FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1217311007
Ders İsmi: Pulmoner Rehabilitasyon
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Meltem KAYA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Pulmoner hastalıklarda değerlendirme ve tedavi prensiplerini öğrenmek, rehabilitasyon becerisi kazanmak.
Dersin İçeriği: Pulmoner Rehabilitasyona giriş, pulmoner hastalıklarda değerlendirme prensipleri; palpasyon, oskültasyon, perküsyon, kan gazları, obstürtif ve restriktif akciğer hastalıklarında fizyoterapi ve rehabilitasyon, toraks cerrahisi sonrası rehabilitasyon, solunum egzersizleri, havayolu boşaltma ve temizleme teknikleri.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Pulmoner hastalıklarda fizyoterapi değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygulayabilir.
2) Solunum egzersizleri ve havayolu temizleme tekniklerini uygulayabilir.
3) Obstrüktif ve Restriktif akciğer hastalıklarında fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarını bilir.
4) Toraks cerrahisi sonrası rehabilitasyon uygulamaları yapabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Pulmoner Rehabilitasyona giriş 1- Cardiopulmonary Physical Therapy, Irwin S,Tecklin JS 2- Cherniak NS. Rehabilitation of The Patient with Respiratory Disease. McGraw-Hill, NewYork,1999. 3- Pulmoner Rehabilitasyon, Hülya Harutoğlu, 2019, Hipokrat Kitabevi, Ankara.
2) Solunum Sistemi Anatomisi 1- Cardiopulmonary Physical Therapy, Irwin S,Tecklin JS 2- Cherniak NS. Rehabilitation of The Patient with Respiratory Disease. McGraw-Hill, NewYork,1999. 3- Pulmoner Rehabilitasyon, Hülya Harutoğlu, 2019, Hipokrat Kitabevi, Ankara.
3) Solunum Sistemi Fizyolojisi 1- Cardiopulmonary Physical Therapy, Irwin S,Tecklin JS 2- Cherniak NS. Rehabilitation of The Patient with Respiratory Disease. McGraw-Hill, NewYork,1999. 3- Pulmoner Rehabilitasyon, Hülya Harutoğlu, 2019, Hipokrat Kitabevi, Ankara.
4) Pulmoner Rehabilitasyonda değerlendirme yöntemleri 1- Cardiopulmonary Physical Therapy, Irwin S,Tecklin JS 2- Cherniak NS. Rehabilitation of The Patient with Respiratory Disease. McGraw-Hill, NewYork,1999. 3- Pulmoner Rehabilitasyon, Hülya Harutoğlu, 2019, Hipokrat Kitabevi, Ankara.
5) Pulmoner Rehabilitasyonda değerlendirme yöntemleri 1- Cardiopulmonary Physical Therapy, Irwin S,Tecklin JS 2- Cherniak NS. Rehabilitation of The Patient with Respiratory Disease. McGraw-Hill, NewYork,1999. 3- Pulmoner Rehabilitasyon, Hülya Harutoğlu, 2019, Hipokrat Kitabevi, Ankara.
6) Kardiyopulmoner Egzersiz Testleri 1- Cardiopulmonary Physical Therapy, Irwin S,Tecklin JS 2- Cherniak NS. Rehabilitation of The Patient with Respiratory Disease. McGraw-Hill, NewYork,1999. 3- Pulmoner Rehabilitasyon, Hülya Harutoğlu, 2019, Hipokrat Kitabevi, Ankara.
7) Solunum Fonksiyon Testleri 1- Cardiopulmonary Physical Therapy, Irwin S,Tecklin JS 2- Cherniak NS. Rehabilitation of The Patient with Respiratory Disease. McGraw-Hill, NewYork,1999. 3- Pulmoner Rehabilitasyon, Hülya Harutoğlu, 2019, Hipokrat Kitabevi, Ankara.
8) Ara Sınav 1- Cardiopulmonary Physical Therapy, Irwin S,Tecklin JS 2- Cherniak NS. Rehabilitation of The Patient with Respiratory Disease. McGraw-Hill, NewYork,1999. 3- Pulmoner Rehabilitasyon, Hülya Harutoğlu, 2019, Hipokrat Kitabevi, Ankara.
9) Obstrüktif Akciğer Hastalıkları 1- Cardiopulmonary Physical Therapy, Irwin S,Tecklin JS 2- Cherniak NS. Rehabilitation of The Patient with Respiratory Disease. McGraw-Hill, NewYork,1999. 3- Pulmoner Rehabilitasyon, Hülya Harutoğlu, 2019, Hipokrat Kitabevi, Ankara.
10) Restriktif Akciğer Hastalıkları 1- Cardiopulmonary Physical Therapy, Irwin S,Tecklin JS 2- Cherniak NS. Rehabilitation of The Patient with Respiratory Disease. McGraw-Hill, NewYork,1999. 3- Pulmoner Rehabilitasyon, Hülya Harutoğlu, 2019, Hipokrat Kitabevi, Ankara.
11) Plevra Hastalıkları 1- Cardiopulmonary Physical Therapy, Irwin S,Tecklin JS 2- Cherniak NS. Rehabilitation of The Patient with Respiratory Disease. McGraw-Hill, NewYork,1999. 3- Pulmoner Rehabilitasyon, Hülya Harutoğlu, 2019, Hipokrat Kitabevi, Ankara.
12) Havayolu Temizleme Teknikleri 1- Cardiopulmonary Physical Therapy, Irwin S,Tecklin JS 2- Cherniak NS. Rehabilitation of The Patient with Respiratory Disease. McGraw-Hill, NewYork,1999. 3- Pulmoner Rehabilitasyon, Hülya Harutoğlu, 2019, Hipokrat Kitabevi, Ankara.
13) Solunum Egzersizleri 1- Cardiopulmonary Physical Therapy, Irwin S,Tecklin JS 2- Cherniak NS. Rehabilitation of The Patient with Respiratory Disease. McGraw-Hill, NewYork,1999. 3- Pulmoner Rehabilitasyon, Hülya Harutoğlu, 2019, Hipokrat Kitabevi, Ankara.
14) Meslek Hastalıkları 1- Cardiopulmonary Physical Therapy, Irwin S,Tecklin JS 2- Cherniak NS. Rehabilitation of The Patient with Respiratory Disease. McGraw-Hill, NewYork,1999. 3- Pulmoner Rehabilitasyon, Hülya Harutoğlu, 2019, Hipokrat Kitabevi, Ankara.
15) Göğüs Cerrahisinde Fizyoterapi ve Rehabilitasyon 1- Cardiopulmonary Physical Therapy, Irwin S,Tecklin JS 2- Cherniak NS. Rehabilitation of The Patient with Respiratory Disease. McGraw-Hill, NewYork,1999. 3- Pulmoner Rehabilitasyon, Hülya Harutoğlu, 2019, Hipokrat Kitabevi, Ankara.
16) Final Sınavı 1- Cardiopulmonary Physical Therapy, Irwin S,Tecklin JS 2- Cherniak NS. Rehabilitation of The Patient with Respiratory Disease. McGraw-Hill, NewYork,1999. 3- Pulmoner Rehabilitasyon, Hülya Harutoğlu, 2019, Hipokrat Kitabevi, Ankara.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cardiopulmonary Physical Therapy, Irwin S,Tecklin JS
Cherniak NS. Rehabilitation of The Patient with Respiratory Disease. McGraw-Hill,
NewYork,1999.
Diğer Kaynaklar: Cardiopulmonary Physical Therapy, Irwin S,Tecklin JS
Cherniak NS. Rehabilitation of The Patient with Respiratory Disease. McGraw-Hill,
NewYork,1999.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir.
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir.
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir.
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir.
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler.
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar.
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir.
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir. 5
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir. 5
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir. 5
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir. 5
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler. 5
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar. 5
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir. 4
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Laboratuvar

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 14
Uygulama 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 8
Final 1 12
Toplam İş Yükü 90