan Farklı Yürüme Eğitimlerinin Fiziksel Fonksiyonlara Etkisinin İncelenmesi, 2018. Atilla Arıncı, Yanıklar ve Tedavileri, 2021."
2) Yanık Yaralanması "Özkal, Ö., Alt Ekstremite Yanık Yaralanması Olan Bireylerde Akut Dönemde Uygulanan Farklı Yürüme Eğitimlerinin Fiziksel Fonksiyonlara Etkisinin İncelenmesi, 2018. Atilla Arıncı, Yanıklar ve Tedavileri, 2021."
3) Yanığın Patofizyolojisi "Özkal, Ö., Alt Ekstremite Yanık Yaralanması Olan Bireylerde Akut Dönemde Uygulanan Farklı Yürüme Eğitimlerinin Fiziksel Fonksiyonlara Etkisinin İncelenmesi, 2018. Atilla Arıncı, Yanıklar ve Tedavileri, 2021."
4) Yanığın lokal ve sistemik etkileri "Özkal, Ö., Alt Ekstremite Yanık Yaralanması Olan Bireylerde Akut Dönemde Uygulanan Farklı Yürüme Eğitimlerinin Fiziksel Fonksiyonlara Etkisinin İncelenmesi, 2018. Atilla Arıncı, Yanıklar ve Tedavileri, 2021."
5) Yanık çeşitleri ve oluşum mekanizmaları "Özkal, Ö., Alt Ekstremite Yanık Yaralanması Olan Bireylerde Akut Dönemde Uygulanan Farklı Yürüme Eğitimlerinin Fiziksel Fonksiyonlara Etkisinin İncelenmesi, 2018. Atilla Arıncı, Yanıklar ve Tedavileri, 2021."
6) Yanık derinliğinin sınıflandırılması "Özkal, Ö., Alt Ekstremite Yanık Yaralanması Olan Bireylerde Akut Dönemde Uygulanan Farklı Yürüme Eğitimlerinin Fiziksel Fonksiyonlara Etkisinin İncelenmesi, 2018. Atilla Arıncı, Yanıklar ve Tedavileri, 2021."
7) Yanık şiddetinin sınıflandırılması "Özkal, Ö., Alt Ekstremite Yanık Yaralanması Olan Bireylerde Akut Dönemde Uygulanan Farklı Yürüme Eğitimlerinin Fiziksel Fonksiyonlara Etkisinin İncelenmesi, 2018. Atilla Arıncı, Yanıklar ve Tedavileri, 2021."
8) Ara Sınav Ders Notları
9) Yara iyileşme evreleri "Özkal, Ö., Alt Ekstremite Yanık Yaralanması Olan Bireylerde Akut Dönemde Uygulanan Farklı Yürüme Eğitimlerinin Fiziksel Fonksiyonlara Etkisinin İncelenmesi, 2018. Atilla Arıncı, Yanıklar ve Tedavileri, 2021."
10) Yanıklarda kullanılan fizik tedavi modaliteleri "Özkal, Ö., Alt Ekstremite Yanık Yaralanması Olan Bireylerde Akut Dönemde Uygulanan Farklı Yürüme Eğitimlerinin Fiziksel Fonksiyonlara Etkisinin İncelenmesi, 2018. Atilla Arıncı, Yanıklar ve Tedavileri, 2021."
11) Üst ekstremite yanıklarında fizik tedavi ve rehabilitasyon "Özkal, Ö., Alt Ekstremite Yanık Yaralanması Olan Bireylerde Akut Dönemde Uygulanan Farklı Yürüme Eğitimlerinin Fiziksel Fonksiyonlara Etkisinin İncelenmesi, 2018. Atilla Arıncı, Yanıklar ve Tedavileri, 2021."
12) Üst ekstremite yanıklarında fizik tedavi ve rehabilitasyon "Özkal, Ö., Alt Ekstremite Yanık Yaralanması Olan Bireylerde Akut Dönemde Uygulanan Farklı Yürüme Eğitimlerinin Fiziksel Fonksiyonlara Etkisinin İncelenmesi, 2018. Atilla Arıncı, Yanıklar ve Tedavileri, 2021."
13) Alt ekstremite yanıklarında fizik tedavi ve rehabilitasyon "Özkal, Ö., Alt Ekstremite Yanık Yaralanması Olan Bireylerde Akut Dönemde Uygulanan Farklı Yürüme Eğitimlerinin Fiziksel Fonksiyonlara Etkisinin İncelenmesi, 2018. Atilla Arıncı, Yanıklar ve Tedavileri, 2021."
14) Alt ekstremite yanıkları sonrası yürüme eğitimi "Özkal, Ö., Alt Ekstremite Yanık Yaralanması Olan Bireylerde Akut Dönemde Uygulanan Farklı Yürüme Eğitimlerinin Fiziksel Fonksiyonlara Etkisinin İncelenmesi, 2018. Atilla Arıncı, Yanıklar ve Tedavileri, 2021."
15) Literatür Taraması "Özkal, Ö., Alt Ekstremite Yanık Yaralanması Olan Bireylerde Akut Dönemde Uygulanan Farklı Yürüme Eğitimlerinin Fiziksel Fonksiyonlara Etkisinin İncelenmesi, 2018. Atilla Arıncı, Yanıklar ve Tedavileri, 2021."
16) Final Sınavı Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Özkal, Ö., Alt Ekstremite Yanık Yaralanması Olan Bireylerde Akut Dönemde Uygulanan Farklı Yürüme Eğitimlerinin Fiziksel Fonksiyonlara Etkisinin İncelenmesi, 2018.
Atilla Arıncı, Yanıklar ve Tedavileri, 2021."


Diğer Kaynaklar: "Özkal, Ö., Alt Ekstremite Yanık Yaralanması Olan Bireylerde Akut Dönemde Uygulanan Farklı Yürüme Eğitimlerinin Fiziksel Fonksiyonlara Etkisinin İncelenmesi, 2018.
Atilla Arıncı, Yanıklar ve Tedavileri, 2021."


Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir.
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir.
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir.
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir.
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler.
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar.
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir.
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir. 5
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir. 5
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir. 5
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir. 4
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler. 4
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar. 5
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir. 4
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 84
Ara Sınavlar 1 24
Final 1 29
Toplam İş Yükü 165