DİŞ HEKİMLİĞİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 5 300 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72,72,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1111002015
Ders İsmi: Basic Life and Advanced Life Support
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
1 1 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: yok
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Ahmet Kayhan ŞEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yaşam desteği uygulama becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriği: Temel ve ileri yaşam desteği nasıl olur, nelere dikkat edilir, bir sağlık çalışanı olarak temel ve ileri yaşam desteğiyle ilgili bilmemiz gerekenler nelerdir gibi sorulara cevap verir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hasta/yaralının birinci değerlendirmesini yapabilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Hava yolunu değerlendirir, hava yolunun açıklığını engelleyen durumlarda gerekli uygulamalar ile hayatı tehlikeyi ortadan kaldırır.
2) Dolaşım kontrolü ve takibini yapabilir, gerekli durumlarda dolaşım desteği sağlayabilir
3) Yabancı Cisme Bağlı Boğulmalarda (kısmi ve tam tıkanıklık) gerekli girişimleri ve Heimlich Manevrasını uygular
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel yaşam desteği bakış açısı T. GÜLTEKİN. Temel Yaşam Desteği (Tüm Sağlık Personeli İçin). İzmir: YEYS Basın Yayın Amb. San. Tic. Ltd. Şti.2018, pp.31
2) Resüsitasyonda insan faktörü ve kalite durumu “Travma ve Resüsitasyon Kursu Kitabı” K. Taviloğlu,C. Ertekin, R.Güloğlu,İstanbul, 2006.
3) Kötüleşen hastanın tanınması T. GÜLTEKİN. Temel Yaşam Desteği (Tüm Sağlık Personeli İçin). İzmir: YEYS Basın Yayın Amb. San. Tic. Ltd. Şti.2018, pp.31 “Alanda Acil Bakım” S. Sarıkaya, Yeditepe Üniversitesi, 2009. “Paramedik”S.Uçan, S. Çelikli N.ÜstünkarlıBaruş, G.Ersoy, İzmir, 2000.
4) birincil değerlendirme **TEMEL İLKYARDIM BİLGİSİ. Anadolu Üniversitesi Yayınları. ESKİŞEHİR, 2019. E-ISBN.978-975-06-3186-3
5) ikincil değerlendirme /baştan ayağa muayene / öykü alma **TEMEL İLKYARDIM BİLGİSİ. Anadolu Üniversitesi Yayınları. ESKİŞEHİR, 2019. E-ISBN.978-975-06-3186-3
6) vital bulguların ölçülmesi T. GÜLTEKİN. Temel Yaşam Desteği (Tüm Sağlık Personeli İçin). İzmir: YEYS Basın Yayın Amb. San. Tic. Ltd. Şti.2018, pp.31 “Alanda Acil Bakım” S. Sarıkaya, Yeditepe Üniversitesi, 2009. “Paramedik”S.Uçan, S. Çelikli N.ÜstünkarlıBaruş, G.Ersoy, İzmir, 2000. “Travma ve Resüsitasyon Kursu Kitabı” K. Taviloğlu,C. Ertekin, R.Güloğlu,İstanbul, 2006. "İlk ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik" G.Özel, B.A. Özel, C.Özcan, Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara, 2015.
7) ara sınav yok
8) kardiyopulmoner arrest nedenleri **Avrupa Resüsitasyon Konseyi 2010 Resüsitasyon Kılavuzu.Resuscitation 81 (2010) 1219-1276 **TÜRK KARDİYOLOJİ DERNEĞİ. İleri Kardiyak Yaşam Desteği Kursu ,PDF. **TEMEL İLKYARDIM BİLGİSİ. Anadolu Üniversitesi Yayınları. ESKİŞEHİR, 2019. E-ISBN.978-975-06-3186-3
9) yetişkin temel yaşam desteği **Avrupa Resüsitasyon Konseyi 2010 Resüsitasyon Kılavuzu.Resuscitation 81 (2010) 1219-1276 **TÜRK KARDİYOLOJİ DERNEĞİ. İleri Kardiyak Yaşam Desteği Kursu ,PDF. **TEMEL İLKYARDIM BİLGİSİ. Anadolu Üniversitesi Yayınları. ESKİŞEHİR, 2019. E-ISBN.978-975-06-3186-3
10) yetişkin temel yaşam desteği **TÜRK KARDİYOLOJİ DERNEĞİ. İleri Kardiyak Yaşam Desteği Kursu ,PDF. **TEMEL İLKYARDIM BİLGİSİ. Anadolu Üniversitesi Yayınları. ESKİŞEHİR, 2019. E-ISBN.978-975-06-3186-3
11) çocukta temel ve ileri yaşam desteği B. UÇAR, "Miyokardit," In Çocuklarda Temel ve İleri Yaşam Desteği Uygulamaları , Adana Nobel Kitabevi Yayın Dağıtım ve Pazarlama Ltd. Şti., 2011, pp.775-777.
12) resüsitasyon sonlandırılmasının etik ve yasal yönü **Avrupa Resüsitasyon Konseyi 2010 Resüsitasyon Kılavuzu.Resuscitation 81 (2010) 1219-1276
13) özel durumlarda resüsitasyon **Avrupa Resüsitasyon Konseyi 2010 Resüsitasyon Kılavuzu.Resuscitation 81 (2010) 1219-1276
14) FİNAL SINAVI YOK

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sorumlu öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır.
Diğer Kaynaklar: **B. UÇAR, "Miyokardit," In Çocuklarda Temel ve İleri Yaşam Desteği Uygulamaları , Adana Nobel Kitabevi Yayın Dağıtım ve Pazarlama Ltd. Şti., 2011, pp.775-777.
**T. GÜLTEKİN. Temel Yaşam Desteği (Tüm Sağlık Personeli İçin). İzmir: YEYS Basın Yayın Amb. San. Tic. Ltd. Şti.2018, pp.31
**Avrupa Resüsitasyon Konseyi 2010 Resüsitasyon Kılavuzu.Resuscitation 81 (2010) 1219-1276
**TÜRK KARDİYOLOJİ DERNEĞİ. İleri Kardiyak Yaşam Desteği Kursu ,PDF.
**TEMEL İLKYARDIM BİLGİSİ. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
ESKİŞEHİR, 2019. E-ISBN.978-975-06-3186-3

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir.
3) Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir.
4) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir.
5) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar.
6) Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
7) İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
8) Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir.
9) Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir.
11) Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir.
12) Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir.
13) Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır.
14) Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
16) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
17) Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir.
18) Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
19) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
20) Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır.
21) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder.
22) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir
23) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir.
3) Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir.
4) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir.
5) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar.
6) Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
7) İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
8) Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir.
9) Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir.
11) Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir.
12) Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir.
13) Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır.
14) Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
16) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
17) Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir.
18) Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
19) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
20) Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır.
21) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder.
22) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir
23) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 16