FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1217321004
Ders İsmi: Nörofizyolojik Yaklaşımlar II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 4 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Nörolojik Rehabilitasyon kapsamında Bobath Johnstone ve Brunnstrom yaklaşımlarını öğrenmek ve uygulama becerisi kazanmak.
Dersin İçeriği: Bobath, Johnstone ve Brunnstrom Yaklaşımlarının temel prensipleri, gövde, üst ve alt ekstremite egzersizleri, egzersizlerin nörofizyolojik temelleri, yürümenin fasilitasyonunda nörofizyolojik yaklaşımlar, kısıtlayıcı zorunlu hareket tedavisi, ayna terapisi.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Nörofizyolojik Yaklaşımlardan Bobath, Johnstone ve Brunnstrom Yöntemlerini bilir.
2) Hastaları Brunstrom evrelerine göre değerlendirme becerisine sahiptir.
3) Değerlendirilen hastalara gereksinimlerine uygun olarak Bobath, Johnstone ve/veya Brunnstrom yaklaşımlarını uygulayabilir.
4) Bobath, Johnstone ve Brunnstrom Yöntemlerinin, Ayna Tedavisi ve Kısıtlayıcı Zorunlu Hareket Tedavisinin Nörofizyolojik temellerini açıklayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Serebrovasküler olayın tanımı, patogenezi ve klinik özellikleri 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
2) Hemipleji rehabilitasyonunda genel prensipler ve kullanılan nörofizyolojik yaklaşımlar 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
3) Hemipleji rehabilitasyonunda Brunnstrom yöntemine giriş ve temel prensipler 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
4) Brunnstrom Yöntemine Göre Değerlendirme 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
5) Brunstrom yöntemine göre tedavi I 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
6) Brunstrom yöntemine göre tedavi II 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
7) Brunstrom yöntemine göre tedavi III 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
8) Ara Sınav 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
9) Hemipleji rehabilitasyonunda Bobath yaklaşımına giriş ve temel prensipler 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
10) Bobath yaklaşımına göre değerlendirme 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
11) Bobath yaklaşımına göre tedavi I 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
12) Bobath yaklaşımına göre tedavi II 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
13) Hemipleji rehabilitasyonunda Margaret Johnstone yöntemine giriş ve değerlendirme 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
14) Margaret Johnstone yöntemine göre tedavi I 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
15) Margaret Johnstone yöntemine göre tedavi II 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi
16) Final Sınavı 1. Ue Raıne, Lınzı Meadows, Mary Lynch-Ellerıngton. Bobath Kavramı Nörolojik Rehabilitasyonda Teori Ve Klinik Uygulama. Pelikan Yayıncılık 2012 2. A.Saadet Otman, Ayşe Karaduman, Ayşe Livanelioğlu. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları:25 Ankara 2001. 3. Bobath Kavramı- Pelikan Kitabevi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Neurological Disabilities (Susan E. Bennet, James L. Karnes)
Restoration of motor function in the stroke patient:Margaret Johnstone
Adult Hemiplegia:Berta Bobath.
Diğer Kaynaklar: Neurological Disabilities (Susan E. Bennet, James L. Karnes)
Restoration of motor function in the stroke patient:Margaret Johnstone
Adult Hemiplegia:Berta Bobath.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir.
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir.
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir.
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir.
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler.
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar.
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir.
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir. 5
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir. 5
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir. 4
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir. 4
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler. 3
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar. 5
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir. 4
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Uygulama 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ara Sınavlar 1 8 8
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 102