Dersin Amacı: |
Bu ders kurulun amacı diş hekimliği bilimi için gerekli olan temel tıp bilgisi ile birlikte hücre ve dokuların anatomik, fizyolojik, genetik, biyokimyasal ve histolojik özellikleri hakkındaki temel bilgileri katılımcılara kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: |
Histoloji ve Embriyoloji
İnsan hücresi, hücre zarı, organelleri, sitoplazma, çekirdek, hücre bölünme çeşitleri, hücre döngüsü, insan hücre ve dokularının incelendiği çeşitli mikroskoplar ve inceleme yöntemleri, temel dokuların hücre ve hücrelerarası bileşenleri, insan gelişim embriyolojisinin temel basamakları, gelişim süreci
Fizyoloji
Otonom sinir sistemi, kanın kimyasal özellikleri ve görevleri, hemodinamik prensipler, arterial basınç, solunum sistemi, sindirim sistemi, vücut ısısı, koroner dolaşım , kalbin fizyolojik özellikleri konularını kapsar.
Anatomi
Yüz kemikleri, yüz bölgesi kasları, çiğneme kasları, mandibula ve maksillanın inervasyonu, tükrük bezleri, dil ve dil altı kasları, maksilla ve mandibulanın damar yapısı gibi konuları kapsar.
Tıbbi Biyoloji ve Genetik
Tıbbi Biyoloji hücrelerin yapı ve moleküler mekanizmalarını, Temel Genetik ise insanın genetik mekanizmalarının çalışmasını kendisine konu edinir.
Tıbbi Biyokimya
Biyomoleküler; Yapıları, fonksiyonları, reaksiyonları, metabolik yollar, klinik biyokimya konularını içerir.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
İnsan hücresinin yapısı, işlevi ve ışık mikroskobunun kullanımı
|
Histology : a text and atlas : with correlated cell and molecular biology. Ross, Michael H. Wolters Kluwer. 2016 |
2) |
Membransız Organeller |
Histology : a text and atlas : with correlated cell and molecular biology. Ross, Michael H. Wolters Kluwer. 2016 |
3) |
Hücre siklusu |
Histology : a text and atlas : with correlated cell and molecular biology. Ross, Michael H. Wolters Kluwer. 2016 |
4) |
Bağ dokusu |
Outlines of Histology. Slipka, Jaroslav; Tonar, Zbynek. Karolinum Press. 2017 |
5) |
Kas dokusu |
Outlines of Histology. Slipka, Jaroslav; Tonar, Zbynek. Karolinum Press. 2017 |
6) |
Fizyolojiye giriş ve Hücre fizyolojisi |
Human Anatomy and Physiology For Undergraduate Students of Pharmacy, Nursing, Physiotherapy and Other Paramedical Sciences. Ms. Vipula, Ms. Atula. LaxmiPublications Pvt. Limited. 2018 |
7) |
Hücre fizyolojisi ve membrandan madde taşınması |
Human Anatomy and Physiology For Undergraduate Students of Pharmacy, Nursing, Physiotherapy and Other Paramedical Sciences. Ms. Vipula, Ms. Atula. LaxmiPublications Pvt. Limited. 2018 |
8) |
Membrandan Madde Taşınması |
Histology : a text and atlas : with correlated cell and molecular biology. Ross, Michael H. Wolters Kluwer. 2016 |
9) |
Anatomiye giriş ,terimler |
Gray's anatomy / Henry Gray, resimleyen : Henry Vandyke Carter. e-Kitap Projesi & Cheapest Books. 2019 |
10) |
Sistemik anatomiye genel bakış ve osteolojiye giriş |
Clinically oriented anatomy. Keith L. Moore ; author: Arthur F. Dalley II, Anne M.R. Agur. 2019 |
11) |
Temel hücre yapısı Sitoplazma ve organeller Tıbbi Genetiğe Giriş |
General Microbiology. P, Smith. Astral International Private Limited. 2018 |
12) |
Hücre membranı ve transportu Çekirdek ve hücre döngüsü Kalıtım geni modelleri |
General Microbiology. P, Smith. Astral International Private Limited. 2018 |
13) |
Hücre Bölünmeleri |
Molecular biology of the cell. Bruce Alberts...[et al.]. Garland Science. 2015 |
13) |
Hücre Bölünmeleri |
Molecular biology of the cell. Bruce Alberts...[et al.]. Garland Science. 2015 |
14) |
Nükleik Asitler: Yapı ve Sınıflandırma Multifaktöriyel Kalıtım |
Nucleic Acids and Molecular Biology. Allen W. Nicholson. Springer |
15) |
Sitogenetik |
The Principles of Clinical Cytogenetics. Steven L. Gersen, Martha B. Keagle. Springer |
16) |
Kromozomal Bozukluklar |
Chromosome Abnormalities and Genetic Counseling (4 edn). R.J.M Gardner, Grant R Sutherland, Lisa G. Shaffer. Oxford Academic. 2011 |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. |
|
2) |
Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. |
|
3) |
Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir. |
|
4) |
Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. |
|
5) |
Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar. |
|
6) |
Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. |
|
7) |
İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
|
8) |
Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. |
|
9) |
Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
|
10) |
Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir. |
|
11) |
Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. |
|
12) |
Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir. |
|
13) |
Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. |
|
14) |
Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. |
|
15) |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
|
16) |
Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
|
17) |
Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir. |
|
18) |
Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. |
|
19) |
Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. |
|
20) |
Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır. |
|
21) |
Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder. |
|
22) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir |
|
23) |
Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. |
|