FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1217221014
Ders İsmi: Egzersiz Fizyolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Yaşar Gül BALTACI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Egzersiz sırasında vücutta meydana gelen fizyolojik değişiklikleri tanımlayabilmek, farklı egzersiz türlerindeki fizyolojik yanıtları ayırt edebilmek, egzersiz performansını değerlendirebilmektir.
Dersin İçeriği: Egzersiz fizyolojisine giriş, kas kasılma mekanizması ve kas fizyolojisi, kardiyovasküler, solunum, endokrin, ve diğer sistemlerde egzersizin etkileri, egzersiz sırasında bu sistemlerin oluşturduğu fizyolojik yanıtlar, farklı yaş gruplarına yönelik egzersizlerin fizyolojik yanıtları, hipertansif ve diyabetik bireylerde egzersiz, hamile ve kadınlarda egzersiz, kardiyovasküler egzersiz ve efor testleri.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Egzersizin solunum, ve kardiyovasküler ve endokrin ve kas iskelet sistemlerinde oluşturacağı etkileri ve yanıtları bilir.
2) Farklı yaş gruplarında egzersizin fizyolojik etkilerini açıklayabilir.
3) Kardiyovasküler Performans ve Egzersiz testlerini bilir ve uygulayabilir.
4) Egzersizin beslenme ile ilişkisini açıklayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hareket, Fiziksel Aktivite, Egzersiz ve Egzersiz Sınıflandırmaları, Egzersiz ve Homeostazis 1- İleri Egzersiz Fizyolojisi: Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Gül Baltacı, 2018, Hipokrat Kitabevi 2- Klinik Egzersiz Fizyolojisi, Nevin Ergun, 2018, İstanbul Tıp Kitabevleri
2) Hareket, Fiziksel Aktivite, Egzersiz ve Egzersiz Sınıflandırmaları, Egzersiz ve Homeostazis
3) Biyoenerjetik ve Egzersiz Metabolizması 1- İleri Egzersiz Fizyolojisi: Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Gül Baltacı, 2018, Hipokrat Kitabevi 2- Klinik Egzersiz Fizyolojisi, Nevin Ergun, 2018, İstanbul Tıp Kitabevleri
4) Egzersiz ve İskelet Kası 1- İleri Egzersiz Fizyolojisi: Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Gül Baltacı, 2018, Hipokrat Kitabevi 2- Klinik Egzersiz Fizyolojisi, Nevin Ergun, 2018, İstanbul Tıp Kitabevleri
5) Egzersiz ve Dolaşım Sistemi 1- İleri Egzersiz Fizyolojisi: Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Gül Baltacı, 2018, Hipokrat Kitabevi 2- Klinik Egzersiz Fizyolojisi, Nevin Ergun, 2018, İstanbul Tıp Kitabevleri
6) Egzersiz ve Dolaşım Sistemi 1- İleri Egzersiz Fizyolojisi: Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Gül Baltacı, 2018, Hipokrat Kitabevi 2- Klinik Egzersiz Fizyolojisi, Nevin Ergun, 2018, İstanbul Tıp Kitabevleri
7) Ara Sınav Öncesi Genel Tekrar 1- İleri Egzersiz Fizyolojisi: Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Gül Baltacı, 2018, Hipokrat Kitabevi 2- Klinik Egzersiz Fizyolojisi, Nevin Ergun, 2018, İstanbul Tıp Kitabevleri
8) Ara Sınav 1- İleri Egzersiz Fizyolojisi: Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Gül Baltacı, 2018, Hipokrat Kitabevi 2- Klinik Egzersiz Fizyolojisi, Nevin Ergun, 2018, İstanbul Tıp Kitabevleri
9) Egzersiz ve Solunum Sistemi I 1- İleri Egzersiz Fizyolojisi: Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Gül Baltacı, 2018, Hipokrat Kitabevi 2- Klinik Egzersiz Fizyolojisi, Nevin Ergun, 2018, İstanbul Tıp Kitabevleri
10) Egzersiz ve Solunum Sistemi II 1- İleri Egzersiz Fizyolojisi: Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Gül Baltacı, 2018, Hipokrat Kitabevi 2- Klinik Egzersiz Fizyolojisi, Nevin Ergun, 2018, İstanbul Tıp Kitabevleri
11) Egzersiz ve Endokrin Sistem 1- İleri Egzersiz Fizyolojisi: Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Gül Baltacı, 2018, Hipokrat Kitabevi 2- Klinik Egzersiz Fizyolojisi, Nevin Ergun, 2018, İstanbul Tıp Kitabevleri
12) Egzersiz ve Bağışıklık Sistemi 1- İleri Egzersiz Fizyolojisi: Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Gül Baltacı, 2018, Hipokrat Kitabevi 2- Klinik Egzersiz Fizyolojisi, Nevin Ergun, 2018, İstanbul Tıp Kitabevleri
13) Egzersiz Programlarının Hazırlanmasında Dikkat Edilmesi Gereken Durumlar 1- İleri Egzersiz Fizyolojisi: Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Gül Baltacı, 2018, Hipokrat Kitabevi 2- Klinik Egzersiz Fizyolojisi, Nevin Ergun, 2018, İstanbul Tıp Kitabevleri
14) Egzersiz Programlarının Hazırlanmasında Dikkat Edilmesi Gereken Durumlar 1- İleri Egzersiz Fizyolojisi: Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Gül Baltacı, 2018, Hipokrat Kitabevi 2- Klinik Egzersiz Fizyolojisi, Nevin Ergun, 2018, İstanbul Tıp Kitabevleri
15) Egzersiz Testleri 1- İleri Egzersiz Fizyolojisi: Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Gül Baltacı, 2018, Hipokrat Kitabevi 2- Klinik Egzersiz Fizyolojisi, Nevin Ergun, 2018, İstanbul Tıp Kitabevleri
16) Final Sınavı 1- İleri Egzersiz Fizyolojisi: Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Gül Baltacı, 2018, Hipokrat Kitabevi 2- Klinik Egzersiz Fizyolojisi, Nevin Ergun, 2018, İstanbul Tıp Kitabevleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Egzersiz fizyolojisi. Ergen E, Demirel H, Güner R. Nobel tıp.2002.
Sporda fizyolojik performansın ölçülmesi. Tamer K. Bağırgan yay. 2000.
Diğer Kaynaklar: Egzersiz fizyolojisi. Ergen E, Demirel H, Güner R. Nobel tıp.2002.
Sporda fizyolojik performansın ölçülmesi. Tamer K. Bağırgan yay. 2000.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir.
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir.
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir.
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir.
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler.
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar.
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir.
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir. 5
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir. 5
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir. 5
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir. 5
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler. 4
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar. 5
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir. 4
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Juri 1 8
Final 1 12
Toplam İş Yükü 90