BESLENME VE DİYETETİK (YL) (TEZSİZ)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
YÜKSEK LİSANS DERECESİ 1.5 90 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):7. Düzey
QF-EHEA:2. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3013002021
Ders İsmi: Alerji ve Besin İntoleransı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.Emel ALPHAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin ana amacı, besin duyarlılığı ve alerjilerini irdeleyip, neden olan besinleri, uygulanan beslenme tedavisi ve korunma yollarını öğretmektir.
Dersin İçeriği: Bu ders; Besin Alerjisi ve duyarlılığının tanımı ve sınıflandırması,Besin Alerjisi ve duyarlılığının tanımı ve sınıflandırması,Besin Alerjisi ve duyarlılığının mekanizmaları,Besin Alerjisi ve duyarlılığının mekanizmaları,Besin Alerjisi tanısında kullanılan testler,Besin alerjisi ve duyarlılığına neden olan besinler (süt, buğday),Besin Alerjisi ve duyarlılığına neden olan besinler (yumurta, balık, kabuklu deniz canlıları, sert kabuklu yemişler),Besin Alerjisi ve duyarlılığı ile ilgili güncel bir makaleyi sunma ve interaktif olarak tartışma,Besin Alerjisi ve duyarlılığı ile ilgili güncel bir makaleyi sunma ve interaktif olarak tartışma,Besin Alerjisi ve duyarlılığından korunma yolları,Besin alerjisi ve duyarlılığında beslenme tedavisi (eliminasyon diyetleri),Besin Alerjisi ve duyarlılığı ile ilgili bir vakanın diyetini interaktif olarak tartışma,Besin Alerjisi ve duyarlılığı ile ilgili bir vakanın diyetini interaktif olarak tartışma,Besin Alerjisi ve duyarlılığı ile ilgili bir vakanın diyetini interaktif olarak tartışma; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Besin alerjisini, besin duyarlılığını tanımlayarak sınıflandırır
2) Besin alerjisi tanısında kullanılan testleri sayar
3) Besin alerjisine, besin duyarlılığına neden olan besinleri sayar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Besin alerjisinde, besin duyarlılığında uygulanan diyetleri uygular
2) Gerekli beslenme tedavisini uygular
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Konu ile ilgili güncel yayınları tarayarak değerlendirir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kavramlar ve Bağışıklık Sistemi Giriş Ders için hazırlanmış PPT Hastalıklarda Beslenme Tedavisi, Prof. Dr. M. Emel ALPHAN, Hatiboğlu Yayıncılık, 2020
2) Besin Duyarlılığında Semptom, epidemiyoloji ve patofizyoloji Ders için hazırlanmış PPT Hastalıklarda Beslenme Tedavisi, Prof. Dr. M. Emel ALPHAN, Hatiboğlu Yayıncılık, 2020
3) Besin duyarlılığı ve alerjisinde teşhis yöntemleri Ders için hazırlanmış PPT Hastalıklarda Beslenme Tedavisi, Prof. Dr. M. Emel ALPHAN, Hatiboğlu Yayıncılık, 2020
4) Besin Duyarlılığında ve alerjisinde tanı ve tedavi yöntemleri Ders için hazırlanmış PPT Hastalıklarda Beslenme Tedavisi, Prof. Dr. M. Emel ALPHAN, Hatiboğlu Yayıncılık, 2020
5) Besin Duyarlılığında ve alerjisinde tanı ve tedavi yöntemleri-II Ders için hazırlanmış PPT Hastalıklarda Beslenme Tedavisi, Prof. Dr. M. Emel ALPHAN, Hatiboğlu Yayıncılık, 2020
6) Eliminasyon Diyetleri Ders için hazırlanmış PPT Hastalıklarda Beslenme Tedavisi, Prof. Dr. M. Emel ALPHAN, Hatiboğlu Yayıncılık, 2020
7) Eliminasyon Diyetleri-II Ders için hazırlanmış PPT Hastalıklarda Beslenme Tedavisi, Prof. Dr. M. Emel ALPHAN, Hatiboğlu Yayıncılık, 2020
8) Vize Vize
9) gıda katkı maddelerinden sınırlı alerji diyeti balık ve deniz ürünlerinden kısıtlı alerji diyeti Ders için hazırlanmış PPT Hastalıklarda Beslenme Tedavisi, Prof. Dr. M. Emel ALPHAN, Hatiboğlu Yayıncılık, 2020
10) Latekssiz alerji diyeti kafeinden kısıtlı alerji diyeti Ders için hazırlanmış PPT Hastalıklarda Beslenme Tedavisi, Prof. Dr. M. Emel ALPHAN, Hatiboğlu Yayıncılık, 2020
11) yumurta alerjisi diyeti glutamattan fakir diyet Ders için hazırlanmış PPT Hastalıklarda Beslenme Tedavisi, Prof. Dr. M. Emel ALPHAN, Hatiboğlu Yayıncılık, 2020
12) düşük amin içeren diyet glutensiz diyet düşük koruyucu içeren alerji diyeti laktoz sınırlı alerji diyeti fruktoz sınırlı alerji diyeti Ders için hazırlanmış PPT Hastalıklarda Beslenme Tedavisi, Prof. Dr. M. Emel ALPHAN, Hatiboğlu Yayıncılık, 2020
13) sülfitten sınırlı alerji diyeti gıda boyası içeren besinlerden sınırlı diyet yağlı tohumları içermeyen alerji diyeti Ders için hazırlanmış PPT Hastalıklarda Beslenme Tedavisi, Prof. Dr. M. Emel ALPHAN, Hatiboğlu Yayıncılık, 2020
14) susam içermeyen alerji diyeti maya içermeyen alerji diyeti soya içermeyen alerji diyeti salisilattan sınırlı alerji diyeti Ders için hazırlanmış PPT Hastalıklarda Beslenme Tedavisi, Prof. Dr. M. Emel ALPHAN, Hatiboğlu Yayıncılık, 2020
15) FODMAP Diyeti buğday içermeyen alerji diyeti psödoalerjen diyet sütten sınırlı alerji diyeti sükroz sınırlı alerji diyeti Ders için hazırlanmış PPT Hastalıklarda Beslenme Tedavisi, Prof. Dr. M. Emel ALPHAN, Hatiboğlu Yayıncılık, 2020
16) Final Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hastalıklarda Beslenme Tedavisi, Prof. Dr. M. Emel ALPHAN, Hatiboğlu Yayıncılık, 2020
Diğer Kaynaklar: Hastalıklarda Beslenme Tedavisi, Prof. Dr. M. Emel ALPHAN, Hatiboğlu Yayıncılık, 2020

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiyi kazanır.
2) Güncel bilgiye ulaşarak teknolojik araç gereçler konusunda bilgi edinir.
3) Teknolojiyi kullanarak edindiği bilimsel bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir, farklı disiplinler ve meslektaşlarıyla etik ilkeler doğrultusunda iletişim kurarak bilgilerini paylaşır.
4) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, ekip çalışması yaparak bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, etik ilkeler doğrultusunda bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, tartışır, yorumlar.
6) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiyi kazanır.
2) Güncel bilgiye ulaşarak teknolojik araç gereçler konusunda bilgi edinir.
3) Teknolojiyi kullanarak edindiği bilimsel bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir, farklı disiplinler ve meslektaşlarıyla etik ilkeler doğrultusunda iletişim kurarak bilgilerini paylaşır.
4) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, ekip çalışması yaparak bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, etik ilkeler doğrultusunda bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, tartışır, yorumlar.
6) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 60
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Uygulama 16 3 48
Sunum / Seminer 16 6 96
Toplam İş Yükü 192