FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1200321002
Ders İsmi: Araştırma Yöntemleri ve Biyoistatistik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Aybüke ERSİN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Dilek Betül SARIDEDE
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Biyoistatistik alanındaki temel prensiplerin bilinmesi ve sağlık alanında yapılan akademik çalışmaların istatistiksel olarak anlamlandırılması.
Dersin İçeriği: Tanışma ve biyoistatistiğe giriş, sağlık alanında istatistik kavramı, hipotez kurma, veri toplama, verilerin tablolaştırılması, değişkenler ve yorumlanması, merkezi eğilim ve yayılım ölçüleri, değişkenlere ait verileri belirleme.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlık alanında yapılan çalışmaları istatistiksel yönden anlamlandırabilir.
2) Biyoistatistik ile ilgili temel kavramları bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Araştırma ve geliştirme yöntemlerini istatistiksel olarak planlayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) İstatistikte önemlilik testlerini açıklayabilir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Biyoistatistiğe giriş Dawson-Saunders, B&Trap, R. BAsic and clinical bioistatistics. Prentice-Hall Int. Inc. 1990 Gazanfer Aksakoğlu, Sağlıkta Araştırma ve Çözümleme. İzmir: DEÜ Rektörlük Basımevi, 2006 (İkinci yazım)
2) Sağlık Bilimlerinde istatistik Dawson-Saunders, B&Trap, R. BAsic and clinical bioistatistics. Prentice-Hall Int. Inc. 1990 Gazanfer Aksakoğlu, Sağlıkta Araştırma ve Çözümleme. İzmir: DEÜ Rektörlük Basımevi, 2006 (İkinci yazım)
3) Veri türleri, veri toplama ve sıralanması Dawson-Saunders, B&Trap, R. BAsic and clinical bioistatistics. Prentice-Hall Int. Inc. 1990 Gazanfer Aksakoğlu, Sağlıkta Araştırma ve Çözümleme. İzmir: DEÜ Rektörlük Basımevi, 2006 (İkinci yazım)
4) Verilerin tabloya-grafiğe aktarımı Dawson-Saunders, B&Trap, R. BAsic and clinical bioistatistics. Prentice-Hall Int. Inc. 1990 Gazanfer Aksakoğlu, Sağlıkta Araştırma ve Çözümleme. İzmir: DEÜ Rektörlük Basımevi, 2006 (İkinci yazım)
5) Verilerin sınıflandırılması Dawson-Saunders, B&Trap, R. BAsic and clinical bioistatistics. Prentice-Hall Int. Inc. 1990 Gazanfer Aksakoğlu, Sağlıkta Araştırma ve Çözümleme. İzmir: DEÜ Rektörlük Basımevi, 2006 (İkinci yazım)
6) Değişkenler Dawson-Saunders, B&Trap, R. BAsic and clinical bioistatistics. Prentice-Hall Int. Inc. 1990 Gazanfer Aksakoğlu, Sağlıkta Araştırma ve Çözümleme. İzmir: DEÜ Rektörlük Basımevi, 2006 (İkinci yazım)
7) Merkezi Eğilim Ölçüleri; Ortalamalar, Analitik Ortalamalar Dawson-Saunders, B&Trap, R. BAsic and clinical bioistatistics. Prentice-Hall Int. Inc. 1990 Gazanfer Aksakoğlu, Sağlıkta Araştırma ve Çözümleme. İzmir: DEÜ Rektörlük Basımevi, 2006 (İkinci yazım)
8) Ara Sınav
9) Analitik olmayan ortalamalar Dawson-Saunders, B&Trap, R. BAsic and clinical bioistatistics. Prentice-Hall Int. Inc. 1990 Gazanfer Aksakoğlu, Sağlıkta Araştırma ve Çözümleme. İzmir: DEÜ Rektörlük Basımevi, 2006 (İkinci yazım)
10) Değişkenlik ve ölçüleri Dawson-Saunders, B&Trap, R. BAsic and clinical bioistatistics. Prentice-Hall Int. Inc. 1990 Gazanfer Aksakoğlu, Sağlıkta Araştırma ve Çözümleme. İzmir: DEÜ Rektörlük Basımevi, 2006 (İkinci yazım)
11) Çarpıklık ve ölçüleri Dawson-Saunders, B&Trap, R. BAsic and clinical bioistatistics. Prentice-Hall Int. Inc. 1990 Gazanfer Aksakoğlu, Sağlıkta Araştırma ve Çözümleme. İzmir: DEÜ Rektörlük Basımevi, 2006 (İkinci yazım)
12) Problemlerin çözümlenmesi Dawson-Saunders, B&Trap, R. BAsic and clinical bioistatistics. Prentice-Hall Int. Inc. 1990 Gazanfer Aksakoğlu, Sağlıkta Araştırma ve Çözümleme. İzmir: DEÜ Rektörlük Basımevi, 2006 (İkinci yazım)
13) Parametrik ve nonparametrik testler Dawson-Saunders, B&Trap, R. BAsic and clinical bioistatistics. Prentice-Hall Int. Inc. 1990 Gazanfer Aksakoğlu, Sağlıkta Araştırma ve Çözümleme. İzmir: DEÜ Rektörlük Basımevi, 2006 (İkinci yazım)
14) Tek değişkenli testler Dawson-Saunders, B&Trap, R. BAsic and clinical bioistatistics. Prentice-Hall Int. Inc. 1990 Gazanfer Aksakoğlu, Sağlıkta Araştırma ve Çözümleme. İzmir: DEÜ Rektörlük Basımevi, 2006 (İkinci yazım)
15) Çok değişkenli testler Dawson-Saunders, B&Trap, R. BAsic and clinical bioistatistics. Prentice-Hall Int. Inc. 1990 Gazanfer Aksakoğlu, Sağlıkta Araştırma ve Çözümleme. İzmir: DEÜ Rektörlük Basımevi, 2006 (İkinci yazım)
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dawson-Saunders, B&Trap, R. BAsic and clinical bioistatistics. Prentice-Hall Int. Inc. 1990 Gazanfer Aksakoğlu, Sağlıkta Araştırma ve Çözümleme. İzmir: DEÜ Rektörlük Basımevi, 2006 (İkinci yazım)
Diğer Kaynaklar: Dawson-Saunders, B&Trap, R. BAsic and clinical bioistatistics. Prentice-Hall Int. Inc. 1990 Gazanfer Aksakoğlu, Sağlıkta Araştırma ve Çözümleme. İzmir: DEÜ Rektörlük Basımevi, 2006 (İkinci yazım)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir.
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir.
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir.
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir.
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler.
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar.
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir.
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında edindiği bilgi, birikim ve tecrübeleriyle hastalarını değerlendirip mesleki ve etik prensipler çerçevesinde kişiye özgü tedavi programını çizebilir.
2) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon programını başarıyla tamamlayıp bir fizyoterapist olarak güncel literatürü, kanıta dayalı yaklaşımları ve bilgileri takip edebilir ve bu bilgileri klinikte uygulayabilir.
3) Sahip olduğu bilgi ve birikim ve tecrübeyle klinikte interdisipliner ve multidisipliner ekibin önemli bir parçası olarak görev alır ve ekibi yeterli bir biçimde organize edebilir.
4) Sahip olduğu yüksek araştırma yetenekleri ve donanımlarıyla akademik çalışmalarda ve projelerde rol alabilir, bu çalışmaları bağımsız bir şekilde veya diğer meslek gruplarıyla etkileşim halinde bulunarak yürütebilir.
5) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini ve cihazlarını kullanabilir, yeni teknolojik gelişmelere açık ve yaratıcı bir bakış açısı sergiler.
6) Alanıyla ilgili problemleri saptar, eleştirel bir bakış açısıyla sorunları değerlendirir ve kazandığı analitik düşünme yeteneği ile problemlere çözüm önerileri sunar.
7) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanının gerektirdiği temel tıp bilimleri, klinik bilimler, sosyal bilimler, davranış bilimleri ve iletişim becerilerine hakimdir. Bu birikimlerle hastalarını bütünsel bir bakış açısıyla ele alabilir.
8) Halk sağlığını korumak adına yeterli donanıma sahiptir, sorumluluklarının bilincindedir ve toplum sağlığını geliştirmek için girişimlerde bulunabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 70
Ara Sınavlar 1 24
Final 1 29
Toplam İş Yükü 165