FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1217221022
Ders İsmi: Temel Egzersiz Uygulamaları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 2 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Farklı yaş gruplarında, hastayı değerlendirmek ve program geliştirmek için gerekli yaklaşımları, egzersiz tedavisinin amaçlarını, egzersizin sınıflandırılması ve egzersiz programının planlanmasını öğretmek, normal eklem hareketine etki eden faktörleri belirleyerek uygun egzersiz programı hazırlama yetisini kazandırmak, temel değerlendirme ve ölçme yöntemleri doğrultusunda belirlenen postüral bozukluklarda problem çözme ve egzersiz programını oluşturma becerisini geliştirmektir.
Dersin İçeriği: Egzersiz programı hazırlayabilmek için değerlendirme, egzersizlerin sınıflandırması ve egzersiz programının hazırlanması, normal eklem hareketleri, germe egzersizleri, kuvvetlendirmeye yönelik egzersizler, aktif-pasif-aktif asistif ve dirençli egzersizler, postür, skolyoz egzersizleri, gevşeme egzersizleri, spinal stabilizasyon egzersizleri, denge egzersizleri, aerobik egzersizler ve kalistenik egzersizler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Hastayı değerlendirmek ve program geliştirmek için gerekli yaklaşımları, egzersiz sınıflandırmasını, egzersizlerin amaçlarını ve etkilerini açıklar. Temel egzersiz programını tanımlar.
2) Normal eklem hareketine etki eden faktörleri tanımlar. Uygulanan egzersizlerin uygulama amacını açıklar. Uygun egzersiz programını uygular.
3) Postüral bozukluklarda ortaya çıkan problemleri tanımlar ve özelliklerini açıklar.
4) Farklı postüral bozukluklarda probleme dayalı egzersiz programı planlar ve uygular.
5) Skolyozda ortaya çıkan problemleri ve özelliklerini tanımlar ve açıklar. Skolyozda egzersiz programı planlar ve uygular.
6) Denge ve koordinasyonu değerlendirme yöntemlerini tanımlar ve açıklar. Bu problemlerde egzersiz programı planlar ve uygular.
7) Farklı problemlerde ambulasyona yönelik yardımcı cihazları seçer. hastalara kullanımını göstererek açıklar.
8) Kardiyopulmoner sistemi değerlendirir ve bu sistemle ilgili temel egzersizleri uygular.
9) Özel terapatik egzersiz yaklaşımlarını açıklar ve uygular.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tedavi Hareketlerine Giriş ve Temel Prensipler 1. Otman AS. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensip ve Yöntemler, Hipokrat Kitapevi. 2. Dersin sorumlu öğretim üyesinin ders notları.
2) Egzersizlerin sınıflandırılması ve egzersiz programı planlama 1. Otman AS. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensip ve Yöntemler, Hipokrat Kitapevi. 2. Dersin sorumlu öğretim üyesinin ders notları.
3) Normal eklem hareketi, pasif, aktif ve yardımcı NEH egzersizleri 1. Otman AS. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensip ve Yöntemler, Hipokrat Kitapevi. 2. Dersin sorumlu öğretim üyesinin ders notları.
4) Dirençli egzersizler 1. Otman AS. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensip ve Yöntemler, Hipokrat Kitapevi. 2. Dersin sorumlu öğretim üyesinin ders notları.
5) Germe ve gevşeme egzersizleri 1. Otman AS. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensip ve Yöntemler, Hipokrat Kitapevi. 2. Dersin sorumlu öğretim üyesinin ders notları.
6) Postural problemler ve egzersiz örnekleri: pelvik ve lumbar bölge, alt ekstremite problemleri 1. Otman AS. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensip ve Yöntemler, Hipokrat Kitapevi. 2. Dersin sorumlu öğretim üyesinin ders notları.
7) Postural problemler ve egzersiz örnekleri: torakal bölge, kapalı ve açık kinetik zincir egzersizleri 1. Otman AS. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensip ve Yöntemler, Hipokrat Kitapevi. 2. Dersin sorumlu öğretim üyesinin ders notları.
8) Ara Sınav 1. Otman AS. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensip ve Yöntemler, Hipokrat Kitapevi. 2. Dersin sorumlu öğretim üyesinin ders notları.
9) Skolyozda egzersiz prensipleri ve örnekleri I 1. Otman AS. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensip ve Yöntemler, Hipokrat Kitapevi. 2. Dersin sorumlu öğretim üyesinin ders notları.
10) Skolyozda egzersiz prensipleri ve örnekleri II 1. Otman AS. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensip ve Yöntemler, Hipokrat Kitapevi. 2. Dersin sorumlu öğretim üyesinin ders notları.
11) Spinal Stabilizasyon 1. Otman AS. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensip ve Yöntemler, Hipokrat Kitapevi. 2. Dersin sorumlu öğretim üyesinin ders notları.
12) Spinal Stabilizasyon ve Pilates 1. Otman AS. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensip ve Yöntemler, Hipokrat Kitapevi. 2. Dersin sorumlu öğretim üyesinin ders notları.
13) Denge, koordinasyon ve proprioseptif egzersizler 1. Otman AS. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensip ve Yöntemler, Hipokrat Kitapevi. 2. Dersin sorumlu öğretim üyesinin ders notları.
14) Kalistenik egzersizler, ambulasyon ve yardımcı cihazlar 1. Otman AS. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensip ve Yöntemler, Hipokrat Kitapevi. 2. Dersin sorumlu öğretim üyesinin ders notları.
15) Kardiyopulmoner değerlendirme ve kullanılan tedavi teknikleri 1. Otman AS. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensip ve Yöntemler, Hipokrat Kitapevi. 2. Dersin sorumlu öğretim üyesinin ders notları.
16) Final Sınavı 1. Otman AS. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensip ve Yöntemler, Hipokrat Kitapevi. 2. Dersin sorumlu öğretim üyesinin ders notları.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Otman AS. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensip ve Yöntemler, Hipokrat Kitapevi.
2. Dersin sorumlu öğretim üyesinin ders notları.
Diğer Kaynaklar: 1. Otman AS. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensip ve Yöntemler, Hipokrat Kitapevi.
2. Lecturer's course presentations

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar.
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler.
3) Sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin ihtiyaçlarını sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisini kullanarak uygun ölçme ve değerlendirme yöntemleriyle tespit eder ve uygular.
4) Alana özgü değerlendirmelerle elde edilen verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik çerçevede planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar, sonlandırır ve raporlar.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle, teknoloji ve kanıta dayalı güncel yaklaşımları kullanarak toplumun ve bireyin sağlık ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik mesleki ve akademik çalışmalarda transdisipliner ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve mesleki hayatına yansıtır.
7) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında, dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve transdisipliner ekiple etkili iletişim stratejilerini kullanır ve en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar.
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler.
3) Sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin ihtiyaçlarını sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisini kullanarak uygun ölçme ve değerlendirme yöntemleriyle tespit eder ve uygular.
4) Alana özgü değerlendirmelerle elde edilen verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik çerçevede planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar, sonlandırır ve raporlar.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle, teknoloji ve kanıta dayalı güncel yaklaşımları kullanarak toplumun ve bireyin sağlık ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik mesleki ve akademik çalışmalarda transdisipliner ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve mesleki hayatına yansıtır.
7) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında, dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve transdisipliner ekiple etkili iletişim stratejilerini kullanır ve en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Ders
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Uygulama 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 20
Final 1 30
Toplam İş Yükü 134