ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1416002018
Ders İsmi: Industrial Electronics
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Çağatay ULUIŞIK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Güç yarı iletken elemanları-diyotlar, tristörler, triyaklar, bipolar güç transistörleri, güç MOSFET'leri ve IGBT'ler. Kontrolsüz ve kontrollü bir ve üç fazlı doğrultucular. Güç elektroniği eviricileri ve PWM temelli kontrol. AC ve DC gerilim regülasyonu. AC ve DC motorların hız ve moment kontrolü. Yüksek hassasiyetli yükler için UPS uygulamaları. DC güç kaynakları. Op-Amp devreleri ve uygulamaları. On-Off, P ve PI kontrol. Elektromanyetik ve katı hal röleler, anahtarlar. Sıcaklık, nem , ışık, yer değiştirme, stres, magnetizma, basınç, akış ve sıvı seviyesi ölçümünde kullanılan dönüştürücüler. Kontrol devrelerinde kullanılan algılama ve geri besleme devreleri. PLC'ler-uygulamalar,sıralı kontrol, basamak devreleri yardımıyla programlama.
Dersin İçeriği: Güç yarı iletken elemanları-diyotlar, tristörler, triyaklar, bipolar güç transistörleri, güç MOSFET'leri ve IGBT'ler. Kontrolsüz ve kontrollü bir ve üç fazlı doğrultucular. Güç elektroniği eviricileri ve PWM temelli kontrol. AC ve DC gerilim regülasyonu. AC ve DC motorların hız ve moment kontrolü. Yüksek hassasiyetli yükler için UPS uygulamaları. DC güç kaynakları. Op-Amp devreleri ve uygulamaları. On-Off, P ve PI kontrol. Elektromanyetik ve katı hal röleler, anahtarlar. Sıcaklık, nem , ışık, yer değiştirme, stres, magnetizma, basınç, akış ve sıvı seviyesi ölçümünde kullanılan dönüştürücüler. Kontrol devrelerinde kullanılan algılama ve geri besleme devreleri. PLC'ler-uygulamalar,sıralı kontrol, basamak devreleri yardımıyla programlama.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Güç cihazları ve uygulamaları
2) Doğrultucular, çeviriciler ve uygulamaları
3) Güç çeviricileri (invertörleri) ve control devreleri
4) Kontrol devrelerinde geribesleme devreleri ve algılayıcılar
5) Programlanabilir mantık kontrolör (PLC), ardışıl kontrol ve programlama
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Gerilim regülatörleri ve güç kaynakları
2) Motor sürücüleri ve kontrol devreleri
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Endüstriyel elektroniğe giriş. J. A. Rehg, G. J. Sartori, “Industrial Electronics” 1st Edition, 2006, Pearson – Prentice Hall
2) Endüstriyel uygulamalarında güç yarıiletken elemanları. J. A. Rehg, G. J. Sartori, “Industrial Electronics” 1st Edition, 2006, Pearson – Prentice Hall
3) Güç MOSFETleri ve IGBTleri. J. A. Rehg, G. J. Sartori, “Industrial Electronics” 1st Edition, 2006, Pearson – Prentice Hall
4) Tek-fazlı ve üç-fazlı doğrultucular. J. A. Rehg, G. J. Sartori, “Industrial Electronics” 1st Edition, 2006, Pearson – Prentice Hall
5) Güç çeviricileri (invertörleri). J. A. Rehg, G. J. Sartori, “Industrial Electronics” 1st Edition, 2006, Pearson – Prentice Hall
6) DC-DC çeviricileri ve uygulamaları. AC-AC çeviricileri ve uygulamaları. J. A. Rehg, G. J. Sartori, “Industrial Electronics” 1st Edition, 2006, Pearson – Prentice Hall
7) Ara sınav
8) Gerlim regülatörleri ve güç kaynakları. J. A. Rehg, G. J. Sartori, “Industrial Electronics” 1st Edition, 2006, Pearson – Prentice Hall
9) İşlemsel kuvvetlendiriciler ve lineer tümdevreler. J. A. Rehg, G. J. Sartori, “Industrial Electronics” 1st Edition, 2006, Pearson – Prentice Hall
10) DC motor sürücüleri ve kontrol devreleri. J. A. Rehg, G. J. Sartori, “Industrial Electronics” 1st Edition, 2006, Pearson – Prentice Hall
11) AC motor sürücüleri ve tork kontrollü sürücü J. A. Rehg, G. J. Sartori, “Industrial Electronics” 1st Edition, 2006, Pearson – Prentice Hall
12) Ölçümlerde kullanılan transdüserler. J. A. Rehg, G. J. Sartori, “Industrial Electronics” 1st Edition, 2006, Pearson – Prentice Hall
13) Kontrol devrelerinde geribesleme devreleri ve algılayıcılar. Programlanabilir Mantık Kontrolörler. J. A. Rehg, G. J. Sartori, “Industrial Electronics” 1st Edition, 2006, Pearson – Prentice Hall
14) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: J. A. Rehg, G. J. Sartori, “Industrial Electronics” 1st Edition, 2006, Pearson – Prentice Hall
Diğer Kaynaklar: J. A. Rehg, G. J. Sartori, “Industrial Electronics” 1st Edition, 2006, Pearson – Prentice Hall

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

6

7

4

5

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Bireysel çalışma ve ödevi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 60
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 144