ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1416002008
Ders İsmi: Digital Electronic Circuits
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Çağatay ULUIŞIK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İdeal İnvertör, çeşitli tipleri (NMOS; CMOS vb.), NAND, NOR Kapıları, Kompleks Kapılar, İletim Kapıları. Çeşitli Flip-Flop Devreleri, Yalnızca Yeniden Bellekler (ROM) Statik ve Rastgele Erişimli Bellekler (SRAM, DRAM).
Dersin İçeriği: İdeal İnvertör, çeşitli tipleri (NMOS; CMOS vb.), NAND, NOR Kapıları, Kompleks Kapılar, İletim Kapıları. Çeşitli Flip-Flop Devreleri, Yalnızca Yeniden Bellekler (ROM) Statik ve Rastgele Erişimli Bellekler (SRAM, DRAM).

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sayısal entegre devre trendleri ve uygulama metodolojileri
2) Sayısal devreler için MOS araçları
3) Eviricilerin ve kombinasyonel devrelerin tasarımı
4) Sıralı devrelerin tasarımı (mandallar, flip-floplar)
5) Aritmetik yapı bloklarının tasarımı (toplayıcı, çoğullayıcı)
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bellekler ve dizi devreleri (ROM, RAM) Saatli denetim ve zamanlama sorunları
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sayısal devrelere giriş. J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley
2) Sayısal devrelerin teknolojisi ve tasarım kuralları J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley
3) Sayısal devreler için CMOS transistörler. J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley
4) Transistör düzeyinde sayısal devre analizi ve tasarımı, CMOS evirici. J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley
5) Statik CMOS İnvertörler: statik davranış, dinamik davranış ve güç. J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley
6) Modern kombinasyonel mantık aileleri (statik CMOS, geçiş transistör, dinamik mantık). J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley
7) Karmaşık mantık kapılarının tasarımı: statik, dinamik davranış ve güç. J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley
8) Sıralı mantık devreleri (mandallar, flip-flop, kayıtlar) John F. Wakerly, “Digital Design: Principles & Practices” 4th Edition, 2006, Pearson-Prentice Hall Thomas L. Floyd, “Digital Fundamentals” 10th Edition, 2009, Pearson Education
9) Gelişmiş devre şekilleri. J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley
10) Sayısal devrelerde zamanlama sorunları J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley
11) Aritmetik yapı blokları (toplayıcı, çarpan, kaydırıcı). J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley
12) Bellek mimarileri ve yapı blokları (ROM, RAM). J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley
13) CPLD John F. Wakerly, “Digital Design: Principles & Practices” 4th Edition, 2006, Pearson-Prentice Hall Thomas L. Floyd, “Digital Fundamentals” 10th Edition, 2009, Pearson Education
13) Bellek çevresel devresi (adres kod çözücüleri, algı kuvvetlendiricileri, voltaj referansları) J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley
14) İleri düzey konular: saatle denetim, veri yolları, ara bağlantı. J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall
D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill
R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley
Diğer Kaynaklar: J. M. Rabaey, A. Chandraksan, B. Nikolic, “Digital Integrated Circuits: A Design: Perspective” 2nd Edition, 2003, Pearson-Prentice Hall
D. A. Hodges, H. G. Jackson, R. A. Saleh, “Analysis and Design of Digital Integrated Circuits” 3rd Edition, 2003, McGraw Hill
R. J. Baker, “CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation” 3rd Edition, 2010, IEEE - Wiley

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Laboratuvar
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 60
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 158