FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1217111003
Ders İsmi: Isı Işık
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Sena ÖNDEŞ
Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Fizyoterapi ve Rehabilitasyonda kullanılan ısı ve ışığın kullanım alanları, insan vücudunda oluşturduğu etkileri, inflamasyon ve ağrı mekanizmasında ısı ve ışığın kullanımının öğretilmesidir.
Dersin İçeriği: Sıcaklığın fiziksel özellikleri, ısı yayılım mekanizması, dokular üzerinde sıcağın fizyolojik etkisi, sıcağın endikasyon ve kontrendikasyonları, nemli ve kuru sıcaklık ajanları, yüzeyel ve derin sıcaklığın etkileri, soğuğun fizyolojik etki mekanizması, endikasyon ve kontrendikasyonları, soğuk ajanlar, enflamasyon ve ağrı oluşum mekanizması, kapı kontrol teorisi, ısı ve ışıın enflamasyon ve ağrı üzerine etkileri, ışığın fizyolojik etkileri, elektromanyetik spektrum, infrared, ultraviyole ve laserin mekanizması endikasyon ve kontrendikasyonları.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sıcağın, soğuğun ve ışığın dokular üzerindeki etkisini bilir.
2) Sıcağın, soğuğun ve ışığın fiziksel özelliklerini açıklayabilir.
3) Ağrı ve inflamasyonun oluşum mekanizmasına hakimdir, ısı ve ışığın enflamasyon ve ağrı üzerindeki etkisini açıklayabilir.
4) Sıcak, soğuk ve ışık modalitelerinin endikasyon ve kontrendikasyonlarını bilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hücre - Doku Yapı ve Özellikleri - I Isı, Işık ve Hidroterapi, Hülya Harutoğlu, Hipokrat Kitabevi, 2016, Ankara.
2) Hücre Doku Yapı ve Özellikleri - II Isı, Işık ve Hidroterapi, Hülya Harutoğlu, Hipokrat Kitabevi, 2016, Ankara.
3) İnflamasyon Isı, Işık ve Hidroterapi, Hülya Harutoğlu, Hipokrat Kitabevi, 2016, Ankara.
4) Ağrı - I Isı, Işık ve Hidroterapi, Hülya Harutoğlu, Hipokrat Kitabevi, 2016, Ankara.
5) Ağrı - II Isı, Işık ve Hidroterapi, Hülya Harutoğlu, Hipokrat Kitabevi, 2016, Ankara.
6) Yara İyileşmesi ve Onarımı Isı, Işık ve Hidroterapi, Hülya Harutoğlu, Hipokrat Kitabevi, 2016, Ankara.
7) Isının Fiziksel Özellikleri Isı, Işık ve Hidroterapi, Hülya Harutoğlu, Hipokrat Kitabevi, 2016, Ankara.
8) Ara Sınav Isı, Işık ve Hidroterapi, Hülya Harutoğlu, Hipokrat Kitabevi, 2016, Ankara.
9) Işığın Fiziksel Özellikleri Isı, Işık ve Hidroterapi, Hülya Harutoğlu, Hipokrat Kitabevi, 2016, Ankara.
10) Yüzeyel Isı Ajanlarının Fizyolojik Etkileri Isı, Işık ve Hidroterapi, Hülya Harutoğlu, Hipokrat Kitabevi, 2016, Ankara.
11) İnfraruj Isı, Işık ve Hidroterapi, Hülya Harutoğlu, Hipokrat Kitabevi, 2016, Ankara.
12) Ultraviyole Isı, Işık ve Hidroterapi, Hülya Harutoğlu, Hipokrat Kitabevi, 2016, Ankara.
13) Hot Pack, Parafin Isı, Işık ve Hidroterapi, Hülya Harutoğlu, Hipokrat Kitabevi, 2016, Ankara.
14) Lazer Isı, Işık ve Hidroterapi, Hülya Harutoğlu, Hipokrat Kitabevi, 2016, Ankara.
15) Kriyoterapi Isı, Işık ve Hidroterapi, Hülya Harutoğlu, Hipokrat Kitabevi, 2016, Ankara.
16) Final Sınavı Isı, Işık ve Hidroterapi, Hülya Harutoğlu, Hipokrat Kitabevi, 2016, Ankara.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: William Prentice Therapeutic Modalities in Rehabilitation,2005
Forster A. Palastanga N. Clayton’s Electrotherapy Theory and Practice, Bailliere Tindall, london; 1985
Kayıhan H. Isı Işık Su, 92
Diğer Kaynaklar: William Prentice Therapeutic Modalities in Rehabilitation,2005
Forster A. Palastanga N. Clayton’s Electrotherapy Theory and Practice, Bailliere Tindall, london; 1985
Kayıhan H. Isı Işık Su, 92

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir.
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir.
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir.
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir.
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler.
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar.
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir.
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir. 4
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir. 3
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir. 3
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir. 3
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler. 5
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar. 4
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir. 3
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Laboratuvar

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 14
Uygulama 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 21
Final 1 29
Toplam İş Yükü 120