DİŞ HEKİMLİĞİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 5 300 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72,72,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1111101002
Ders İsmi: Dental Morphology And Manipulation
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
1 4 0 3 9
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: YOK
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Fatma Kübra YILDIZ DOMANİÇ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: This course introduces students to the morphology, anatomy, and occlusal relationships of human teeth, emphasizing their function, form, and structural variations. The course also covers practical exercises in wax carving, model analysis, and manipulation of dental materials to help students develop manual dexterity and an understanding of tooth morphology.
Dersin İçeriği: By the end of the course, students will have a comprehensive understanding of dental morphology and occlusion, be proficient in carving teeth using wax, and be familiar with handling and manipulating key dental materials used in prosthetic dentistry.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Diş Morfolojisinin Temellerini Anlama: • Diş morfolojisinin klinik diş hekimliğindeki önemini tanımlama ve açıklama. • Süt ve Daimi dişlenmeyi tanımlama ve sınıflandırma. • Anterior ve posterior dişlerin genel anatomik özelliklerini tanıma. Dişlerin Morfolojik Özelliklerini Ayırt Etme: • Maksiller ve mandibular kesici dişler, kaninler, küçük azılar ve büyük azılar arasındaki anatomik farklılıkları tanımlama.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) 1. Farklı Ölçü Materyallerini ve Klinik Kullanımlarını Anlama: • Doğru ölçü alma tekniklerini uygulayarak diş morfolojisini doğru şekilde aktarma. • Yaygın ölçü hatalarını analiz etme ve düzeltme yöntemlerini öğrenme. 2. Farklı Alçı Ürünlerini ve Kullanım Alanlarını Ayırt Etme: • Diş hekimliğinde kullanılan farklı alçı türlerini tanıma. • Alçı (dental plaster), model alçısı (dental stone) ve yüksek mukavemetli sert alçının özelliklerini açıklama. • Alçı malzemelerinin doğru karıştırma ve uygulama tekniklerini gösterme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Diş Numaralandırma Sistemlerini Doğru Uygulama: • Universal, FDI ve Palmer diş numaralandırma sistemlerini kullanmada yetkinlik kazanma. • Farklı numaralandırma sistemlerine göre dişleri doğru şekilde kaydetme.
Öğrenme Yetkinliği
1) • Klinik uygulamalarda ölçü hatalarını analiz edip düzeltme yöntemleri geliştirme. • Protez tasarımı ve uygulamalarında morfolojiye uygun kararlar alabilme.
Alana Özgü Yetkinlik
1) • Diş morfolojisini ve manipülasyon tekniklerini klinik ve laboratuvar ortamında etkin şekilde uygulayabilme. • Dişlerin anatomik ve fonksiyonel özelliklerini değerlendirerek restoratif ve protez planlamasında uygun kararlar alabilme. • Ölçü alma, model oluşturma ve diş şekillendirme süreçlerinde teknik yeterlilik kazanma. • Protez yapımı ve restoratif işlemlerde kullanılan materyallerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini anlayarak doğru malzeme seçimi yapabilme. • Multidisipliner yaklaşımlar geliştirerek dental morfoloji bilgisini diğer diş hekimliği alanlarıyla entegre edebilme. • Diş hekimliği pratiğinde karşılaşılabilecek anatomik ve fonksiyonel varyasyonlara yönelik problem çözme becerisi geliştirme. • Alanla ilgili bilimsel gelişmeleri takip ederek sürekli mesleki gelişime katkıda bulunma.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) • Edinilen bilgileri klinik ve laboratuvar ortamında bağımsız olarak uygulayabilme. • Diş morfolojisi ve manipülasyonuna yönelik öğrenme süreçlerini yaşam boyu geliştirme bilincine sahip olma. • Öğrenilen bilgileri diğer klinik derslerle entegre ederek multidisipliner yaklaşımlar geliştirebilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dental Morfolojiye Giriş 1. Wheeler’s Dental Anatomy, Physiology, and Occlusion – Stanley J. Nelson 2. Concise Dental Anatomy and Morphology Fuller, James L. 2001 3. Woelfel’s Dental Anatomy: Its Relevance to Dentistry
2) Dişlerin Numaralandırması ve Notasyon Sistemi 1. Wheeler’s Dental Anatomy, Physiology, and Occlusion – Stanley J. Nelson 2. Concise Dental Anatomy and Morphology Fuller, James L. 2001 3. Woelfel’s Dental Anatomy: Its Relevance to Dentistry
3) Keser Dişler Morfolojisi - Maksiller Santral Diş 1. Wheeler’s Dental Anatomy, Physiology, and Occlusion – Stanley J. Nelson 2. Concise Dental Anatomy and Morphology Fuller, James L. 2001 3. Woelfel’s Dental Anatomy: Its Relevance to Dentistry
4) Maksiller Lateral Diş 1. Wheeler’s Dental Anatomy, Physiology, and Occlusion – Stanley J. Nelson 2. Concise Dental Anatomy and Morphology Fuller, James L. 2001 3. Woelfel’s Dental Anatomy: Its Relevance to Dentistry
5) Maksiller Kanin Diş 1. Wheeler’s Dental Anatomy, Physiology, and Occlusion – Stanley J. Nelson 2. Concise Dental Anatomy and Morphology Fuller, James L. 2001 3. Woelfel’s Dental Anatomy: Its Relevance to Dentistry
6) Maksiller Premolar Diş Ders Notları/Lecture Notes
7) Maksiller 2. Premolar Diş Ders Notları/Lecture Notes
8) Vize Haftası Ders Notları/Lecture Notes
9) Maksiller 1. Molar Diş Ders Notları/Lecture Notes
10) Maksiller 2. Molar Diş Ders Notları/Lecture Notes
11) Mandibular santral diş Ders Notları/Lecture Notes
12) Mandibular lateral diş Ders Notları/Lecture Notes
13) Mandibular / Alt kanin dişi Ders Notları/Lecture Notes
14) Manibular / Alt 1.Premolar diş Ders Notları/Lecture Notes
15) Final sınavı Ders Notları/Lecture Notes
16) Mandibular 2.premolar diş Ders Notları/Lecture Notes
17) Mandibular 1.molar diş Ders Notları/Lecture Notes
18) Mandibular 2.molar diş Ders Notları/Lecture Notes

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: pdf Documents
Diğer Kaynaklar: 1. Wheeler’s Dental Anatomy, Physiology, and Occlusion – Stanley J. Nelson
2. Concise Dental Anatomy and Morphology Fuller, James L. 2001
3. Woelfel’s Dental Anatomy: Its Relevance to Dentistry

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir.
3) Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir.
4) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir.
5) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar.
6) Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
7) İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
8) Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir.
9) Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir.
11) Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir.
12) Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir.
13) Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır.
14) Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
16) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
17) Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir.
18) Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
19) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
20) Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır.
21) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder.
22) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir
23) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. 3
2) Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. 5
3) Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir. 1
4) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. 1
5) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar. 2
6) Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. 1
7) İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 1
8) Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. 1
9) Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 5
10) Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir. 5
11) Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. 5
12) Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir. 2
13) Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. 2
14) Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. 1
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1
16) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır 1
17) Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir. 1
18) Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
19) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 1
20) Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır. 1
21) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder. 1
22) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir 1
23) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Laboratuvar
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 60
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100