DİŞ HEKİMLİĞİ (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1111311009
Ders İsmi: Pediatric Dentistry I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 0 1 2
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Canan DUMAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dişlerin gelişimini, süt ve sürekli dişler arasındaki farklılıkları bilmek. Çocuk hastalarda psikolojik gelişimi ve davranış yönlendirme tekniklerini kavramak.
Diş gelişimini ve gelişimi etkileyen faktörleri bilmek. Dişlerin gelişimsel bozukluklarını kavramak. Süt ve sürekli dişlerin histolojik, morfolojik özelliklerini tanımlamak, aralarındaki farkları bilmek ve tedaviye etkisini kavramak. Çocuklarda psikolojik gelişimi bilmek ve klinikte uygulanabilecek davranış yönlendirme tekniklerine aşina olmak.
Dersin İçeriği: Diş embriyolojisi, kronolojisi, sürmesi. Diş morfoloji ve histolojisi. Diş gelişim anomalileri. Oral hijyen alışkanlıkları, mekanik ve kimyasal diş temizliği. Flor ve fissür örtücü uygulamaları, beslenme ve çürük ilişkisi. Çocuklarda çürük oluşumu ve yayılımı. Çürük risk değerlendirmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Diş gelişimini ve diş gelişimini etkileyen faktörleri sıralar.
2) Süt ve sürekli dişlerin morfolojik ve histolojik özelliklerini, aralarındaki farkları açıklar.
3) Çocuk hastada muayene sırasında nelere dikkat edileceğini açıklar. Çocuk hastalarda psikolojik gelişimi ve davranış yönlendirme tekniklerini tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Çocuk hastalarda davranış yönlendirme tekniklerini gerçekleştirir.
2) Çocuk hastaların ağız dışı ve ağız içi muayene prensiplerini uygular.
3) Çocuk hastalarda diş çürüklerinin tanısını yapar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Diş hekimliğinde pedodontinin yeri ve önemini bilir.
2) Süt ve sürekli dişlerin embriyolojisini ve kronolojisini öğrenir.
3) Süt ve daimi dişlerin sürmesi ve sürme ile ilgili bozukluklarını öğrenir.
4) Çocuklarda oklüzal gelişim ve yer tutucu uygulamalarını bilir.
5) Çürükten korunma yöntemleri, fluorid ve fissür örtücü uygulamalarını anlatır.
6) Çürük oluşum aşamalarını tanımlar ve çürük riskini belirler.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Süt ve Sürekli Dişlerde Sınıf II Kavite Hazırlanması
1) Vitamin ve hormonlar
1) Pedodontiye Giriş
1) Çürük aktivitesi ve çürük risk değerlendirmesi
2) Oral hijyen alışkanlıkları
2) Diş Gelişimi-1
2) Süt ve Sürekli Dişlerde Sınıf III Kavite Hazırlanması
3) Çocuk diş hekimliğinde fluorid
3) Diş Gelişimi-2
3)
4) Fluorun lokal ve sistemik etkileri ve uygulamaları
4) Diş Gelişimini Etkileyen Faktörler ve Vitamin ve Hormonların Diş Gelişimi Üzerindeki Rolü
5) Dişlerin Gelişimsel Bozuklukları, Doku, Sayı Anomalileri, Dişlerde Görülebilen Renkleşmeler
5) Çocuklarda fissür örtücü uygulamaları
6) Dental plak ve tükürük
6) Süt ve Sürekli Dişlerde Diş Sürmesi, Sürme Zamanları, Diş Sürmesinde Karşılaşılabilen Sorunlar
7) Dental plak ve tükürük
7) Süt ve Sürekli Dişlerin Histolojik ve Morfolojik Özellikleri-1(Teorik-Uygulama)
8) Süt ve Sürekli Dişlerin Histolojik ve Morfolojik Özellikleri-2(Teorik-Uygulama)
8) ARA SINAV
9) Çocuklarda beslenme ve çürük ilişkisi
9) Süt ve Sürekli Dişler Arasındaki Farklar; Tedavi Üzerindeki Etkileri
10) Süt Dişlerinde Oklüzyon Gelişimi, Sürekli Dişlerin Oklüzyonda Yer Alması
10) Çocuklarda çürük oluşumu ve yayılımı
11) Erken Çocukluk Çağı Çürüğü
11) Çocuk Hastalarda Psikolojik Gelişim
12) Çürük Teşhis Yöntemleri
12) Çocuklarda Davranış Yönlendirme Teknikler
13) Çürük aktivitesi ve çürük risk değerlendirmesi
13) Çocuk Hastaların Ağız Dışı ve Ağız İçi Muayenesi
14) Çocuk Hastalarda Görülebilen Genetik Hastalıklar
15) Pedodontide Kullanılan Restoratif Dental Materyaller -I
16) Pedodontide Kullanılan Restoratif Dental Materyaller-II
17) Süt Dişlerinde Fissür örtücü uygulamaları (Teorik-Pratik)
18) Süt Dişlerinde Fluorid Uygulamaları-1(Teorik-Pratik)
19) Süt Dişlerinde Fluorid Uygulamaları-2(Teorik-Pratik)
20) Çocuklarda Diş Çürüğü
20) Çocuklarda Diş Çürüğü
21) Çürük Tanı Yöntemleri
22) Çocuk Hastada Bireysel Proflaksi, Beslenme ve Diyet Konusunda Öneriler
23) Başlangıç Çürüklerinde Uygulanan Remineralizasyon Ajanları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin sorumlu öğretim üyesi tarafından sisteme yüklenir.
Diğer Kaynaklar: ***Çocuk Diş Hekimliğinde Klinik Yaklaşım. Dorte Haubek , Göran Koch , Ivar Espelid , Sven Poulsen. Doç. Dr. Yelda Kasımoğlu, Prof. Dr. Gamze Aren. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. ISBN: 9786257146968. 2023, 3. Basım.
** Textbook of Pediatric Dentistry. Nikhil Marwah. Jaypee Brothers Medicalpublishers(P) Ltd. 2019, 4. Basım.
** McDonald and Avery's Dentistry for the Child and Adolescent. Dean J A. Elsevier. 2021, 11. Basım.
** Pediatric Dentistry : Infancy Through Adolescence. Arthur JN, Christensen JR, Mabry TR, Townsend JA, Wells MH. Elsevier. ISBN 97803236082682018, 6. Basım.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir.
3) Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir.
4) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir.
5) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar.
6) Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
7) İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
8) Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir.
9) Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir.
11) Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir.
12) Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir.
13) Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır.
14) Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
16) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
17) Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir.
18) Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
19) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
20) Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır.
21) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder.
22) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir
23) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. 5
2) Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. 2
3) Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir. 1
4) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. 2
5) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar. 5
6) Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. 1
7) İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 5
8) Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. 5
9) Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 5
10) Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir. 4
11) Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. 4
12) Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir. 4
13) Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. 1
14) Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. 1
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1
16) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır 1
17) Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir. 1
18) Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. 1
19) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 3
20) Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır. 5
21) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder. 5
22) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir 2
23) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 2 24
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 1 12
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 38