FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1217002001
Ders İsmi: Beslenme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Betül KOÇAK
Dr.Öğr.Üyesi Ayşe Betül DEMİRBAŞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dengeli beslenmenin önemi , beslenmenin sağlıkla ilişkisi, temel beslenme bilgisi ve hastalıklarda beslenme bilgisinin fizyoterapi ve rehabilitasyonla entegre edilmesi
Dersin İçeriği: Beslenmeye giriş, sağlıklı beslenmenin önemi,beslenmenin temel ilkeleri, Besin grupları ve değerleri, sporcuların beslenmesi gibi konuları içerir.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlıklı beslenme kavramını açıklar ve besin gruplarını sayar.
2) Karbonhidrat, protein ve yağın özelliklerini, sindirimlerini, metabolizmalarını açıklar.
3) Vitaminleri ve minerallerin özelliklerini açıklar, eksikliğinde görülen sağlık sorunlarını sayar.
4) Farklı yaş gruplarında ve özel durumlarda beslenmenin özelliklerini kavrar.
5) Spor beslenmesinde besin ögeleri ile ilgili sağlıklı beslenme önerilerini kavrar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Beslenmeye Giriş 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
2) Sağlıklı Beslenmenin Tanımı ve Besin Grupları 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
3) Karbonhidratlar 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
4) Proteinler 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
5) Yağlar 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
6) Vitaminler I (Yağda Eriyen Vitaminler) 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
7) Vitaminler II (Suda Eriyen Vitaminler) 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
8) Ara Sınav Ders Notları
9) Mineraller ve Su 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
10) Özel Durumlarda Beslenme 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
11) Hastalıklarda Beslenme 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
12) Sporcu Beslenmesine Giriş 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
13) Sporcularda Karbonhidrat, Protein ve Yağ 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
14) Sporcularda Vitamin, Mineraller ve Su 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
15) Sporcularda Ergojenik Destekler 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
16) Final Sınavı Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "1) Coulston, A. M., Boushey, C. J., & Ferruzzi, M. (2013). Nutrition in the Prevention and Treatment of Disease. Academic Press.

2) Güneş, Z. (2015). Spor ve beslenme: Antrenör ve sporcu el kitabı. Nobel Yayınları.

3) McArdle, W. D., Katch, F. I., & Katch, V. L. (2013). Sports and Exercise Nutrition. Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins.

"


Diğer Kaynaklar: "1) Coulston, A. M., Boushey, C. J., & Ferruzzi, M. (2013). Nutrition in the Prevention and Treatment of Disease. Academic Press.

2) Güneş, Z. (2015). Spor ve beslenme: Antrenör ve sporcu el kitabı. Nobel Yayınları.

3) McArdle, W. D., Katch, F. I., & Katch, V. L. (2013). Sports and Exercise Nutrition. Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins.

"


Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir.
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir.
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir.
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir.
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler.
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar.
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir.
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir. 4
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir. 4
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir. 5
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir. 4
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler. 3
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar. 4
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir. 5
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 84
Ara Sınavlar 1 24
Final 1 29
Toplam İş Yükü 165